Da opreza prilikom internetske prodaje kao i kupnje nikada nije dovoljno, pokazuje i novi slučaj jednog Solinjanina (podaci poznati redakciji Dalmatinskog portala) koji se našao na meti domišljatog prevaranta.
Slučaj je isprva bio sasvim uobičajen. Naš je sugovornik oglasio felge za prodaju na platformi Marketplace po cijeni od 160 eura. Na Facebook Messengeru potencijalni kupac izrazio je interes za proizvodom, pa su počeli dogovorati kupoprodaju, uključujući način dostave i model plaćanja.
'Morate platiti naknadu za osiguranje u iznosu od 50 eura…'
Kupac je zatražio primopredaju proizvoda preko FedEx express dostave. FedEx je, napomenimo, provjerena kurirska služba iz SAD-a koja posluje diljem svijeta, pa tako i u Hrvatskoj. Zatim je objašnjavao proceduru, pri čemu je naveo da će FedEx, na njegov zahtjev, poslati dostavljača na adresu prodavača s gotovinom te da je potrebno od njega preuzeti novac i predati mu proizvod.
I dok kupac nije otkrivao previše svojih osobnih podataka - kazao je tek da je iz Pule - od prodavača je zatražio njih nekoliko: ime i prezime, e-mail i adresu. Uslijedio je zahtjev za plaćanjem troškova osiguranja paketa u iznosu od 50 eura koji će se navodno vratiti prodavaču prilikom predaje felgi kurirskoj službi.
'Kao što je dogovoreno, poslao sam vaše podatke službi, provjerite svoj poštanski sandučić i spam jer me FedEX obavijestio da će vam poslati upute', bila je jedna od sljedećih poruka.
'Upute' su pak stigle s e-mail lažne adrese servicefedexexpress1765@gmail.com, odnosno e-mail adrese koja ne pripada FedExu, već je tek zloupotrijebljen njihov naziv. Pojavilo se još nekoliko uobičajenih obrazaca internetskog kriminala. Mogle su se tako uočiti, primjerice, poruke s nizom pravopisnih i gramatičkih pogrešaka te konstrukcije rečenica koje nisu u duhu hrvatskoga jezika, ali i izazivanje osjećaja krivnje izjavama poput 'sad se ja moram brinuti jer ću izgubiti novac ako ne platite traženu naknadu' te u konačnici prijetnje 'posjetom na kućnu adresu' pa i Interpolom.
Svojevrstan alarm mogao se upaliti još i ranije, već letimičnim pregledom Facebook profila kupca naziva Mariam Soumahoro (Papis Koné). Premda ne nužno, nekoliko je naznaka da bi mogao biti lažan. Naime, većini je informacija nemoguće pristupiti, što i nije čudno ako se radi o 'zatvorenom' profilu, no odaje se dojam kako je svježe kreiran te kako je svjesno u jednom danu, 29. siječnja, u vrlo kratkom razmaku postavljeno nekoliko javnih fotografija muškarca i djeteta. K tome, one imaju tek pokoji like sa sasvim nepovezanih profila.
Ovaj čovjek iz Solina sve je, srećom, na vrijeme shvatio. Kazao nam je kako se obratio policiji, ali i In Timeu, generalnom zastupniku za FedEx u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini.
'Ime i oznake FedEx neovlašteno se koriste u svrhu nezakonitih radnji posljednjih nekoliko mjeseci'
Komentar smo tako zatražili i od In Timea. Potvrdili su nam kako se ime i oznake FedEx neovlašteno koriste u svrhu nezakonitih radnji posljednjih nekoliko mjeseci.
'Zaprimili smo više dojava građana iz kojih proizlazi da su građani na svoje adrese elektroničke pošte ili brojeve telefona zaprimili obavijesti nepoznatih osoba kojima ih se obavještava da će im putem FedEx kurirske službe biti dostavljena pošiljka i da je potrebno dostaviti adresu dostave. Nadalje, od građana se tražilo podmirivanje carinskih troškova prije isporuke pošiljke', također su naveli.
Napomenuli su kako je prepoznavanje lažnih e-mailova i SMS poruka ključno za zaštitu od takvih krađa i drugih kaznenih djela. Naveli su neke od pokazatelja koji upućuju da bi e-mail ili SMS poruka mogli biti lažni: neočekivani zahtjevi za novcem u zamjenu za isporuku paketa, osobnih i/ili financijskih podataka ili drugi identifikacijski podaci, poveznice na pogrešno napisane ili malo izmijenjene adrese mrežne stranice fedex.com kao što su fedx.com ili fed-ex.com, uznemirujuće poruke i zahtjevi za trenutačnim djelovanjem ili neistinite tvrdnje. pravopisne i gramatičke pogreške te pretjerana upotreba uskličnika (!).
'Svaka pošiljka osigurava se na zahtjev primatelja ili pošiljatelja pošiljke. Osiguranje pošiljaka vrši se prema policama osiguranja ugovorenog osiguravajućeg društva i vezana je uz fakturne vrijednosti pošiljke, a sva komunikacija s klijentima vrši se putem telefona ili putem službenih e-mail adresa.
FedEx ne traži putem neželjene pošte, e-pošte ili SMS poruka plaćanje ili osobne podatke u zamjenu za pošiljku. FedEx ne zahtijeva prijenos novca putem depozitnih usluga trećih strana ili usluga online plaćanja prije isporuke pošiljke.
Internet je važan kanal koji povezuje FedEx sa svojim klijentima. Iako ne postoji pouzdana metoda za sprječavanje neovlaštene upotrebe FedEx imena i oznaka, kontinuirano pratimo sve ilegalne aktivnosti kako bismo zaštitili interese naših klijenata', naglasili su.
In Time d.o.o., napomenuli su, ne preuzima odgovornost za štetu koja nastane neovlaštenom upotrebom FedEx imena ili obilježja. Za sve koji ipak postanu žrtve prevare, podsjetili su kako je potrebno obavijestiti MUP. Za sve nedoumice na raspolaganju su na e-mail adresi info@in-time.hr i broju telefona 01/6254 444.
Savjeti o prevenciji internetskih prevara mogu se pronaći i na mrežnim stranicama Europola.