U Brelima, jednoj od najpoznatijih turističkih destinacija na Makarskoj rivijeri, prije desetak dana lansirana je tehnološka platforma PayParq iza koje stoji 33-godišnji diplomirani ekonomist Karlo Žamić koji je oko sebe okupio ozbiljan tim stručnjaka.
Riječ je o web platformi pod nazivom PayParq koja u suštini djeluje vrlo jednostavno, ali ima, po mišljenju osnivača, strahovit ulagački potencijal i pretendira postati globalni hit u rješavanju gorućeg problema parkiranja u gradovima i turističkim područjima.
Platforma radi na principu najma parkirališnih mjesta. Drugim riječima, vlasnici zemljišta sklapaju ugovore s partnerima PayParqa koji na platformu postavljaju oglase njihovih zemljišta. Korisnici zatim u poljima za pretragu upisuju željenu destinaciju i vrijeme, a sustav i algoritam automatski generiraju slobodna mjesta i njihovu cijenu. Velika prednost jest u tome što je parking mjesto moguće rezervirati danima, tjednima ili mjesecima unaprijed pa korisnici mogu ciljati na rezervacije u periodu nižih cijena i manje potražnje. Važno je i naglasiti da model ponude i potražnje nije jedini koji definira cijenu već i sama lokacija pa će tako parking mjesta u neposrednoj blizini tražene lokacije biti nešto skuplja, a ona malo udaljenija nešto jeftinija.
'Lansirali smo inicijalnu verziju platforme s ograničenom mogućnostima. Naprosto nismo ni pretpostavljali da će postati tako popularna. S obzirom na ekspanzivno širenje prionuli smo razvijanju sofisticirane globalne platforme koja će biti dostupna do jeseni', ističu iz PayParqa.
Platforma je postala popularna u kratkom vremenu jer i vlasnicima zemljišta odnosno parkirališta omogućuje pasivni prihod. Sustav funkcionira na jednostavnom modelu podjele prihoda bez rizika za vlasnika zemljišta.
Poduzetnik koji je pokrenuo čitavu priču oduševljen je razvojem platforme.
'Ja sam iz Brela i cijeli život se bavim turizmom, dobro znam što su gužve u špici turističke sezone i koliko je parking dragocjen danas u svijetu, a pogotovo u Dalmaciji. Razradili smo model koji vlasnicima zemljišta omogućuje da svoje nekretnine stave u funkciju i ostvare pasivni prihod koji može u trenutku potražnje ići i do 100 eura dnevno po parkirnom mjestu. Također, na neki način postajemo partneri općinama, gradovima i županijama koji se ionako svakodnevno bore s ovim gorućim problemom. Rasterećujemo ih i oslobađamo suvišnih višemilijunskih investicija. Model je vrlo fer i postavljen je tako da dio od svake ostvarene transakcije zadržava vlasnik zemljišta bez ikakvog rizika', kaže Karlo Žamić, dodavši da već rade na 20 lokacija u sedam dalmatinskih općina.
Dodaje kako je važno znati da im se mogu javiti svi zainteresirani građani na području Hrvatske te da je implementacija QR oznake i aktivacija lokacije moguća u roku od 24 sata što cijeli model čini izuzetno fleksibilnim.
'Ovdje ne pričamo samo o parcelama u klasičnom smislu, ovdje pričamo i o neiskorištenom parking mjestu u centru Splita ili Zagreba koje zjapi prazno u nečijem vlasništvu. Drugim riječima, mi smo AirBnb za parking. Znam da to zvuči pomalo patetično ali uistinu je tako', kaže mladi poduzetnik dodavši kako su već primili ozbiljne ponude za razvoj platforme od zainteresiranih investitora iz Austrije, Njemačke i Francuske.
Žamić kaže kako jedini motiv ovog pothvata leži u činjenici da Makarska rivijera prodiše tijekom sezone i riješi pitanje nervoze, gužve i skupih parkinga.
'To je bio naš jedini motiv, ali u jednom trenutku smo shvatili da ovo može biti nacionalna, ali i globalna priča. Za sada smo više nego zadovoljni razvojem situacije i stalno dobivamo upite. Trenutno smo fokusirani na širenje tima i dotjerujemo sve pravne, sigurnosne i druge aspekte kako bi platforma u najbližoj budućnosti funkcionirala besprijekorno', dodaje Žamić.
Osnivač PayParqa tvrdi kako oni nisu konkurencija komunalnim poduzećima odnosno gradskim ili općinskim parking tvrtkama već upravo suprotno.
'Zakoni tržišta su takvi da vrijeme ide naprijed. Pred nama je tehnološka revolucija i briga za građane. Uz ovaj model apsolutno nema smisla, primjerice, naplaćivati fiksne cijene parkinga na području cijelih gradova i općina. Algoritam je taj koji treba mjeriti ponudu, potražnju, atraktivnost lokacije i tako regulirati cijenu. Zašto bi netko u Splitu u siječnju kad je grad praktično prazan plaćao 5 eura parking tijekom noći, a na cijelom parkingu su, recimo, dva automobila. Realno je da ga plaća 5 ili 10 centi po satu. Time bi se iskorijenila ilegalna parkiranja, rasteretile ceste i pločnici te četvrti koje su postali zagušeni automobilima. Isto tako, nerealno je da se usred ljetne sezone, između 11 i 14 sati, kada postoji velika potražnja parking naplaćuje kao i po noći. Tada će, naravno, biti skuplji, što će dijelom destimulirati prometne gužve u centrima gradova i opet će svi biti zadovoljni. Vlasnici zemljišta i građani koji će biti spremni platiti višu cijenu za parking u centrima gradova', zaključuje Žamić.