Foto: Pixnio ZABRINUTI SU Znanstvenici tvrde da se pojavila i 'nevidljiva' verzija omikrona

ZABRINUTI SU Znanstvenici tvrde da se pojavila i 'nevidljiva' verzija omikrona

'Možda zaslužuje i novo grčko slovo'

Znanstvenici tvrde da su identificirali 'stealth' ili 'nevidljivu' verziju omikron varijante korona virusa koja se, kažu, ne može razlikovati od drugih varijanti pomoću PCR testova.

'Stealth' varijanta ima mnogo zajedničkih mutacija sa standardnim omikronom, ali joj nedostaje posebna genetska promjena koja omogućuje korištenje laboratorijskih PCR testova kao sredstvo za otkrivanje vjerojatnih slučajeva zaraze, prenosi The Guardian.

Ova verzija se još uvijek otkriva kao koronavirus svim uobičajenim testovima i može se identificirati kao verzija omikron genomskim testiranjem, ali vjerojatni slučajevi zaraze nisu otkriveni rutinskim PCR testovima koji daju brže rezultate.

Znanstvenici kažu kako je prerano znati hoće li se novi oblik omikrona širiti na isti način kao i standardna varijanta ovog soja, ali navode da je "nevidljiva" verzija genetski različita i stoga bi se mogla ponašati drugačije.

'Stealth' verzija je prvi puta uočena među genomima virusa dostavljenim posljednjih dana iz Južne Afrike, Australije i Kanade, no možda se već i proširila.

Otkriće novog oblika omikrona potaknulo je istraživače da podijele varijantu B.1.1.529 na standardni omikron, poznat kao BA.1, i noviju varijantu, poznatu kao BA.2.

Francois Balloux, direktor Instituta za genetiku sa Sveučilišta u Londonu, kazao je da su 42, odnosno otprilike šest posto od 709 omikron genoma predanih Globalnoj inicijativi za dijeljenje svih podataka o zarazi (GISAID) za njezinu bazu podataka, upravo genoma BA.2.

'Postoje dvije verzije unutar omikrona, BA.1 i BA.2, koje su prilično genetski različite. Te dvije verzije se mogu ponašati drugačije', rekao je Balloux.

Znanstvenici koriste analizu cijelog genoma kako bi potvrdili koja je varijanta izazvala infekciju koronavirusom, ali PCR testovi ponekad mogu dati indikaciju.

Otprilike polovica PCR testova u, primjerice, Velikoj Britaniji traži tri gena u virusu, ali omikron, kao i alfa varijanta prije njega, pozitivan je na samo dva od njih.

To je zato što omikron, kao i alfa, sadrži genetsku promjenu koja se naziva brisanje u S ili šiljak (spike) genu. Greška znači da PCR testovi koji pokazuju takozvani 'neuspjeh u ciljanju S gena' s velikom vjerojatnošću upućuju na zarazu omikronom.

Neslužbeno, pak, neki znanstvenici i istraživači nazivaju novu verziju 'stealth omikron', odnosno nevidljivi omikron, jer nema tog brisanja koje omogućuje PCR testovima da ga detektiraju kao takvog.

Velika nepoznanica je, pak, kako se pojavila nova verzija. Iako potpada pod omikron varijantu, toliko je genetski različita da se može kvalificirati kao nova 'zabrinjavajuća varijanta' ako se pokaže da se brzo širi.

To što se dvije verzije, BA.1 i BA.2, koje se pojavljuju brzim tempom i sa zajedničkim mutacijama, 'zabrinjavajuće' je prema ovom znanstveniku te sugerira da javnozdravstvenom nadzoru 'nedostaje veliki dio slagalice', piše Jutarnji list.