Zbog blokade i duga od 44.035.091,96 kuna, Brodosplit d. d. zatražio je od Trgovačkog suda u Splitu pokretanje predstečajnog postupka. Sličan zahtjev prije koji dan sudu u Zagrebu podnijela je i DIV Grupa Tomislava Debeljaka.
U zahtjevu se navodi da je nastupila prijeteća nesposobnost za plaćanje isključivo zbog izvanrednih okolnosti ratnog stanja u Ukrajini te nametnutih gospodarskih sankcija Rusiji koje su izravno utjecale na mogućnost ugovorenog financiranja projekata dužnika.
'Brodosplit obavlja djelatnost brodogradnje uz stogodišnju tradiciju kao jedno od najpoznatijih europskih brodogradilišta. U posljednjih desetak godina obilježava ga ubrzani rast i razvoj na europskom i svjetskom tržištu na temelju vrijednih ostvarenih i planiranih projekata, a gradnjom brodova za putničku i turističku namjenu, Brodosplit se svrstava među najbolje brodograditelje na svjetskom tržištu.
Osim što uspješno obavlja djelatnost koja predstavlja strateški važnu industriju za Republiku Hrvatsku, Brodosplit d.d. izravno zapošljava 132 radnika te je dio grupacije koja zapošljava ukupno 4.000 radnika. Slijedom navedenog, imajući u vidu specifičnost situacije zbog koje je kod dužnika nastupila prijeteća nesposobnost za plaćanje, potrebu očuvanja radnih mjesta te značaja poslovanja dužnika i njegovih povezanih društava za cjelokupno gospodarstvo, Brodosplit predlaže sudu da uzme predmet u rad u što kraćem roku te donese rješenje o otvaranju predstečajnog postupka', navodi se u zahtjevu kojeg je Trgovačkom sudu poslao odvjetnik Goran Jujnović Lučić.
Plan restrukturiranja trebao bi se dostaviti u roku od 21 dan od dana pravomoćnosti rješenja o utvrđenim i osporenim tražbinama, odnosno, od dana dostave odluke drugostupanjskog suda o žalbi protiv rješenja o utvrđenim i osporenim tražbinama.
Sudu je par riječi napisao i vlasnik splitskog škvera Tomislav Debeljak.
Naveo je kako je direktan povod za pokretanje predstečajnog postupka postojanje više sile uslijed ratnog stanja u Ukrajini te gospodarskih i ekonomskih sankcija određenih Rusiji. Te okolnosti su izravno onemogućile reguliranje ranijih odnosa s bankom VTB EUROPE i realizaciju nove kreditne linije, naveo je Debeljak.
'Radi se o financiranju dva brodograđevna projekta, od kojih je 30. ožujka dospio kredit s iznosom glavnice od 50 milijuna eura, a najkasnije do 15 travnja dospijeva i kredit ukupnog iznosa glavnice 32 milijuna eura koji nosi sudužništvo Brodosplit d.d. Iako smo s VTB još početkom rujna dogovorili uvjete pretvaranja postojećih kratkoročnih kredita u dugoročne, transakcije nisu realizirane jer su se početkom studenog u pregovore uključili timovi iz VTB Rusija, koji su onemogućavali postizanje dogovora. U međuvremenu su nam uskratili isplatu osam milijuna eura za financiranje projekta novogradnje 485. što je znatno negativno utjecalo na naš novčani tijek.
Svjesni poteškoća u postizanju dogovora s VTB, već početkom godine započeli smo pregovore s inozemnim financijskim institucijama koje imaju kapacitet preuzeti navedena financiranja, ali oni u ovom trenutku ne mogu sudjelovati u transakciji koja uključuje VTB uslijed postojećih sankcija. Iz tog razloga smo se obratili Vladi RH za pomoć u vidu refinanciranja izloženosti u VTB banci, kreditom Hrvatske banke za obnovu i razvoj ili na neki drugi način kojim bismo otklonili situaciju više sile i fokusirali se na strukturiranje novih projekata.
Naš prijedlog temeljio se na činjenici da je po istom modelu HBOR ranije financirao dva projekta u Brodosplitu s ukupnim iznosom od 124 milijuna eura. Ti krediti su uredno vraćeni. Potrebno je pritom razjasniti da za financiranje ovakvih projekata u drugim brodograđevnim zemljama postoji strukturirani sustav koji uključuje razvojne banke. Budući da je za te projekte izostala podrška HBOR, okrenuli smo se inozemnom financijskom tržištu i započeli poslovnu suradnju sa VTB EUROPE, bankom sa sjedištem u Frankfurtu, koja je prepoznala kvalitetu projekata ugovorenih u Brodosplitu i imala je dovoljne kapacitete da nas prati financiranjem.
