Orgula grupa, mnogima je dobro poznato, tržišni je lider i najveća tvrtka za proizvodnju i prodaju maslinovog ulja u Hrvatskoj, no jeste li znali da je velike iskorake u poslovanju napravila uz pomoć sredstava Europske unije? Iz tog razloga predstavljamo je u serijalu članaka kojim propitujemo kako se financijske injekcije iz EU fondova odražavaju na tvrtke i zajednice u kojima one djeluju te kojim ukazujemo na izazove u procesu njihove provedbe, prenoseći savjete 'iz prve ruke' onima koje isti tek očekuju.
Valja ponajprije istaknuti kako je Orgula osnovana još 2009. te kako se vrlo brzo etablirala na tržištu. Pored prodaje i prerade maslinova ulja, proizvodi i druge prehrambene proizvode namijenjene gourmet segmentu. U ponudi tako ima, naravno, različite vrste maslinova ulja, uključujući ekstradjevičansko, bio i aromatizirana ulja, ali portfelj obuhvaća i proizvode poput aromatiziranih morskih soli (npr. sol s crnim tartufom) kao i raznih vrsta balzamskog octa napravljenog od pažljivo odabranih vinskih sorti. Zbog kvalitete i širine asortimana kao i misije - pružanja visoke kvalitete po pristupačnoj cijeni, uz edukaciju tržišta o blagotvornim svojstvima - proizvodi Orgule postali su nezaobilazan dio svakodnevne prehrane u mnogim kućanstvima. Sjedište joj je u Splitu, punionica i skladište u Dicmu, dok je prerada maslina smještena u Marušićima kod Omiša.
Orgulina su ekstradjevičanska maslinova ulja u Hrvatskoj, prema podacima NielsenIQova praćenja maloprodajnog tržišta, četiri godine zaredom nosila titulu najprodavanijih. Orgula ekstra djevičansko maslinovo ulje 'zlatno' 500 ml iz 2023. osvojilo je zlatnu medalju na natjecanju Berlin Global Olive Oil Awards 2023., čime je uvrštena i na prestižnu listu Elite Olive Oils Global. Oznaka 'Hrvatska kvaliteta' koju joj je dodijelio HGK također je jedan od dokaza kvalitete.
Foto: Orgula
Brend je prepoznat i u regiji - prisutan je, preko distributera, na tržištu Bosne i Hercegovine kao i u Sloveniji. Ove godine kreće se i s 'ozbiljnijim' izvozom na područje Europske unije - Francuske, Poljske i Njemačke. Postojale su isporuke i ranije, ali je sada riječ o znatno većim količinama. CEO Orgule Pjero Zekan istaknuo je kako su potpore EU-a dodatno ojačale poziciju tvrtke na tržištu kako u maloprodajnom i 'HoReCa' segmentu, odnosno segmentu ugostiteljstva tako i prisutnost među industrijskim kupcima.
'Proteklih godina pokušali smo sufinancirati sredstvima iz EU fondova sve što smo mogli u polju razvoja. Najznačajnija je svakako modernizacija kompletnog pogona novim linijama za preradu maslinovog ulja, instaliranim prošle godine, te novim skladišnim kapacitetima kroz mjeru 4.2.1. - Povećanje dodane vrijednosti poljoprivrednim proizvodima - preko Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju, odnosno Ministarstva poljoprivrede iz Europskog fonda za ruralni razvoj. Zahvaljujući njoj bitno smo povećali kapacitet prerade - s jedne tone na tri tone na sat - kao i kvalitetu. Vrijednost je investicije iznosila više od 200 tisuća eura, od čega je 50% europskih sredstava.
Kroz isti program pogon u Dicmu opremili smo novom, modernom linijom za punjenje te novim inoks tankovima kapaciteta 80 tisuća litara, što je višestruko povećanje, cjevovodima, viličarima, skladišnim regalima... Investicija je to vrijedna skoro 300 tisuća eura, od čega je također 50% sufinancirano europskim sredstvima', naveo je Zekan.
