Uz temeljne vrijednosti Božića na koje se oslanja Advent u Splitu, obilježen je i značaj mediteranske prehrane za unošenje dovoljne količine cinka u organizam paljenjem druge svijeće na Gastroadventu Olje Martinić. Ovaj jedinstveni događaj koji spaja nutricionizam, gastronomiju i turizam ove godine u svojemu online programu naglašava i jubilarnu 10. godišnjicu uvrštenja prehrane Mediterana na popis nematerijalne UNESCO-ove zaštićene baštine. Poštujući sve propisane epidemiološke mjere u idiličnom ugođaju Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu, drugu svijeću upalili su Blaženko Boban, Joško Stella, Olja Martinić i novinari Vedrana Krstić Ivanišević s Hrvatskog radija Split, Andrea Viđak Midžor s Radija Sunce, Vida Grujin s Radio Dalmacije, Siniša Vickov s Radio Brača te Vesela Šegvić s radija Ultra.
'Želim ovoga puta istaknuti cink, njegova je uloga ogromna, iako ga trebamo u malim količinama. Na njega najčešće mislimo kada dođu problemi s kosom ili kožom, ali sada znamo da je njegov značaj veći. Danas imamo sponzore koji su pripremili prekrasne poklone za naše novinare, a vas molim da do sljedećeg puta iskušate i vlastite gastronomske vještine pa možda i dostavite neki novi recept kako bismo ga promovirali u sklopu Gastroadventa', istaknula je Olja Martinić, osnivačica i organizatorica Gastroadventa.
Dugogodišnji suradnik Gastroadventa je i Turističko-ugostiteljska škola Split pod vodstvom ravnatelja Ive Bilića koja je imenovana Regionalnim centrom kompetentnosti (RCK) u turizmu 2018. godine. Ideja o nastanku Regionalnog centra kompetentnosti nastala je kao potreba unaprjeđenja ljudskih potencijala u turizmu, a u splitskoj se školi razvija već desetak godina. Osnovni cilj je ujednačavanje izlaznih kompetencija svih učenika po završetku obrazovanja te njihovo poboljšanje, a važna uloga je i povezivanje s lokalnom zajednicom što se očituje u mnogobrojnim projektima s vrtićima i osnovnim školama. Samo u prošlome tjednu dva su time ove bračke škole osvojila zlatnu i srebrnu medalju na 15. Biseru mora u Splitu.
'Ovdje se mnogo govorilo o mediteranskoj prehrani, a ja bih se dotaknuo još jedne teme, a to je mediteransko bilje. Cilj nam je da u angažiramo naše stanovništvo kako bismo mediteransko bilje okupili na jednom mjestu i tamo proizvodili kreme, parfeme i kapi, sve preparate za žene i muškarce. To nam je zadatak nakon mediteranske prehrane koju smo zaista dobro promovirali. Sada se okrećemo mediteranskom bilju jer tu jako puno možemo napraviti, imamo specifičnosti koje nitko u svijetu nema', naglasio je Blaženko Boban, župan Splitsko-dalmatinske županije.
Gastroadvent podržava i projekt 'Mediteranska prehrana – MD.net' kojeg provodi Javna ustanova RERA S.D. za koordinaciju i razvoj Splitsko-dalmatinske županije, a financiran je iz europskog programa Interreg Mediterranean. U sklopu projekta odvija se i natjecanje izrade inovativnih prehrambenih proizvoda učenika škola iz Splitsko-dalmatinske županije, a proizvodom šalša 'Ka’ nonina” s bračkim varenikom koji ima europsku zaštićenu oznaku zemljopisnog podrijetla, ove su nedjelje srednju školu 'Brač' iz Supetra predstavile učenice Karmela Vrandečić i Aneta Jelinčić. Oni najbolje ocijenjeni će, na kraju predbožićnog perioda biti izabrani kao predstavnici Hrvatske na međunarodnom predstavljanju u Sevilli u Španjolskoj 2021. godine.
'Zahvaljujem Olji što promovira upravo autentičnost naše prehrane, kao i zdravlje koje ta prehrana donosi. Smatram da je u ovome trenutku bitno da nas prehrana zaštiti i od ove situacije koja se događa u našem društvu. Nadam se da će to brzo proći i da će nam se turizam brzo vratiti', rekao je Joško Stella, direktor Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije.
Partneri Gastroadventa za novinare i sve okupljene unaprijed su pripremili slatke i slane slastice za ponijeti. Podravka je predstavila svoju liniju EVA proizvoda, džem od marelice, dizajnersku majicu i Dolcela smjesu za čokoladne raspucance, dok je Gastro Ribarnicu Brač tvrtke Centaurus, predstavio Marko Reić. U svoj vlastiti brend Amare prenijeli su 'ljubav iz mora', a on objedinjuje ručno čišćeno meso jadranskih kozica koje je sinonim kvalitete, te marinirane kozice, marinirane inćune i slane inćune. Njihove inovativne pljeskavice od jadranskih kozica i škampa postigle su zapažen uspjeh na tržištu, a na krilima toga postignuća stvorena je ideja i za pljeskavicu načinjenu od četiri vrste jadranske bijele ribe i dvije vrste jadranske plave ribe.
Dizajn specifičnog vijenca 'od morske pjene' potpisuje istaknuta hrvatska kiparica Nives Čičin Šain, simbolično simulirajući morski svijet nastao od odbačenih stvari i plastike. Na kotač bicikla nadograđeno je imaginarno polje morske salate sa svjetlucavim ježevima čije su bodlje čavli i male meduze. Svijeće načinjene od rabljenih čaša su oživljene žaruljicom na senzor, dok je u kolopletu od prozirnih boca postavljena grupa lelujavih vlasulja i jedan muzgavac s unutarnjim svjetlom. Vodeći se temom morske pjene, skladateljica Mejrema Reuter skladala je i istoimenu prigodnu skladbu specifično za događaje paljenja gastroadventskih svijeća.
Gastroadvent ima dugogodišnju podršku Turističke zajednice grada Splita i održava se tijekom Adventa u Splitu kojemu je ove godine slogan 'Ljubav nas spaja', baziran na četiri adventske svijeće kao simbolima predbožićnog vremena. Ovoga, drugoga vikenda Došašća, diljem svijeta pa tako i u splitskom Parku Josipa Jurja Strossmayera, zasvijetlila je betlehemska svijeća koja donosi mir. Cjelokupan program ovogodišnjeg splitskoga Adventa pratite putem Facebook i Instagram profila Turističke zajednice grada Splita na kojemu se svakoga dana objavljuju najnovije informacije i zanimljivi nagradni i humanitarni natječaji.