Mornarica se postrojila, klapa HRM-a je zapjevala, a brodske sirene su glasno popratile prelijetanje zrakoplova Krila Oluje iznad vojarne u Lori. Upriličena je velika svečanost u sklopu primopredaje novog obalnog ophodnog broda Umag koji je izrađen u Brodosplitu.
Ima se što slaviti, konačno je isporučen brod koji je trebao biti gotov prije sedam godina. Da budemo baš precizni, pet takvih brodova je još 2018. trebalo ploviti u sastavu Obalne straže i Hrvatske ratne mornarice. No, Umag je tek drugi isporučeni brod.
Ovom prigodom, zapovjednik Hrvatske ratne mornarice komodor Damir Dojkić nije zaboravio podsjetiti na takve činjenice, ali nije želio ulaziti u razloge zašto je tek danas isporučen drugi brod. Prvi, prototip Omiš, stavljen je u službu 2018. godine.
- Za Hrvatsku ratnu mornaricu je najvažnije da je dobila novi brod u svoj sastav. Kako sam rekao u obraćanju, ne ulazeći u te razloge, ali svjestan realnosti i ograničenja, što objektivnih, što subjektivnih, ipak smatram da je ovo veliki korak naprijed, pogotovo gledajući u budućnost, ali i na sve one ostale projekte koje je najavio ministar obrane - rekao je Dojkić.
U kontekstu realizacije projekta izgradnje obalnih ophodnih brodova, potpredsjednik Vlade RH i ministar obrane Ivan Anušić je naglasio kako je jedan od njegovih prvih zadataka kada je postao ministar obrane bio dogovor oko nastavka izgradnje obalnih ophodnih brodova. Deblokada, kao i završetak ovog projekta, nazvao je jednim od njegovih prioriteta.
Naime, u ožujku 2024. potpisan je ugovor o dovršetku obalnog ophodnog broda Umag koji je danas svečano predan na upravljanje mornarici. Što će biti s preostala tri, još nije poznato. Radnicima škvera kasne plaće, a s time je dobro upoznat i ministar obrane.
- Je, nažalost, upoznat s tom situacijom i žao mi je da to čujem. Do sada je splitski škver uspio završiti dva broda i nadam se da ćemo nastaviti gradnju sljedeća tri broda. Žao mi je da to čujem, znam da radnici nemaju plaću, a upravo zbog tih radnika ovaj brod je ovdje. Menadžment je taj koji mora osigurati uvjete rada, a što se tiče MORH-a, idemo u smjeru završetka ostala tri broda - rekao je ministar Anušić.
Na pitanje postoji li alternativa u slučaju da se gradnja ne dovrši u splitskom brodogradilištu, odgovorio je da uvijek postoji alternativa.
Što se tiče preostala tri broda, prvi čovjek oružanih snaga je rekao da su u relativno visokoj fazi dovršenosti, preko 50 posto.
- Započinjemo daljnje pregovore s izvođačem s kojim je potpisan ugovor još 2014. godine. Nadam se da ćemo doći do zajedničkog jezika. Naravno, radi se o pregovaračkih pozicijama MORH-a i pregovaračkih pozicijama Brodosplita, ali se nadam da je u interesu Brodosplita dovršiti taj posao - poručio je ministar obrane i objasnio kako dovršetak brodova zahtijeva dodatne materijalne troškove, a upravo to je tema pregovora.
Svečanoj primopredaji broda pridružio se Tomislav Debeljak, vlasnik Brodosplita. Zahvalio je ministru na povjerenju te je izrazio nadu da će uskoro ‘ići’ i ostali brodovi.
- Nakon ukrajinske krize koja nam je - ni krivima ni dužnima - uzela preko milijarde kuna, uspjeli smo se rekuperati - pričao je Debeljak i rekao da im je knjiga narudžbi u vrijednosti poslova vreća nego u vremenima kada su imali narudžbi pet godina unaprijed. Ali...
- Brodogradnja bez države ne može. Imamo razgovore s državom vezano za garancije da se sve nastavi. Za narudžbe treba i financiranje. Ono što sam uvijek govorio je da mi nemamo strukturirano financiranje u Hrvatskoj, kao što imaju sve brodograđevne zemlje - rekao je direktor Brodosplita koji se nada brzom i skorom početku ogromne proizvodnje nakon što se osiguraju sredstva za to.
