Bliži se upis učenika u prve razrede osnovnih škola, pa je pravo vrijeme za ponavljanje lekcije o komunikacijskim vještinama koje su potrebne za uspješan početak svakog prvašića.
Što su to fonološke vještine?
- Svijest da nam pisani tekst i/ili sam govor nose neku poruku (temelj iz ranog čitačkog iskustva)
- Prepoznavanja rime (u susretu s brojalicama i pjesmicama)
- Vještina ovladavanja slogom (stapanjem i raščlambom) u kratkim i dugim riječima
- Vidno razlikovanje slova i brojki
- Izdvajanja prvog i zadnjeg glasa u riječi
- Svijest da glas može postati slovo i obrnuto
- Glasovno stapanje i raščlamba
- Razumijevanje pročitanoga
Uobičajeni tijek sazrijevanje fonološke svjesnosti
• 3.-4. godine: Prepoznavanje rime
• 4.-5. godine: Slogovno stapanje i raščlamba
• 5.-6. godine: Pronalaženje rime i izdvajanje prvog i zadnjeg glasa u riječi
• 6.-7. godina: Fonemsko stapanje i raščlamba (glasovna analiza i sinteza)
Što govori iskustvo predčitačkog vremena?
- Najveći broj djece vrtićke dobi uredno razvijanju predčitačke vještine
- Među njima se nalazi i manji broj onih koji rano počinju čitati
- Treća skupina, najzanimljivija odgajateljima i logopedima, jesu djeca koja vrlo ranu pokazuju teškoće usvajanja
Rani znakovi slabosti predvještina čitanja i pisanja
• Kasno progovaranje po sebi ili zbog senzoričkih (vidnih, slušnih) i/ili motoričkih oštećenja (CP i dr.)
• Spori razvoj jezika, osobito razvoj rječnika, morfo-sintakse i teškoće jezičnog razumijevanja
• Poremećaji izgovora koji se dugo opiru terapiji
• Prisutnost 'disleksičkog gena' u obiteljskom stablu
• Teškoće s pažnjom usprkos urednih kognitivnih sposobnosti
• Prisutna nespretnost u prostoru i nesnalaženje u vremenu
• Jako opiranje ili nezainteresiranost za crtanje i pisanje
• Teškoće s učenjem pjesmica napamet
Govorno-jezične igre koje potiču razvoj predčitalačkih vještina:
• prepoznavanje i imenovanje poznatih zvukova iz okoline
• igre brojalicama
• opisivanje slika, prepričavanje doživljaja i prepričavanje priča
• pronalaženje riječi koje slično zvuče, tj. rimuju se (sir-žir, krava-trava, maska-daska...)
• traženje početnog glasa u riječima (v-vuk, l-lav, a-auto, b-brod…)
• raščlanjivanje riječi na glasove (zub – z_u_b; noga – n_o_g_a…)
• stapanje glasova u riječi (u_h_o – uho; r_u_k_a – ruka, v_o_d_a -voda...)
Za razvoj vještine pisanja važno je pravovremeno uključivati dijete u finomotoričke i grafomotoričke aktivnosti. Takvih aktivnosti u predškolskoj ustanovi je veliki broj:
• crtanje i slikanje
• modeliranje plastelina ili gline
• nizanje sitnih kuglica na konac
• slaganje puzzli
• provlačenje različitih vrsta i oblika kockica kroz određene otvore
Umjesto zaključka, navest ću da je svake godine sve više djece koja u prvi razred kreću s odgodom zbog niza razvojnih poteškoća kao što su emocionalna nezrelost, niska razina komunikacijskih vještina, loša motorika, slaba pažnja i koncentracija...