Implementacija sustava upravljanja dokumentima (DMS) i kontroling BI sustava nad postojećim ERP-om također su sufinancirani EU sredstvima, preciznije sredstvima Europskog fonda za regionalni razvoj u 60%-tnom iznosu, odnosno sa 136.176,42 kuna - ukupna je investicija iznosila 209.825 kuna. Projekt je obuhvatio nabavku IT opreme i softwarea te instalacije DMS i BI sustava za planiranje i izvještavanje u realnom vremenu kroz nadogradnju postojećeg ERP-a. Sustav omogućava brzo i efikasno kolanje, ovjeravanje i arhiviranje dokumenata te generiranje poslovnih informacija u realnom vremenu. Njime je osigurana automatizacija financijskog izvještavanja i povećana je ažurnost i efikasnost poslovnih procesa (prodaja, nabava, skladište, fakturiranje, planiranje). Rezultati projekta očituju se i u porastu zapošljavanja te povećanju prihoda.
Foto: Orgula
'Iskoristili smo i mjere za prelazak na obnovljive izvore energije, pri čemu smo instalirali 40-kilovatnu solarnu elektranu u Dicmu. Investicija je vrijedna otprilike 35 tisuća eura, od čega je 50% sufinancirala Europska unija.
Nadalje, sredstvima Europskog fonda za regionalni razvoj u potpunosti je - iznosom od 63 tisuće kuna - osigurano dobivanje prava na uporabu oznake 'Hrvatska kvaliteta', koju je dodijelio HGK za selekciju najkvalitetnijih proizvoda tvrtke: ekstra djevičansko maslinovo ulje 'zlatno', maslinovo ulje sa začinima, morske soli sa začinima, i to zato što se ističu svojim osobitostima, prepoznati su i nagrađivani kao visoko kvalitetni hrvatski proizvodi te su rezultat dugogodišnjeg razvojno-istraživačkog rada.
Također, indirektno koristimo EU sredstva - preko HKG-a koji ih izvorno povlači - za internalizaciju poslovanja. Primjerice, sufinancira nam se pola troška predstavljanja na sajmovima. Nedavno smo se tako, preciznije od 19. do 23. listopada, predstavili na sajmu SIAL, globalnoj platformi prehrambene industrije sa 60-godišnjom tradicijom, usmjerenom na inovacije i razmjenu poslovnih ideja', iznio je naš sugovornik.
Pjero Zekan i sam je ranije radio kao konzultant za EU fondove. Ne čudi, stoga, da i se cjelokupan proces realizacije EU projekata u Orguli odvija 'in house'. No drugim je tvrtkama, ako sličan primjer kod njih nije slučaj, sugerirao vanjsku stručnu pomoć.
'Angažiranje konzultanta u svakom je slučaju isplativo. Velika je vjerojatnost da ćemo i mi u budućnosti posegnuti za njima s obzirom na opseg posla koji imamo. Prijava, provedba i izvještavanje EU projekata iziskuju vrijeme koje se, pak, troši na druge, svakodnevne operativne poslove', pojasnio je.
Foto: Orgula
Udijelio je još praktičnih savjeta tvrtkama koje još nemaju projektna iskustva ovoga tipa. Ponajprije je naglasio kako je ključno kvalitetno pripremiti projekt, i to definirati ga i prije samog otvorenja natječaja.
'Morate imati jasnu viziju onog što želite postići kao i definirane dugoročne ciljeve za firmu. Besmisleno je prijavljivati se za subvencije koje ne koriste razvoju samo da bi se one ostvarile jer podrazumijevaju i trošenje vlastitih sredstava. Nužno je, dakle, usuglasiti projektne ciljeve s razvojnim ciljevima firme', obrazložio je.
Svakako, stava je kako EU fondovi mogu biti od višestrukog značaja za dugoročan razvoj. U tom je kontekstu rekao kako je puno lakše postići modernizaciju s bespovratnim sredstvima te kako se uz njih puno prije ostvaruje povrat investicija jer je udio vlastitih sredstava koje tvrtke ulažu bitno manji.
'Tvrtke tako dobivaju na proširenju kapaciteta, kvaliteti, unaprjeđivanju procesa, konkurentnosti, prelaze na zelenu energiju pa su konkurentnije i s utrošcima... Svaka može izvući brojne benefite. Oni se uvijek svode na isto - konstantno je potrebno investirati, a ako vi investirate 50% ukupnog iznosa i preostalih 50% vam netko osigura, povrat je puno brži i isplativost je puno veća. Apsolutno se, dakle, treba oslanjati na europski novac jer će na koncu performanse i konkurentnost biti veći - win, win situacija', konstatirao je.
***
Tekst je napisan uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije iz Programa za poticanje novinarske izvrsnosti.