Foto: Arek Socha from Pixabay Znanstvenici otkrili posve novi tip stanice

Znanstvenici otkrili posve novi tip stanice

Pretpostavljalo se da postoji još prije 100 godina

Australski znanstvenici identificirali su novu vrstu stanica koje igraju ključnu ulogu u ozdravljenju tijela sisavaca. Znanstvenici su više od 100 godina pretpostavljali postojanje te stanice, ali je tek nedavno otkrivena u aorti odraslih miševa.

Nazvane 'EndoMac precima', te stanice su pokazale da pridonose rastu krvnih žila, pomažući u obnavljanju tkiva, posebno tijekom ozljeda ili smanjenog protoka krvi. Te stanice imaju važnu zadaću, pomoći u rastu krvnih žila kada tijelo to traži, pojašnjava Sanuri Liyanage, medicinska znanstvenica s Instituta za zdravlje i medicinska istraživanja Južne Australije (SAHMRI). Kada su potaknute ozljedom, te se stanice brzo šire kako bi pomogle u zacjeljivanju, javlja Zimo.

U laboratorijskim testovima, Liyanage i njezini kolege izolirali su navedene stanice iz miševa i uzgojili ih. Stanične kolonije poboljšale su zacjeljivanje rana kada su ubrizgane u modele dijabetičkih miševa. Aktiviraju se ozljedom ili lošim protokom krvi, u kojem trenutku se brzo šire kako bi pomogle u zacjeljivanju, objasnila je Liyanage. Njihovo istraživanje objavljeno je u časopisu Nature Communications.

Makrofagi, koje su imunološke stanice nastale rano u razvoju embrija, igraju značajnu ulogu u procesu ozdravljenja. Dugo se vjerovalo da su matične stanice iz koštane srži stvorile te makrofage u odrasloj dobi. Međutim, nova otkrića govore suprotno. Znanstvenici sada vjeruju da bi stanice preteče makrofaga, pronađene u aorti tijekom ranog razvoja, mogle biti odgovorne za stvaranje novih makrofaga u tkivima odraslih.

Rezultati australskog istraživačkog tima pokrenuli su potragu za sličnim stanicama kod ljudi. Prvi rezultati, iako neobjavljeni, obećavaju. U teoriji, ovo bi moglo promijeniti pravila igre za pacijente koji pate od kroničnih rana, naglasila je Liyanage.