Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
'TIMBAR NA LIBAR' ŽELJKA ERCEGA: Ljubavna drama uz nenadmašnu glazbu Cheta Bakera
Timbar na libar Piše: Željko Erceg

'TIMBAR NA LIBAR' ŽELJKA ERCEGA: Ljubavna drama uz nenadmašnu glazbu Cheta Bakera

Goran Tribuson: Truba Cheta Bakera / Godina izdanja 2024. / Neolit i Artikulacije

O AUTORU: Goran Tribuson rođen je 6. kolovoza 1948. u Bjelovaru, živi i radi u Zagrebu. Prvu knjigu kratkih priča Zavjera kartografa objavio je 1972., a potom još niz novelističkih zbirki (Praška smrt, Raj za pse, Spavaća kola, Klasici na ekranu, Zvijezda kabarea), kao i izabrane priče Osmi okular.

Jedan od najproduktivnijih i najčitanijih hrvatskih prozaika napisao je i niz romana objavljenih u nekoliko izdanja (Snijeg u Heidelbergu, Čuješ li nas Frido Štern, Ruski rulet, Polagana predaja, Legija stranaca, Zavirivanje, Uzvratni susret, Made in USA, Povijest pornografije, Siva zona, Potonulo groblje, Dublja strana zaljeva, Sanatorij, Noćna smjena, Bijesne lisice, Ne dao Bog većeg zla, Gorka čokolada, Susjed u nevolji, Propali kongres, Sestrica s jezera, Otac od bronce, Vilinska priča), kao i autobiografsku tetralogiju – Rani dani, Trava i korov, Mrtva priroda i Vrijeme ljubavi. Autor je i filmskih scenarija Crvena prašina, Ne dao Bog većeg zla, Potonulo groblje, Srce nije u modi, Odmori se, zaslužio si...

Višestruki je dobitnik književnih nagrada. Nagradu Gjalski dobio je 1991., 1999. i 2019. godine. 1991. godine nagrađen mu je horror roman s alegorijskim i elementima na rubu nadrealnog Potonulo groblje. Godine 1999. nagrađena mu je knjiga autobiografskih zapisa Trava i korov, dio autobiografske tetralogije u kojoj su još Rani dani, Mrtva priroda i Vrijeme ljubavi. Godine 2019. za roman Otac od bronce dobio je Nagradu Gjalski i nagradu 'Fran Galović'. Otac od bronce je svojevrsni nastavak autobiografskih zapisa Vrijeme ljubavi ima znatno više društvene kritike nego u dotadašnjim Tribusonovim djelima.

Dugogodišnji urednik u Školskoj knjizi i umirovljeni profesor filmskoga scenarija na Akademiji dramske umjetnosti od 2008. godine je redoviti član Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti Razreda za književnost. Godine 2020. dobio je Nagradu Grada Zagreba, uz obrazloženje da je i popularan i kvalitetan pisac te scenarist serije 'Odmori se, zaslužio si' u kojoj je odlično dočarao duh Zagreba.

IZ SADRŽAJA: Brak Fride Mesić postao je rutina. Ima sve što želi, muž je obožava, ali ona je sve više svjesna da nikada nije spoznala pravu i iskrenu ljubav, niti je ikada bila u takvoj vezi. Adrian Pavich razočarani je pisac koji je unatoč dvjema zanimljivim knjigama u jednom trenutku napustio spisateljsku karijeru i više od života nema velikih očekivanja. U trenutku kad pristane davati Fridi poduku iz kreativnog pisanja, ona će shvatiti da se u tom muškarcu krije sve ono što ona traži čitav život, a on će biti siguran da će njegov nestanak za njih dvoje biti najbolje rješenje.

OSVRT: Evo još jednog svježeg izdanja za čitatelje Timbra. Radi se o novom Tribusonovom romanu u suizdavačkom projektu umjetničke organizacije 'Artikulacije' i nedavno pokrenute izdavačke kuće Marka Gregura 'Neolit'. Na web stranicama 'Neolita' su tek dva domaća  romana, novi Pavličić i novi Tribuson, izdan prošlog mjeseca, ali ako se po jutru dan poznaje bit će to uspješna biblioteka.

