Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
U Splitu sve češće scene zaustavljanja romobila: Policija ove godine pojačala kontrole na ulicama

U Splitu sve češće scene zaustavljanja romobila: Policija ove godine pojačala kontrole na ulicama

U prvih osam mjeseci ove godine sankcionirano duplo više prekršitelja nego u cijeloj 2024. Imamo podatke

Rotacija, naglo skretanje i ekspresno zaustavljanje - brzom reakcijom policajaca u Ulici Mike Tripala na Brodarici prošlog tjedna je pred nama zaustavljen mladić na električnom romobilu. Vozio je bez zaštitne kacige.

Samo dva dana kasnije, na objedinjenom hitnom bolničkom prijemu, vidjeli smo drugog mladića s razderanom cijelom lijevom stranom tijela – od ramena do lakta, preko članaka na rukama i listova. Bio je prepun hematoma i već na prvi pogled bilo je jasno da ga čeka dug i ozbiljan oporavak. Rekao je da je stradao u padu s 'malo jačeg' romobila. Nosio je kacigu, no tek su nakon što je zaprimljen liječnici su mogli utvrditi je li došlo i do potresa mozga. 

Nekoliko dana poslije naišli smo na još jednoga mladića na romobilu, ovaj put bez kacige, koji je vozio kroz jedno od najopasnijih splitskih raskrižja – ono kod Kroma, gdje se spajaju Ulica slobode, Domovinskog rata i Hrvatske mornarice. Najprije je išao prema centru, a zatim promijenio smjer prema Dalmatia toweru. Samo jedna grba, jedan krivi potez ili sitnica bila bi dovoljna da mu život zauvijek krene u pogrešnom smjeru.

Svi ovi prizori jasno pokazuju koliko je situacija ozbiljna. Električni romobili i druga osobna prijevozna sredstva uistinu jesu idealno rješenje za grad poput Splita – s puno sunčanih dana i premalo parkirališta – no problem nastaje kada ih koriste premlade, neodgovorne ili nesmotrene osobe. Policija je, što se moglo vidjeti i u prvom primjeru, konačno postala svjesna problema i svrstala ga među prioritete u prometu, a naša svakodnevna opažanja potvrđuju da se radi o golemom izazovu.

A podaci policije su tragični i alarmantni. Dovoljno je usporediti 2024. godinu i prvih osam mjeseci 2025. godine. Dok je lani na području Splitsko-dalmatinske županije sankcionirano 416 prekršaja povezanih s osobnim prijevoznim sredstvima, u prvih osam mjeseci ove godine evidentirano ih je čak 996. Samo na području Splita broj je skočio s 277 na 412. Iako je jasno da romobila ima sve više, ovakav skok prvenstveno pokazuje da se policija puno ozbiljnije uhvatila u koštac s ovim problemom i da su na ulicama počeli sustavno sankcionirati prekršitelje.

Najčešći prekršaji odnose se na članke 112. i 114. Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Prema zakonskoj definiciji, osobno prijevozno sredstvo je vozilo koje nije razvrstano ni u jednu drugu kategoriju, nema sjedeće mjesto, motor mu ne prelazi 25 kubičnih centimetara ni 0,6 kW snage i ne može voziti brže od 25 kilometara na sat. To uključuje romobile i monocikle s motornim ili električnim pogonom.

Ponovimo i to da zakon s razlogom pripisuje jasna pravila: vozač mora imati najmanje 14 godina, obvezno je nošenje reflektirajućeg prsluka pri smanjenoj vidljivosti, sprijeda mora svijetliti bijelo, straga crveno svjetlo, kaciga je nužna, a vožnja sa slušalicama u oba uha zabranjena. 

Na romobilu se ne smije voziti više od jedne osobe, a vozač ne smije skidati obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo niti prevoziti predmete koji ometaju upravljanje.

Unatoč svemu, samo od početka ove godine do danas zabilježene su 33 prometne nesreće u kojima su sudjelovala osobna prijevozna sredstva. Trinaest osoba zadobilo je teške, a dvadeset lakše tjelesne ozljede.

Kazne za kršenje ovih pravila danas iznose tek oko 30 eura. To je premalo i nikako ne može biti ozbiljna prepreka za one koji očito nemaju svijesti koliko opasnosti stvaraju u prometu. Sve je jasnije da su nužne izmjene zakona kojima će se kazne značajno povećati i postaviti konkretnija ograničenja, tako da doista udare po džepu i obeshrabre neodgovorno ponašanje na romobilima.

Vaša reakcija na temu