Kandidat splitske ljevice za gradonačelnika Splita Davor Matijević obratio se tvrtki Violeta zatraživši objašnjenje za ogroman nesrazmjer cijena njihovih proizvoda u Hrvatskoj i BiH, pri čemu su cijene za hrvatsko tržište za pojedine proizvode i do 100 % veće, i to ne u različitim trgovinama, nego u istim trgovačkim lancima.
Iz Uprave tvrtke stigao je odgovor.
'Različite porezne i regulatorne obveze - na tržištu gdje su naši proizvodi skuplji, PDV je za +47 % viši u odnosu na BiH na većini ovih kategorija, što direktno utječe na cijenu. Najznačajniji trošak rada u poslovanju su plaće radnika, gdje je prosječna plaća konkretno za 89 % veća u Hrvatskoj, nego li u BiH, što dodatno utječe na operativne troškove. Kako su prikazani artikli proizvedeni u BiH, troškovi uvoza, skladištenja i distribucije variraju od zemlje do zemlje, ovisno od lokalnih ekonomskih propisa. Samo su troškovi energije u HR veći za +175 % u odnosu na BiH, dok su troškovi transporta do glavnih gradova (gdje se nalazi većina skladišta trgovaca) veći za čak 122 %', stoji u odgovoru tvrtke.
Matijević ovakvim odgovorom nije bio zadovoljan odgovorom pa im je uputio otvoreno pismo. Evo što im je napisao:
'Zahvaljujem na vašem odgovoru. Cijenim otvorenu komunikaciju jer vjerujem da je transparentnost ključ za pravednije cijene naših sugrađana. Međutim, vaš odgovor sadrži makroekonomske podatke koji samo djelomično objašnjavaju razliku u cijenama, dok izostaju konkretni podaci o vašoj cjenovnoj politici. Stoga vas još jednom pozivam na potpuno transparentan odgovor, kako bi hrvatski građani razumjeli zašto iste proizvode plaćaju znatno više nego kupci u Bosni i Hercegovini.
1. Troškovi radne snage i energije
Prema javno dostupnim informacijama, većina vaših proizvoda koji se prodaju u Hrvatskoj dolazi iz vaše tvornice u Bosni i Hercegovini. Stoga, troškovi radne snage i energije u Hrvatskoj ne mogu biti relevantan faktor u formiranju cijena. Ako troškovi radne snage i energije utječu na cijene, kako onda Beiersdorf, njemački proizvođač NIVEA proizvoda, uspijeva prodavati proizvode u Hrvatskoj skuplje nego u Njemačkoj, gdje su plaće, energija i kupovna moć značajno viši? Ne brinite, i njima ćemo se obratiti.
Činjenice: PDV u Hrvatskoj jest viši nego u BiH (25 % vs. 17 %), ali to je razlika od 8 postotnih poena, dok su cijene u Hrvatskoj često više 30-50 %, a neke i 100%. Pelene u Hrvatskoj imaju nižu stopu PDV-a (13 %) nego u BiH (17 %), a uskoro će i toaletni papir biti snižen na 13 %. Ova razlika u porezima ne može opravdati ovakvu razliku u cijenama.
2️. Udaljenost i transport - ne mogu biti ključni razlog
Kažete da su troškovi transporta i distribucije viši. Međutim: Tvornica u Grudama, BiH, nalazi se: 19 km od granice s Hrvatskom, 100 km od Splita i 165 km od Sarajeva. Tvornica u Hrvatskoj (Sveti Ivan Zelina - toaletni papir i papirnati ručnici) nalazi se 35 km od Zagreba. Transport i distribucija ne mogu biti odlučujući faktor kada je udaljenost do brojnih hrvatskih trgovačkih lanaca i distribucijskih centara manja ili ista kao do bosanskohercegovačkih. Također, Hrvatska je dio EU, što znači lakši i jeftiniji uvoz u EU nego u BiH.
3. Tražimo konkretne podatke - ex-factory cijene
Ponovno vas pitam, možete li kao zagovornik transparentnosti u ovoj iznimno važnoj situaciji, javno objaviti ex-factory cijene za 20 najprodavanijih Violeta proizvoda, s kojima idete prema trgovačkim lancima u Bosni i Hercegovini, a s kojima prema trgovačkim lancima u Hrvatskoj? Ovo je ključan podatak koji bi konačno objasnio gdje nastaje razlika u cijeni - kod proizvođača, distributera ili trgovaca.
Kao što sam i ranije najavio, transparentnost ćemo tražiti ne samo od proizvođača, nego i od trgovačkih lanaca i distributera. Također, od države ćemo tražiti mjere koje će spriječiti neopravdane cjenovne razlike i omogućiti pošten tretman hrvatskih potrošača.
Zahvaljujem na dosadašnjoj komunikaciji i očekujem konkretan odgovor ovaj put', napisao je Matijević.