Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
SAVJETI LOGOPEDA POLIKLINIKE DOCTUS Predvještine čitanja i pisanja djece predškolske dobi
Za zdrav razvoj djece i mladih Piše: Poliklinika Doctus

SAVJETI LOGOPEDA POLIKLINIKE DOCTUS Predvještine čitanja i pisanja djece predškolske dobi

Dragan Lisica, prof. logoped savjetnik i konzultant mentalnog zdravlja djece i mladih, piše za Dalmatinski portal

Bliži se upis učenika u prve razrede osnovnih škola, pa je pravo vrijeme za ponavljanje lekcije o komunikacijskim vještinama koje su potrebne za uspješan početak svakog prvašića.

Što su to fonološke vještine?

- Svijest da nam pisani tekst i/ili sam govor nose neku poruku (temelj iz ranog čitačkog iskustva)

- Prepoznavanja rime (u susretu s brojalicama i pjesmicama)

- Vještina ovladavanja slogom (stapanjem i raščlambom) u kratkim i dugim riječima

- Vidno razlikovanje slova i brojki

- Izdvajanja prvog i zadnjeg glasa u riječi

- Svijest da glas  može postati slovo i obrnuto

- Glasovno stapanje i raščlamba

- Razumijevanje pročitanoga

Uobičajeni tijek sazrijevanje fonološke svjesnosti

• 3.-4. godine: Prepoznavanje rime

• 4.-5. godine: Slogovno stapanje i raščlamba

• 5.-6. godine: Pronalaženje rime i izdvajanje prvog i zadnjeg glasa u riječi

• 6.-7. godina: Fonemsko stapanje i raščlamba (glasovna analiza i sinteza)

Što govori iskustvo predčitačkog vremena?

- Najveći broj djece vrtićke dobi uredno razvijanju predčitačke vještine

- Među njima se nalazi i manji broj onih koji rano počinju čitati

- Treća skupina, najzanimljivija odgajateljima i logopedima, jesu djeca koja vrlo ranu pokazuju teškoće usvajanja

Rani znakovi slabosti predvještina čitanja i pisanja

• Kasno progovaranje po sebi ili zbog senzoričkih (vidnih, slušnih) i/ili motoričkih oštećenja (CP i dr.)

• Spori razvoj jezika, osobito razvoj rječnika, morfo-sintakse i teškoće jezičnog razumijevanja

• Poremećaji izgovora koji se dugo opiru terapiji

• Prisutnost 'disleksičkog gena' u obiteljskom stablu

• Teškoće s pažnjom  usprkos urednih kognitivnih sposobnosti

• Prisutna nespretnost u prostoru i nesnalaženje u vremenu

• Jako opiranje ili nezainteresiranost za crtanje i pisanje

• Teškoće s učenjem pjesmica napamet

Govorno-jezične igre koje potiču razvoj predčitalačkih vještina:

• prepoznavanje i imenovanje poznatih zvukova iz okoline

• igre brojalicama

• opisivanje slika, prepričavanje doživljaja i prepričavanje priča

• pronalaženje riječi koje slično zvuče, tj. rimuju se (sir-žir, krava-trava, maska-daska...)

• traženje početnog glasa u riječima (v-vuk, l-lav, a-auto, b-brod…)

• raščlanjivanje riječi na glasove (zub – z_u_b; noga – n_o_g_a…)

• stapanje glasova u riječi (u_h_o – uho; r_u_k_a – ruka,  v_o_d_a -voda...)

Za razvoj vještine pisanja važno je pravovremeno uključivati dijete u finomotoričke i grafomotoričke aktivnosti. Takvih  aktivnosti u predškolskoj ustanovi je veliki broj:

• crtanje i slikanje

• modeliranje plastelina ili gline

• nizanje sitnih kuglica na konac

• slaganje puzzli

• provlačenje različitih vrsta i oblika kockica kroz određene otvore

Umjesto zaključka, navest ću da je svake godine sve više djece koja u prvi razred kreću s odgodom zbog niza razvojnih poteškoća kao što su emocionalna nezrelost, niska razina komunikacijskih vještina, loša motorika, slaba pažnja i koncentracija...

Vaša reakcija na temu