Danas se u crkvama i svetištima diljem Hrvatske slavi blagdan Tijelova ili punim nazivom Svetkovina presvetoga Tijela i Krvi Kristove koji je kod nas 2001. godine proglašen državnim blagdanom i neradnim danom. Tijelovo se slavi u četvrtak poslije svetkovine Presvetog Trojstva, odnosno deveti četvrtak nakon Uskrsa. Posebnom svetkovinom katolici slave otajstvo Božje prisutnosti u euharistiji, a održavaju se i poznate tijelovske procesije.
Prvi se put ovaj blagdan
pojavljuje u 13. stoljeću, a na cijelo zapadno kršćanstvo proširio se u
14. stoljeću. Tijelovo se na početku obilježavalo kao blagdan
Euharistije. Ustanovio ga je biskup iz Liegea u Belgiji na molbu
augustinske redovnice sv. Julijane koja mu se obratila nakon što je
imala viđenje punog mjeseca na kojem je opazila mrlju. Puni mjesec je
protumačila kao Crkvu, a mrlju kao nedostatak blagdana, kojim bi se
častio Presveti oltarski sakramenat. Sveta Julijana i njeni suvremenici
promicali su ideju toga blagdana i željeli su ga proširiti na cijelu
Crkvu. Papa Urban IV. je godine 1264. objavio bulu kojom blagdan
Euharistije želi proširiti na cijelu Crkvu, ali ga je u tome spriječila
smrt. Tek u 14. stoljeću, papa Ivan XXII. širi blagdan na cijelu
Rimokatoličku crkvu.
Teološki razlozi uspostave toga blagdana
zapravo su mnogo dublji i znakovitiji. Početkom II. tisućljeća počela je
opadati učestalost pričešćivanja, a kao svojevrsni nadomjestak tome,
pojavili su se različiti oblici euharistijskih pobožnosti izvan mise.
Posebnu je važnost u to doba dobivalo pokazivanje svete hostije, a
najvažnije je bilo vidjeti podignutu hostiju.
Još jedan od
razloga je i poznato osporavanje stvarne Kristove prisutnosti u
posvećenim prilikama kruha i vina od strane Berengarija iz Toursa.
Upravo kao reakciju na to osporavanje široka je vjernička javnost
zahtijevala i zdušno prihvatila jedan takav blagdan kojim se svečano
ispovijedala i potvrđivala vjera u stvarnu i djelotvornu Kristovu
prisutnost u posvećenim euharistijskim prilikama.