Zanimalo nas je koliko je zaposlenih trenutačno u škveru i koliko kasne plaće radnicima.
- Ukupno je u oko 600-tinjak radnika svih tvrtki u brodogradilištu. Nažalost, ako nema financiranja nema ni plaća, ali su plaće isplaćene za studeni prošle godine, a za prosinac sada dolaze na naplatu i bit će plaćene do kraja mjeseca, kako i treba - poručio je. Novinari su ga pitali može li Brodosplit dovršiti gradnju još tri obalna ophodna broda, Debeljak je na to škver usporedio s magarcem kojem se ne daje jesti.
- Znači, imate magarca, a ne dajte mu jesti. Taman ga naučite da ne jede, onda krepa, je l’? Tako da bez novaca nema gradnje - rekao je, ali je jamčio da Brodosplit može dovršiti taj posao.
Načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga RH general-pukovnik Tihomir Kundid poželio je drugom isporučenom brodu Umag dugu i uspješnu plovidbu, te je istaknuo kako vjeruje da će ovaj brod pridonijeti višoj razini naše pomorske sigurnosti, kao i u zaštiti naših granica na vodi.
- Obalna straža s ovim brodom nedvojbeno će podići svoju razinu sposobnosti na moru. Opremanje ovim brodom je pokazatelj tehnološkog napretka Hrvatske ratne mornarice, ali i važan element naše pomorske tradicije jer će služiti za suočavanje sa suvremenim izazovima zaštite našeg pomorskog dobra- naglasio je načelnik Glavnog stožera OSRH.
Kao počasna kuma, ime broda Umag na svečanosti je otkrila Danijela Radeka Paljuh, kći Valtera Radeke, prvog poginulog pripadnika Hrvatske ratne mornarice s područja Istre.
- Čast mi je danas biti ovdje. Koliko sam tužna, toliko sam sretna što sam kuma ovog broda koji dolazi kod nas u Istru - poručila je Radeka Paljuh.
Potpredsjednik Vlade Ivan Anušić ovom je prilikom najavio: 'Ovaj brod je samo prvi iz serije koji ćemo isporučiti Hrvatskoj ratnoj mornarici. Ovo je tek početak modernizacije Hrvatske ratne mornarice. Upravo smo započeli proces nabave višenamjenskog broda tipa korvete. I taj ćemo projekt modernizacije uskoro predstaviti javnosti i očekujemo da će Hrvatska ratna mornarica ubrzo biti opremljena višenamjenskim brodom tipa korveta'.
Podsjetimo da je cilj projekta opremanja Obalne straže s pet obalnih ophodnih brodova održavanje i poboljšanje sposobnosti Obalne straže RH u nadzoru i zaštiti prava i interesa Republike Hrvatske na moru. Obalni ophodni brodovi ključni su za nadzor i zaštitu hrvatskog morskog teritorija te kontrolu granica, a njihova isporuka znatno će unaprijediti kapacitete Obalne straže i Hrvatske ratne mornarice.
Brod je dug 43,16 metara. Opremljen je daljinski upravljanom oružnom stanicom s automatskim 30-milimetarskim topom te dvjema ručno upravljivim strojnicama 12,7 mm i četirima ručnim prijenosnim protuzrakoplovnim raketnim sustavima.
Kapacitet broda je 17 članova posade, uz autonomiju plovidbe od deset dana. Brzinu od 28 čvorova osiguravaju mu glavni brodski motori snage 2 x 2525 kW (2 x 3386 konjskih snaga).
Opremljen je, uz ostalo, i dnevnim kamerama visoke rezolucije za detekciju i praćenje ciljeva, termalnom kamerom za detekciju ciljeva na velikim udaljenostima uz dva specijalna dalekozora za noćno motrenje.
Brod Umag ima i potpunu nuklearno-biološko-kemijsku zaštitu, mogućnost hermetičkog zatvaranja te brodsku dekontaminacijsku stanicu.