Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Veljko Martinović UMAG Drugi od pet obalnih ophodnih brodova napokon isporučen iz Brodosplita

UMAG Drugi od pet obalnih ophodnih brodova napokon isporučen iz Brodosplita

Svi su trebali ploviti 2018. godine

Mornarica se postrojila, klapa HRM-a je zapjevala, a brodske sirene su glasno popratile prelijetanje zrakoplova Krila Oluje iznad vojarne u Lori. Upriličena je velika svečanost u sklopu primopredaje novog obalnog ophodnog broda Umag koji je izrađen u Brodosplitu.

Ima se što slaviti, konačno je isporučen brod koji je trebao biti gotov prije sedam godina. Da budemo baš precizni, pet takvih brodova je još 2018. trebalo ploviti u sastavu Obalne straže i Hrvatske ratne mornarice. No, Umag je tek drugi isporučeni brod.

Ovom prigodom, zapovjednik Hrvatske ratne mornarice komodor Damir Dojkić nije zaboravio podsjetiti na takve činjenice, ali nije želio ulaziti u razloge zašto je tek danas isporučen drugi brod. Prvi, prototip Omiš, stavljen je u službu 2018. godine.

- Za Hrvatsku ratnu mornaricu je najvažnije da je dobila novi brod u svoj sastav. Kako sam rekao u obraćanju, ne ulazeći u te razloge, ali svjestan realnosti i ograničenja, što objektivnih, što subjektivnih, ipak smatram da je ovo veliki korak naprijed, pogotovo gledajući u budućnost, ali i na sve one ostale projekte koje je najavio ministar obrane - rekao je Dojkić.

U kontekstu realizacije projekta izgradnje obalnih ophodnih brodova, potpredsjednik Vlade RH i ministar obrane Ivan Anušić je naglasio kako je jedan od njegovih prvih zadataka kada je postao ministar obrane bio dogovor oko nastavka izgradnje obalnih ophodnih brodova. Deblokada, kao i završetak ovog projekta, nazvao je jednim od njegovih prioriteta.

Naime, u ožujku 2024. potpisan je ugovor o dovršetku obalnog ophodnog broda Umag koji je danas svečano predan na upravljanje mornarici. Što će biti s preostala tri, još nije poznato. Radnicima škvera kasne plaće, a s time je dobro upoznat i ministar obrane.

- Je, nažalost, upoznat s tom situacijom i žao mi je da to čujem. Do sada je splitski škver uspio završiti dva broda i nadam se da ćemo nastaviti gradnju sljedeća tri broda. Žao mi je da to čujem, znam da radnici nemaju plaću, a upravo zbog tih radnika ovaj brod je ovdje. Menadžment je taj koji mora osigurati uvjete rada, a što se tiče MORH-a, idemo u smjeru završetka ostala tri broda - rekao je ministar Anušić. 

Na pitanje postoji li alternativa u slučaju da se gradnja ne dovrši u splitskom brodogradilištu, odgovorio je da uvijek postoji alternativa.

Što se tiče preostala tri broda, prvi čovjek oružanih snaga je rekao da su u relativno visokoj fazi dovršenosti, preko 50 posto.

- Započinjemo daljnje pregovore s izvođačem s kojim je potpisan ugovor još 2014. godine. Nadam se da ćemo doći do zajedničkog jezika. Naravno, radi se o pregovaračkih pozicijama MORH-a i pregovaračkih pozicijama Brodosplita, ali se nadam da je u interesu Brodosplita dovršiti taj posao - poručio je ministar obrane i objasnio kako dovršetak brodova zahtijeva dodatne materijalne troškove, a upravo to je tema pregovora.

Svečanoj primopredaji broda pridružio se Tomislav Debeljak, vlasnik Brodosplita. Zahvalio je ministru na povjerenju te je izrazio nadu da će uskoro ‘ići’ i ostali brodovi.

- Nakon ukrajinske krize koja nam je - ni krivima ni dužnima - uzela preko milijarde kuna, uspjeli smo se rekuperati - pričao je Debeljak i rekao da im je knjiga narudžbi u vrijednosti poslova vreća nego u vremenima kada su imali narudžbi pet godina unaprijed. Ali...

