Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Veljko Martinović / Unplash SAVJETI DEFETKOLOGINJE Zašto je dobro da dijete piše prstima po pijesku, reže škarama, niže perle...
Za zdrav razvoj djece i mladih Piše: Poliklinika Doctus

SAVJETI DEFETKOLOGINJE Zašto je dobro da dijete piše prstima po pijesku, reže škarama, niže perle...

Sonja Koludrović, mag. defektologije iz Poliklinike Doctus, piše za Dalmatinski portal

Postoji niz svakodnevnih sitnica koje integriramo u našu igru i svakodnevicu s djetetom, a koje pospješuju usvajanje  vještina koje će doprinijeti razvoju komunikacijskih, socijalnih, motoričkih, emocionalnih i kognitivnih kapaciteta vaše djece. Uživajte na plaži, u parku, kod kuće te osvijestite svoj način komunikacije s djetetom  kako bi vaša djeca što bolje upoznala i integrirala se u  svoju okolinu na zabavne i opuštajuće načine. 

Kod djece nižih uzrasta važno je poticati usmjerenost na komunikacijskog partnera i dijeljenje njihovih interesa s ostalima. Što češće se uključujte u igru s djetetom, uzmite igračke koje mu zaokupljaju pažnju, imenujte i pratite pogledom, također, stavite predmete od djetetova interesa u njegovo vidno polje, popratite riječima i gestom npr. 'avion leti, auto vozi'. Na ovaj način usmjeravamo djetetov i svoj pogled na istu stvar i potičemo združenu pažnju. Također, važno je poticati pravilno zahtijevanje kod djece, korištenje pokazne geste ili riječi 'daj'. Umjesto davanja djetetu predmeta, jer ste pretpostavili što želi, pokušajte staviti željene predmete na teže dostupna mjesta i poticati dijete da komunicira s vama i zahtjeva. Potaknite dijete da koristi pokaznu gestu, ukoliko je ne koristi spontano, pružite fizičku podršku i popratite riječima 'želim to, daj to'. Ukoliko dijete priča potaknite da ga zahtjeva riječima 'daj čašu, daj piti, daj kocku'. Pregršt je mogućnosti u kojima možemo poticati navedene vještine u svakodnevnim rutinama, važno je imati na umu što želimo potaknuti kod djeteta i to implementirati u našu svakodnevnu komunikaciju. 

Važna stavka u upoznavanju svijeta i učenju je i motorička imitacija kroz koju djeca oponašajući naše radnje i pokrete uče o svojoj okolini te razvijaju svoje potencijale. Kako bismo pospješili motoričku imitaciju kod male djece, ponavljate njihove pokrete i radnje, budite zabavni, pridobijte djetetovu pažnju, izvodite  pokrete sporijim ritmom (npr. pljesak, lupkanje, miješanje žlicom) i tražite od djeteta da ponovi za vama. Sve pokušaje imitacije potaknite i pohvalite. 

Nadalje, bitna stavka je i poticanje razvoja vizualne percepcije koja djeci pomaže da što bolje opažaju i uočavaju svoju okolinu, a  doprinosi i razvoju ostalih vještina, matematičkih, govornih, vještina pisanja. Neke od vježbica koje možemo provoditi s djecom uključuju pronalaženje istih oblika, npr. možemo isprintati oblike raznih boja i tražiti od djeteta da ih uparuje. Pritom također možemo vježbati pravilno zahtijevanje na način da držimo oblike kod sebe i od djeteta tražimo da nam odgovori na pitanje 'Što želiš? Plavi krug', uparivanje istih polovina određenih predmeta, gdje je također važno poticati imenovanje svakodnevnih predmeta i nastojati da se djetetu obraćamo jednostavnim, dječjim jezikom te kratkim rečenicama. Kako bismo ih što bolje pripremili za školu, kod predškolaca važno je poticanje koordinacije oko-ruka, npr. slaganje raznoraznih modela po obliku (složimo model od kockica ili raznih oblika te tražimo od djeteta da složi jednaki model), precrtavanje linija, uzoraka, oblika, nizanje perli prema zadanom modelu, bojanje prema modelu, uočavanje sličnosti i razlika među predmetima i sl. Navedene aktivnosti također pospješuju i finu motoriku koja je važan preduvjet pisanja, aktivnosti samozbrinjavanja kao i generalno dječje samostalnosti. Postoji mnoštvo zabavnih načina na koje možemo poticati razvoj fine motorike. U svakodnevnim situacijama možemo uključiti dijete da nam pomaže u obavljanju kućnih poslova (otvaranje, zatvaranje čepova, stiskanje štipalica, kopčanje gumbova, otvaranje zatvarača, otvaranje, zatvaranje kutija, nizanje tjestenine), slaganje kockica, listanje slikovnica. 

Neke od aktivnosti za poticanje  grafomotorike uključuju popunjavanje obrisa likova bojicama/pastelama/vodenim bojama, pisanje prstima po pijesku, precrtavanje linija (krenemo od precrtavanja ravnih, kružnih, izlomljenih crta), spajanje točkica, kod kojih naravno krećemo od dvije točke do složenijih oblika. Ukoliko je djeci teško precrtavati, možete nacrtati linije i tražiti da precrtavaju po predlošku. Također neke od korisnih vježbi uključuju presavijanje i trganje papira, zabijanje čavlića u podlogu, korištenje škara ispočetka po ravnim linijama do sve složenijih oblika. 

Vaša reakcija na temu