Prošle sam godine, baš pred ljeto, 'timbrao' osvrt na Tribusonovu 'Zbogom Izabel', hrvatsku inačicu Jacksonova 'The  Bodyguarda' i nisam bio najsretniji. Učiteljski rečeno, a impresioniran 'protivnikovom veličinom', jedva sam našao osnovu da mu navučem četiri aplauza, opravdavajući se da je to djelo zapravo hommage noir romanima. Tome mi je prethodio i osjećaj krivnje, jer  se s kultnom 'Poviješću pornografije' nisam uspio sastaviti ni iz par pokušaja.

Ovaj put se situacija znatno promijenila, u ljubavnoj 'Trubi Cheta Bakera' sam doista uživao. Istinabog, radnja jest 'dejavu', ništa nova, prazna tajkunska ljubav, bijeg od dosadnog braka, čak je i kraj predvidiv, no atmosfera koju je Tribuson kreirao portretirajući kvartovskog alkoholičara, nekoć uspješnog pisca, me je upila. Do te mjere da sam omiljenu jazz radio stanicu u slušalicama zamijenio sjetnom lirskom glazbom Cheta Bakera.

Uz Bakerov vokal i trubu meni je nedostajala još samo boca Pelinkovca da potpuno osjetim potonuće pisca Pavicha i osjetim temperaturu kojom se Frida zaljubljuje u njega. Pod Tribusonovim utjecajem sam si čak i na popodnevnom kupanju, uz more, pustio i puno puta spominjanu 'V Mahlerovu simfoniju'. Nadam se da će izdavač negdje objaviti i prateću play listu glazbe iz knjige.

Nažalost, život Bakera je bio tragičan, proveo ga je kao genijalan glazbenik ali narkoman, prema ljubavnicama često nasilan, smrt mu se vodi kao samoubojstvo padom s balkona pod utjecajem opijata. Nije vladao akordima, bio je sluhist, cjenjeniji u Europi nago u SAD-u, zbog droge ostao bez zubi pa ipak našao način kako dalje svirati trubu, a Tribuson je iskopao i podatke po kojima je znao čekati i po sat vremena dok publika utihne kako bi počeo koncert. Goran nas je sjajno proveo kroz razne albume Cheta te sam mu pozavidio na atmosferi u kojoj je pisao ovo djelo. Zamišljao sam ga u toploj sobi, za stolom, dok se sobom razliježu fantastični zvuci, s gramofona, nadam se.

Knjiga počinje neobično, scenaristički, pripovjedač nam objašnjava gdje se nalazimo i što gledamo, trenutak nerazjašnjene smrti poznatog glazbenika, no kasnije se sve to stapa u uobičajenu formu romana uz puno sjajnih i ciničnih dijaloga aktera, baš onako kako volim.

Naravno, profesor ostaje profesor, makar u mirovini, pa je Tribuson kroz roman održao nekoliko eseja i predavanja o umjetnosti, pisanju, objašnjavao stilove poznatih slikara, citirao Dostojevskog i Karamazove, Shaekspeara i Hamleta, Manna, Schlinka, podsjećao na filmske klasike poput Casablance, Prohujalo s vihorom, Divlje horde, Samuraja, prizivao poznate lokacije u Parizu ili Amsterdamu... Sjajne su minijature u kojima Tribuson ukratko opisuje sadržaje filmskih klasika. Uz sve to, opisi društvenog trenutka i raslojavanja Hrvatske su s pravom pali u drugi plan. A pred ljubavlju Adrijana i Fride u stranicama se zagubili odgovori na neke sporadične epizode, da ne spojlam.

Ipak, najinteresantnije je da se Tribuson ovaj put vraćao i na vlastitu 'Povijest pornografije'. U knjizi se Frida, unatoč teškoćama, izborila s čitanjem Pavicheve 'Povijesti nježnosti', pa se nešto mislim - da i ja probam ponovo.

Ako vas zanima ulomak iz 'Trube Cheta Bakera', evo linka na prvih 30-ak stranica.

OCJENA: Iako potpisana kao Freepikova (besplatni servis ilustracija), izuzetno uspješan izbor naslovnice sadrži zapravo sve što biste trebali znati o knjizi, pa ako ste za sjajnu jazz atmosferu uz dobru kapljicu, pustite Tribusonovoj ljubavnoj drami da se razlije vašim venama. Puni pljesak.

Vaša reakcija na temu