Nakon gotovo dvosatne tribine u organizaciji HULU-a povodom zabranjene izložbe Adria Art Annale (AAA), ukratko, zaključeno je kako će predstavnici umjetnika otići u Banovinu i razgovarati s čelnicima Grada, te da će se program predavanjem nastaviti u četvrtak, ali po svemu sudeći u zapadnom dijelu Podruma.
- Želimo popričati i prezentirati istinu, tko zna na kraju kakve informacije o svemu imaju u gradskoj upravi - podvukao je Vice Tomasović, čelnik HULU-a.
Također, tijekom rasprave pročitan je i dopis poslan iz Muzeja grada Splita da se za Splitski salon koji se treba održati u Podrumima pošalju imena izvođača i opis radova na uvid, što je naišlo na burno negodovanje i zaključak kako je riječ o 'afirmaciji cenzure'.
Osim umjetnika, u Zlatnim vratima su se okupili i oni koji zamjeraju gradonačelniku i upravi način vođenja grada.
Ravnateljica Muzeja grada Splita Narcisa Bolšec Ferri, podsjetimo, zatvorila je izložbu zbog rada sa svastikom, koji je prebojan i na kojem je ispisano 'cenzura', te nakon performansa u kojem umjetnik skače na kutiju na kojoj je pisalo ime institucije na čijem je čelu.
Na ulaz u istočni dio Podruma stoje katanac i zaštitari.
Tema tribine, inače, je najavljena kao 'Granice sloboda umjetničkog izražavanja', pa je ravnateljica, objavljeno je uvodno, odbila doći jer je mislila da neće biti uvršten njen prijedlog teme, legislativa.
Osim o ove dvije točke, naravno, pričalo se o cenzuri.
Čelnik udruge Uzgon Hrvoje Cokarić je kazao kako se može govoriti o obilježjima fašizma u trenutku kada politika počne diktirati umjetnički izričaj.
- Cenzura pokazuje i licemjerje gradske uprave. Polažu vijence 10. travnja nekom Bobanu, a onda govore o fašizmu na izložbi - naveo je uz primjedbu kako simbol ne može biti zao, nego su zle ideologije koje se kriju iza njega.
Tomasović je pročitao pojedine ustavne i zakonske odredbe, te potom naveo kako se na izložbi radi o simbolu džainizma drevne indijske religije koja među ostalim 'propovijeda' miran život i suživot, toleranciju, ljubav prema svakom biću...
Riječ je držao sociolog Mirko Petrić, ali kako je planirana druga tema, o kulturnoj politici i društvenoj ekologiji, ispričao se kako je bio odsutan za vrijeme incidenta, te je informacije prikupljao s interneta, pa je stoga počeo s razmišljanjem o simbolu koji je beskonačno opterećen sasvim drugim konotacijama.
Petrićeva primjedba je dočekana velikim negodovanjem. Pitao je i što se htjelo postići s radom, a voditelj AAA Antej Jelenić je objašnjavao džainizam. Jelenić je nabrajao povijest i djelovanje AAA.
- Mnogi govore da smo diletanti i da smo izgubljeni, ali svaki rad je duboko promišljajući, pa mi i ovdje zahvaljujući izložbi razgovaramo o svemu. Moram sve nabrojiti, jer očito titulom pravdamo rad, a ne suštinom - iznosio je Jelenić.
Istaknuo je kako nije problem znak, nego projekt.
- Plakat AAA je potpuno istinit, osjeća se strah kad vidimo gradonačelnika s puškom jer to je realnost: radi što hoće - razlagao je.
Pitao je Petrić i tko je odgovoran za izložbu, na što je dobio odgovor kolektiv, kao i je li moguće da je ravnateljica mogla protumačiti svastiku kao antisemitizam, pa maknuti radi toga. Podsjetio je i na svastiku na Poljudu, te reakcije koje su uslijedile.
Miroljubivi i konstruktivni doprinos raspravi dao je i prof.dr.sc.Tonći Šitin koji je citirao engleski časopis 'Article' navodeći kako ovo nije samo splitski i lokalni problem, nego i međunarodni.
- Komunicirajmo, na riječ odgovorimo riječju, slikom na sliku, estetikom na estetiku - predložio je Šitin.
S tim se složio i Petrić jer nedostaje kulture dijaloga. To se moglo primijetiti i na tribini.
Bivši ravnatelj Galerije umjetnina Božo Majstorović je iznio niz primjera korištenja svastike i na izložbama, naveo je i grupu Laibach, kao i rad Siniše Labrovića, i ustvrdio da je skandal proizveden iz gluposti i neznanja.
- Mi ovdje govorimo o drugim stvarima, taknuo me problem autocenzure, da su postavljači izložbe sami sebe cenzurirali - rekao je, na što je Jelenić odgovorio da je bio prisiljen na to.
Padali su prijedlozi od okupljenih da se skine katanac, održava program ispred Banovine, napravi veća vidljivost preko medija, te još mnogo toga, ali je na koncu prevladala 'miroljubivija' opcija da se razgovara u gradskoj upravi, ali i da se program nastavi odvijati. Okupljanje će biti u Podrumima.
Majstorović je predlagao i da se obrate vijećima u kulturi i da svijet splitske umjetnosti zauzme stav.
- Adria Art Annaleu je ovaj slučaj došao kao budali šamar i može lijepo profitirati - istaknuo je.
Dodajmo i da se spomenulo kako je slučaj s AAA zapravo želja za potpunim ovladavanjem prostorom podruma od strane gradske uprave, te kako se u izradi Plana upravljanja povijesnom jezgrom četiri godine podrumi nisu ni spomenuli.
Na koncu izdvojimo i da su se organizatori AAA obratili i Ministarstvu kulture dopisom, ali još čekaju odgovor.