Milivoj Đuka, predsjednik Kulturnog društva Bakove svečanosti, organizatora imotskog karnevala, oslobođen je nepravomoćno na splitskom Općinskom sudu optužbe da je 2020. javno poticao na nasilje i mržnju. Sporno je bilo paljenje lutke istospolnog para s djetetom te poruke prijezira: 'Ljudi moji, čudo se ipak događa, jer po novome i pederima se dite rađa, 'džaba svim potencijalnim posvojiteljima truda, oni ipak nemaju dupla muda', 'virujte mi, neće se oni oko diteta vele znojit, jer oni će ga ipak rađe jedan drugome podojit, i zato, lipi moji, ovima šta se u guzicu tuku, da bi posvojit jedino lovačkog ćuku, i to ćuku guzice masne kojem ova dvojica sigurno neće pričat basne', 'stvarno mi se više vrti od ove kulture smrti, a budući da to moje tilo mori, neka ove godine nakaradna obitelj s djetetom Nenadom Stazićem gori.'
Tako je, navodi Državno odvjetništvo, promicao zlostavljanje, netoleranciju i nesnošljivost prema osobama istospolne orijentacije, takvim parovima koji žele udomiti dijete, kao i prema djeci koja žive u istospolnim obiteljima.
Sutkinja je saslušala brojne svjedoke iz Kulturnog društva iz Imotskog, ali ne i predstavnike udruga koje su podnijele kaznene prijave, Dugina obitelj, LORI i Zagreb pride. Njihovo ispitivanje je predloženo na okolnost kako su oni doživjeli spaljivanje lutke istospolnog para, no sutkinja je zaključila da se time ne bi mogle utvrditi činjenice bitne za presuđenje.
'Iskazi predloženih svjedoka ne bi bili relevantni za utvrđivanje činjeničnog stanja, ovo posebno imajući u vidu da je pravno relevantno činjenično stanje u dovoljnoj mjeri utvrđeno pa je prijedlog odbijen kao nevažan i usmjeren ka odugovlačenju kaznenog postupka', stoji u obrazloženju presude.
Đuka je i na ispitivanju u Državnom odvjetništvu i suđenju iznio obranu. Ne smatra se krivim, negira da je počinio kazneno djelo. Tvrdi da nije pozivao na nikakvu mržnju i da se tradicionalna povorka bazira samo na satiri i humoru.
'Nije bilo nikakvog pozivanja na mržnju prema nekome, pogotovo prema istospolnim parovima. Imotske mačkare palile su predsjednike, političare, čak je 2007. zapaljena gay parada. Nitko se tada nije bunio. Lani su se palile kuće s bazenima', kazao je Đuka.
Naveo je i kako mu je majka Srbijanka, supruga Filipinka, jedno dijete rođeno na Filipinima, a drugo u SAD-u. On i supruga bili su na najpopularnijoj gay paradi u San Franciscu. Supruga mu radi u svjetskim kompanijama gdje ima istospolnih prijatelja. Ne mrzi nikoga, a pogotovo istospolne parove. U dva slučaja reagirao je da se ne napadaju takve osobe.
Za paljenje na karnevalu kaže da to nije bio čin mržnje ili prijezira.
'Tamo nije bilo dijete. Radilo se o plišanom medi s kopiranom Stazićevom glavom. Prošlih godina smo palili Sanadera, Milinovića, Jovanovića. Tu se najviše radilo oko Istanbulske konvencije i izrugivanju s političarima. Sve je to satira, humor i ruganje. Nismo imali namjeru nikoga povrijediti', kazao je Đuka te dodao da on podržava istospolne parove. U društvu je, kaže, zapravo fikus predsjednik. Nije nadgledao, ni kontrolirao tko će što staviti u oporuku, ni što će se pisati, kakva će se lutka raditi, već se bavio financijskim pitanjima te prikupljanjem materijala i robe.
Članovi udruge također su bili iznenađeni kaznenim progonom predsjednika. Kažu da je ovo prvi put da se digla ovakva hajka povodom maškara i karnevala. Ni oni ne vide u svemu nikakvu mržnju, smatraju da je skeč bio na potrebnoj visini zadatka.
Istaknuli su kako je riječ o satiri i narodnom veselju. Oporuku mogu pisati svi Imoćani, jer je to svakom dopušteno. Ni predsjednik, ni itko iz udruge ne zna što se piše, niti predsjednik to mora znati. U Statutu društva je zabranjeno spominjati žene, dijete i majku, sestru i obitelj jer je to za Imotski svetinja, a inače je čast kada te pročitaju u ostavštini jer je to znak da si nešto vrijedio u društvu.
Svjedok Jakov Lipoglavšek, u inkriminirano vrijeme predsjednik Nadzornog odbora društva, kazao je da je njegova ideja da maska krnje bude lutka s dvije muške glave, te druga, manja, s likom Nenada Stazića. Svoju ideju smatra smiješnom. Istaknuo je i da se radi o licemjerju jer sljedbenici jednoumlja najednom zagovaraju različitosti. Čitao je jedan dio spornog teksta oporuke. Izbor maske suglasno su izglasali svi prisutni članovi društva.
Svim ispitanim svjedocima sud je poklonio vjeru ocijenivši iskaze vjerodostojnim, životnim i logičnim. Međusobno se podudaraju u odlučnim činjenicama, nadopunjuju se te su uvjerljivi.
Evo i obrazloženja oslobađajuće presude.
'Naime, unatoč neprimjerenom izričaju poruka koje su pročitane na karnevalu, te inkriminacije treba razmatrati u širem društvenom kontekstu, odnosno, da su pročitane za vrijeme karnevala. Dakle, cjelokupni događaj i inkriminirane poruke treba razmatrati s aspekta vremena u kojem su se dogodile kada su satire određenih društvenih događaja prihvatljivije od onih u svakodnevnom životu.
U konkretnom slučaju radi se o satiri u vrijeme karnevala koja dolazi još više do izražaja kada se satirički prikazuju i potenciraju određene društvene pojave i teme. Na ovim prostorima nije neuobičajeno da se u karnevalskoj povorci ismijavaju razni društveni događaji, kao i javne osobe i to do te mjere da ih se spaljuje kao krnju.
Prema tome, utužene inkriminacije su satiričan prikaz društvenih događanja, bez pretenzija i bez namjere i realnih izgleda da kao takve predstavljaju uputu drugima kako da se odrede prema skupini ljudi ili pripadniku skupine zbog njihovog spolnog opredjeljenja i prema skupini ljudi zbog drugih osobina.
Kod ovakvog stanja stvari, cijeneći iskaze svih ispitanih svjedoka i dovodeći ih u vezu s obranom okrivljenika te drugih izvedenih dokaza, nije dokazano da bi okrivljenik imao namjeru bilo koga potaknuti na nasilje ili mržnju pa tako nije dokazano da bi počinio kazneno djelo protiv javnog reda i mira. Stoga ga je valjalo osloboditi optužbe', stoji u obrazloženju presude.