Treći dan 7. Mediteranskog festivala knjige u petak je krenuo predstavljanjem francuske autorice Jacqueline Merville, ovogodišnje gošće rezidencijalnog programa Marko Marulić splitske udruge Kurs, s kojom su razgovarali Marinko Koščec i Patricija Horvat.
Jacqueline Merville već skoro mjesec dana boravi u Splitu u okviru spomenutog programa, kazao je Koščec, a sama autorica je, objašnjavajući stihove kojima je predstavljanje počelo, rekla kako već duže vrijeme razmatra što bi bio dobar život, posebno što se žene moraju više boriti i suočavaju se s različitim pritiscima. Njezin lik Alice na isti način traga za dobrim životom.
Koščec je dodao da u romanu La vie bonne et d'autres vies, des femmes (Dobar život i drugi životi, žene) govori o boravku jednog para u Indiji, koji se prilikom povratka u Europu suočava s lockdownom zbog pandemije zbog čega se nisu mogli vratiti u Indiju.
Inače, Jacqueline Merville francuska je pjesnikinja, prozaistica, dramska autorica, kolumnistica i likovna umjetnica – slikarica i kiparica koja je velik dio života provela na putovanjima po Africi, Amerikama i Indiji, te iz tih putovanja crpla nadahnuće za umjetnički rad. Objavila je dvadesetak knjiga i više ih od stotinu uredila. Piše i za kazalište, a svoje likovne radove izlaže na samostalnim i skupnim izložbama u Francuskoj i inozemstvu.
'Tekstovi Jacqueline Merville najvećim se dijelom temelje na putovanjima koje ona zove hodočašćima, nije riječ o putopisima, nego o potrebi za daljinama i kontaktima s okruženjem koje ponekad smatramo egzotičnima', rekao je Koščec.
Odgovarajući na pitanje što je vuče, i što dobija u dalekim sredinama, Merville kaže da se u Francuskoj uvijek osjećala kao u kavezu i imala je potrebu pobjeći i pronaći se negdje drugdje, makar se izlagala opasnostima.
'Boraveći u svijetu, nailazila sam na više otvorenosti i brige za druge bez obzira na uvjete u kojima ti ljudi žive. I danas, uz svo nasilje u svijetu želim tragati za pustolovinom i duhom. Tragam za nečim što možda nije vidljivo, ali se zbog svoje duhovne veličine skoro može opipati', rekla je, dodajući kako je ljudima izvan svijeta bijelih ljudi putovanje na različite načine ograničeno.
Merville se posebno osvrnula na položaj žena, koji je pun pritisaka i izazova bez obzira na sloj ili sredinu iz kojeg žena dolazila. I sama je imala strašno iskustvo silovanja od strane muškarca u afričkom plemenu u kojem je boravila početkom dvijetisućitih, no istodobno je doživjela i potpunu solidarnost i pomoć žena iz tog istog plemena. Pišući o tome u dvije knjige, pokušala je sagledati sve što se dogodilo iz različitih perspektiva, pa i onu njezinog mučitelja.
'To se dogodilo prije onoga što danas znamo kao 'Me Too' pokret, i vladaja je potpuna šutnja, da bih tek kasnije shvatila koliko je žena prošlo kroz isto', kaže Merville, dodajući da je njezino pisanje protiv mačističkog pristupa, želi dati glas tom ženskom u sebi.
Na kraju je Jacqueline Merville sa svojim partnerom, autorom elektroničke glazbe Henrijem Viretom izvela jednu od svojih pjesama.
Zbirku priča mlade i nagrađivane splitske autorice Luce Kozine Vidjet ćeš kad odrasteš u izdanju Frakture potom je predstavila Sara Tvrdić. Autorica je u svojoj drugoj knjizi na drugačiji način pristupila odrastanju, pripovjedajući iz dječje perspektive o nasilnom i licemjernom društvu u kojem živimo, koje nema previše razumijevanja za probleme djece i mladih, ma koliko društvo deklarativno pokazivalo brigu za njih.