Hrvatska udruga privatnih brodara (HUPB) pozdravlja najavljene i započete investicije u pomorsku infrastrukturu na Jadranu, poput dogradnje gata Svetog Petra i izgradnje terminala Resnik u Splitu, rekonstrukcije luke Martinšćica na Cresu i krčke luke te izgradnje nove marine u Pločama. Ovi projekti će znatno doprinijeti modernizaciji, sigurnosti i boljoj povezanosti pomorskog i nautičkog prometa, a time i dodatno osnažiti turistički potencijal hrvatske obale.
'Mali hrvatski brodari čine prepoznatljiv i jedinstven segment domaće turističke ponude, a Hrvatska udruga privatnih brodara sa svojih 260 brodova najveća je i najstarija udruga turističkih brodara na Jadranu. Prema posljednjim dostupnim podacima za 2023. godinu, članovi HUPB-a ostvarili su ukupni godišnji promet od gotovo 110 milijuna eura, pri čemu je više od 22 milijuna uplaćeno u državni proračun kroz poreze i doprinose. Svi pokazatelji za prvih šest mjeseci 2025. godine ukazuju na još jednu rekordnu sezonu', poručuju iz udruge.
Slijedom navedenog iz HUPB-a naglašavaju: 'Nije nam jasno zašto se već dugi niz godina zanemaruje ključni projekt, a to je rekonstrukcija luke Krilo Jesenice, jedne od najvažnijih luka za domaće male brodare. Realizacija ovog projekta omogućila bi sigurne i organizirane vezove za naše brodove, a istodobno bi se rasteretila luka Split, preusmjeravanjem dijela prometa prema novouređenom pristaništu'.
Građevinska dozvola izdana je još početkom 2024. godine, a početak radova bio je predviđen za kraj iste godine. No, unatoč tome, radovi još uvijek nisu započeli. Procijenjena vrijednost projekta iznosi oko 35 milijuna eura, a većinsko financiranje osigurano je iz europskih fondova. Planirano razdoblje realizacije je 2025. - 2027., uz trajanje radova od dvije do tri godine.
Posebno ističu i projekt 'Nove luke Krilo Duboka', za koju je Idejno maritimno rješenje izrađeno još 2017. godine i financirano od strane Općine Dugi Rat. Uz njega su izrađeni i Studija utjecaja na okoliš te dodatna tehnička dokumentacija. Nažalost, projekt do danas nije krenuo u realizaciju. Luka Krilo Duboka uvrštena je u Županijski prostorni plan, no još uvijek nije obuhvaćena Općinskim planom uređenja, što dodatno usporava proces, unatoč činjenici da je dokumentacija spremna već godinama.
Važno je naglasiti da je, prema posljednjim podacima, na području Općine Dugi Rat, u koju spadaju Krilo Jesenice i Bajnice, registrirano čak 208 brodova u vlasništvu lokalnih tvrtki i obrta. Ti brodovi i njihovi vlasnici nužno trebaju osigurane zimske i ljetne vezove, kako bi mogli kvalitetno i održivo poslovati.
Uz navedeno, HUPB podsjeća na važnost pokretanja i drugih infrastrukturnih projekata na ovom području, poput izgradnje luke Bajnice i uređenja prostora u Dugom Ratu. Riječ je o ključnim ulaganjima za dugoročno osiguranje trajnih i kvalitetnih uvjeta za domaće brodare.
'Vjerujemo da će resorna ministarstva mora, prometa i infrastrukture te turizma i sporta prepoznati važnost ovih inicijativa i poduzeti sve potrebne korake na dobrobit brodarskog sektora kao važnog gospodarskog čimbenika, kao i nautičkog turizma koji čini ključni segment hrvatske turističke ponude', dodaju iz HUPB-a.