Međutim, ova neočekivana situacija s VTB ima direktan negativan utjecaj i na druge segmente poslovanja u cijeloj DIV Grupi, zbog čega smo primorani i obvezni otvaranjem predstečajnog postupka štititi poziciju tvrtke i svih zainteresiranih strana, dobavljača, financijskih institucija i države, a posebice pokušati očuvati radna mjesta i prava zaposlenika.
Dodatni pritisak na novčani tijek Brodosplita u proteklom razdoblju predstavlja i kašnjenje s isplatom naknada za skraćeno radno vrijeme, kao i činjenica da postoji potraživanje od Republike Hrvatske za koje čekamo potvrdu nagodbe. Uloga države izuzetno je značajna i u kontekstu činjenice da se brodograđevni projekti ne mogu ugovarati bez državnih jamstava, kao što je uobičajeno u svim brodograđevnim državama svijeta, a tu su posebno važni rokovi odobrenja, kako kupci ne bi odustali od ugovora. Procedure u Republici Hrvatskoj, nažalost, značajno odstupaju od prakse drugih brodograđevnih država te se kod nas umjesto sedam dana na odluku čeka nekoliko mjeseci. Jasno je da je interes brodogradilišta i kupca u što kraćem roku završiti financijsku konstrukciju i krenuti s gradnjom i priljevima.
Dospijećem kredita VTB, a bez pokretanja predstečajnog postupka, Brodosplit bi bio u poziciji da mu je onemogućeno redovno poslovanje, prije svega isplata plaće za otprilike 2.000 zaposlenika kojima je u proteklih 10 godina isplaćeno više od 2,5 milijarde kuna neto plaća. Dodatno se ističe da bi u slučaju nepokretanja predstečajnog postupka unutar zakonskog roka, nad Brodosplitom bio otvoren stečajni postupak koji bi u potpunosti onemogućio poslovanje te bi za posljedicu imao prestanak postojećih ugovora, a što bi rezultirao prestankom radnog odnosa za sve ili većinu radnika. Predmetna situacija bi imala izrazito negativan utjecaj i na državni proračun budući da bi država morala osigurati novčana sredstava za podmirivanje potraživanja radnika', navodi Debeljak.
Istaknuo je kako se predstečajni postupak pokreće u trenutku nikad bolje tržišne pozicije Brodosplita.
'Naime, proces restrukturiranja, kojem je cilj bio Brodosplit pozicionirati u segmentu gradnje putničkih brodova srednje veličine, uspješno je okončan. Isporučeni projekti, prije svega MV Hondius i MV Ultramarine potvrda su mogućnosti Brodosplita da konkurira drugim europskim brodogradilištima, čak i bez jasne podrške države u strukturiranju financiranja takvih projekata, što je u ostalim brodogradilištima standardni dio paketa. Uspješno restrukturiranje Brodosplita materijalizira se novim ugovorima, koji učvršćuju našu poziciju kao jednog od najznačajnijih svjetskih brodogradilišta u tržišnim nišama jedrenjaka i polarnih cruisera. Projekti u tijeku te novi potpisani ugovori potvrda su ispravnosti smjera kojim se Brodosplit do sada uspješno kretao.
Projekcija rezultata za 2021. godinu pokazuje smanjenje prihoda, što je posljedica ciklusa u brodogradnji jer je period ugovaranja novih projekata poprilično dugačak. U ovoj godini smo ipak planirali značajan rast prihoda, pod pretpostavkom adekvatne podrške Republike Hrvatske u realizaciji novih projekata. A ti projekti, osim već ugovorenih koji su u gradnji, uključuju gradnju polarnog cruisera i jahte za privatnog naručitelja, ukupne vrijednosti veće od 200 milijuna eura.
Dogovoren je i posao u segmentu vojnih brodova za inozemnog naručitelja ukupne vrijednosti veće od 100 milijuna eura te rezidencijalni cruiser vrijednosti veće od 700 milijuna eura. Navedeni ugovori imaju potencijal zapošljavanja kapaciteta i drugih brodogradilišta u RH', izvijestio je sud Debeljak.