GPS uređaji, radari, plot-sustavi i autopiloti, koji su nužni za sigurnu plovidbu i modernizaciju ribarskih plovila, ipak bi mogli biti financirani iz Europskog fonda za pomorstvo, ribarstvo i akvakulturu, potvrdio je Costas Kadis, povjerenik Europske komisije za ribarstvo, najavom da će ponovno razmotriti prvotnu predstavku hrvatskih ribara.
Riječ je o odgovoru na pitanje Petra Baranovića, vanjskog člana Odbora za poljoprivredu i diplomiranog inženjera morskog ribarstva o financiranju sigurnosne i navigacijske opreme za hrvatske ribare, postavljenom na posljednjem sastanku Odbora.
Zastupnik Europskog parlamenta Gordan Bosanac, član političke skupine Zeleni / ESA ranije je ove godine uputio zastupničko pitanje Europskoj komisiji, tražeći pojašnjenje i mogućnost financiranja sigurnosne i navigacijske opreme za hrvatske ribare. Radi se o GPS uređajima, radarima, multifunkcionalnim ploterima i autopilotima koji služe isključivo za sigurnost plovidbe i smanjenje potrošnje goriva, a ne za povećanje ribolovnog kapaciteta plovila. Upravo zbog sumnji da bi GPS uređaji mogli biti prilagođeni za traženje jata riba, prvotna predstavka hrvatskih ribara bila je odbijena, što je potaknulo Bosanca da postavi pitanje i otvorilo put za njezino ponovno razmatranje od strane Komisije.
Na sastanku Odbora sudjelovao je i Bosanac koji je naglasio kako je zadovoljan odlukom povjerenika Kadisa
'To je ključni korak prema modernizaciji flote bez povećanja ribolovnog kapaciteta. Ova oprema za sigurnost i energetsku učinkovitost može spasiti sektore pod pritiskom, ali i ojačati održivo plavo gospodarstvo, štiteći i ribare i Jadransko more za buduće generacije. Ovaj pomak dolazi u ključnom trenutku, dok EU ulazi u novi Višegodišnji financijski okvir koji donosi velike promjene u raspodjeli sredstava za ribarstvo. U uvjetima rastuće konkurencije i fragmentacije fondova, ponovna analiza predstavke potvrđuje da je potpora malim ribarskim zajednicama nužna za očuvanje održive proizvodnje hrane i plavog gospodarstva. Sada se čeka konačna odluka Europske komisije, koja će odlučiti hoće li hrvatski ribari dobiti potrebna sredstva za modernizaciju i sigurnost svojih plovila. Odluka će imati ključan utjecaj na budućnost sektora', istaknuo je.
Hrvatski ribarski sektor već je godinama pod sve većim pritiskom: broj ribara i ribarske flote kontinuirano opada, dok se preostali suočavaju s niskim otkupnim cijenama ribe, rastućim troškovima goriva i zastarjelom opremom. Ribari su još u listopadu 2024. predali zahtjeve za potpore iz mjere 'Zaštita zdravlja, sigurnost i energetska učinkovitost', no do danas nisu dobili rješenja, iako su zakonski rokovi odavno probijeni — što im je onemogućilo planirana ulaganja.
Umjesto da se omogući oprema koja ne povećava ribolovni kapacitet, nego služi isključivo sigurnosti plovidbe i smanjenju potrošnje goriva, domaći zahtjevi su odbijeni. Takvu praksu posebno kritiziraju ribarske organizacije, ali i stručne i ekološke udruge, te upozoravaju da se takvim pristupom narušava održivost i ugrožava budućnost sektora.
Ovu je temu komentirala i Dušica Radojčić, predsjednica Odbora za zaštitu okoliša i prirode u Hrvatskom saboru i zastupnica stranke Možemo: 'Već sam ranije upozoravala na važnost ove predstavke i potrebu za financijskom podrškom iz Europskog fonda za pomorstvo, ribarstvo i akvakulturu kako bi se omogućila sigurnost i modernizacija ribarske opreme. Zadovoljna sam što Europska komisija sada ponovno razmatra ovaj zahtjev jer to pruža nadu za sektor koji se suočava s padom broja ribara i flote, niskim cijenama ribe i visokim troškovima. Ovo je ključna prilika za osiguravanje sigurne i održive plovidbe bez povećanja ribolovnog kapaciteta'.