Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Pixabay Brojanje kalorija je beskorisno ako ste na dijeti

Brojanje kalorija je beskorisno ako ste na dijeti

Jedna stvar će ipak pomoći

Znanstvenici s brojnih instituta smatraju kako su savjeti nutricionista o tome kako ljudi nakupljaju i gube kilograme krivo shvaćeni, te ističu kako su hormoni, poput inzulina, jednako važni. Isto tako se neki stručnjaci s ovim ne slažu te kažu kako je potrebno još dokazati teoriju o inzulinu.

Što uzrokuje porast pretilosti?

Trenutne se zdravstvene preporuke odnose na model balansiranog unosa energije, a ustvari se radi o ideji da nakupljanje ili gubitak kilograma ovisi o tome koliko energije unosite u obliku kalorija u hrani. Ako pojedete više nego što potrošite u danu, tada ćete nakupiti višak kilograma, prema ovoj teoriji. Kako biste izgubili kilograme potrebno je dakle vježbati više, jesti manje ili raditi i jedno i drugo.

Alternativni pristup znanstvenika je 'ugljikohidratno-inzulinski' model pretilosti, koji smatra kako su hormoni odgovorni i za to kako se masnoće pohranjuju i kako se one tope. Na primjer, prehrana bogata ugljikohidratima, posebno onim procesuiranim, naravno vodi do skakanja šećera u krvi i tako tjera tijelo da proizvodi inzulin. Kroz vrijeme, inzulin može učiniti tijelo manje osjetljivo na hormon, i tako ga tjera da proizvodi još kako bi šećer u krvi bio stabilan.

Teorija dakle smatra da visoke razine inzulina tjeraju tijelo da taloži salo, čak i bez viška kalorija, a također će ometati signale gladi, i tako se stvara opaki ciklus. Model kojeg spominjemo nije ništa novo, i stalno ponavlja koliko je dobra keto dijeta ali i mali unos ugljikohidrata. Pedijatar, dr. Robert Lustig, je također pozvao na oprez kada se govori i o kalorijama i ostalim faktorima kada je u pitanju nakupljanje kilograma.

Kalorije se i dalje povezuju s tjelesnom tježinom

Dok inzulin igra veliku ulogu kod pohranjivanja masnoća, manjak istraživanja je ipak problem kada govorimo o unosu kalorija. Primarni objekt teorije je da je manje ugljikohidrata povezano s kvalitetnim gubitkom kilograma, što nije točno, koliko pokazuju studije. Drugi dokazi upućuju na to da procesuirana hrana i rafinirani ugljikohidrati mogu doprinijeti pretilosti, a inzulin nije jedino objašnjenje.

Faktori poput omjera ugljikohidrata i ostalih makronutrijenata, poput masti i proteina, te okolina igraju veliku ulogu u tome kako ljudi jedu i kako gube kilograme. Kako bi se teorija dokazala znanstvenici će trebati raditi istraživanja, a do tad stručnjaci savjetuju da kalorije jesu dobar faktor pomoću kojeg možete malo bolje razumjeti svoju prehranu i zdravlje.

Kako si olakšati?

Najbolje bi bilo ne kupovati gotova jela već se poslužiti neprerađivanim namirnicama, piše Ordinacija. Na primjer, umjesto da kupujete zapakirano mljeveno meso, kupite cijeli komad i zamolite mesara da vam ga usitni. Tako točno znate što, kako i koliko jedete. Isto vrijedi i za pahuljice. Ako ste se već odlučili upustiti u avanturu brojanja kalorija kupite sirovu zob umjesto gotove kaše i sami vagnite svoje dodatke. To znači znatno manji unos šećera već u startu. Još jedan zgodan trik - manji tanjur = manja porcija.

Vaša reakcija na temu
Pregledaj komentare