- Brodogradnja bez države ne može. Imamo razgovore s državom vezano za garancije da se sve nastavi. Za narudžbe treba i financiranje. Ono što sam uvijek govorio je da mi nemamo strukturirano financiranje u Hrvatskoj, kao što imaju sve brodograđevne zemlje - rekao je direktor Brodosplita koji se nada brzom i skorom početku ogromne proizvodnje nakon što se osiguraju sredstva za to.

Zanimalo nas je koliko je zaposlenih trenutačno u škveru i koliko kasne plaće radnicima.

- Ukupno je u oko 600-tinjak radnika svih tvrtki u brodogradilištu. Nažalost, ako nema financiranja nema ni plaća, ali su plaće isplaćene za studeni prošle godine, a za prosinac sada dolaze na naplatu i bit će plaćene do kraja mjeseca, kako i treba - poručio je. Novinari su ga pitali može li Brodosplit dovršiti gradnju još tri obalna ophodna broda, Debeljak je na to škver usporedio s magarcem kojem se ne daje jesti.

- Znači, imate magarca, a ne dajte mu jesti. Taman ga naučite da ne jede, onda krepa, je l’? Tako da bez novaca nema gradnje - rekao je, ali je jamčio da Brodosplit može dovršiti taj posao.

Načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga RH general-pukovnik Tihomir Kundid poželio je drugom isporučenom brodu Umag dugu i uspješnu plovidbu, te je istaknuo kako vjeruje da će ovaj brod pridonijeti višoj razini naše pomorske sigurnosti, kao i u zaštiti naših granica na vodi.

- Obalna straža s ovim brodom nedvojbeno će podići svoju razinu sposobnosti na moru. Opremanje ovim brodom je pokazatelj tehnološkog napretka Hrvatske ratne mornarice, ali i važan element naše pomorske tradicije jer će služiti za suočavanje sa suvremenim izazovima zaštite našeg pomorskog dobra- naglasio je načelnik Glavnog stožera OSRH.

Kao počasna kuma, ime broda Umag na svečanosti je otkrila Danijela Radeka Paljuh, kći Valtera Radeke, prvog poginulog pripadnika Hrvatske ratne mornarice s područja Istre.

- Čast mi je danas biti ovdje. Koliko sam tužna, toliko sam sretna što sam kuma ovog broda koji dolazi kod nas u Istru - poručila je Radeka Paljuh.

Potpredsjednik Vlade Ivan Anušić ovom je prilikom najavio: 'Ovaj brod je samo prvi iz serije koji ćemo isporučiti Hrvatskoj ratnoj mornarici. Ovo je tek početak modernizacije Hrvatske ratne mornarice. Upravo smo započeli proces nabave višenamjenskog broda tipa korvete. I taj ćemo projekt modernizacije uskoro predstaviti javnosti i očekujemo da će Hrvatska ratna mornarica ubrzo biti opremljena višenamjenskim brodom tipa korveta'.

Podsjetimo da je cilj projekta opremanja Obalne straže s pet obalnih ophodnih brodova održavanje i poboljšanje sposobnosti Obalne straže RH u nadzoru i zaštiti prava i interesa Republike Hrvatske na moru. Obalni ophodni brodovi ključni su za nadzor i zaštitu hrvatskog morskog teritorija te kontrolu granica, a njihova isporuka znatno će unaprijediti kapacitete Obalne straže i Hrvatske ratne mornarice.

Brod je dug 43,16 metara. Opremljen je daljinski upravljanom oružnom stanicom s automatskim 30-milimetarskim topom te dvjema ručno upravljivim strojnicama 12,7 mm i četirima ručnim prijenosnim protuzrakoplovnim raketnim sustavima.
Kapacitet broda je 17 članova posade, uz autonomiju plovidbe od deset dana. Brzinu od 28 čvorova osiguravaju mu glavni brodski motori snage 2 x 2525 kW (2 x 3386 konjskih snaga).

Opremljen je, uz ostalo, i dnevnim kamerama visoke rezolucije za detekciju i praćenje ciljeva, termalnom kamerom za detekciju ciljeva na velikim udaljenostima uz dva specijalna dalekozora za noćno motrenje.

Brod Umag ima i potpunu nuklearno-biološko-kemijsku zaštitu, mogućnost hermetičkog zatvaranja te brodsku dekontaminacijsku stanicu.

Vaša reakcija na temu