Stvaralaštvo Ede Murtića, jednog od najznačajnijih hrvatskih umjetnika 20. stoljeća, vratilo se u Split nakon više od deset godina. Otvorena je, naime, ovog ponedjeljka izložba njegovih radova u Ambasador Art Galleryju.
Izložba obuhvaća dvadesetak grafika velikog formata koje prikazuju umjetnikov prepoznatljiv apstraktni stil. Dinamične kompozicije, snažni koloristički kontrasti i sloboda izraza karakteristike su Murtićeva opusa koji je snažno obilježen emocijom, prirodom i unutarnjim doživljajem svijeta. Radovi su odabrani s ciljem predstavljanja različitih faza njegova stvaralaštva te otkrivanja njegovog utjecaja na hrvatsku modernu umjetnost.
Okupljene su uvodno pozdravili Damir Vrdoljak Mandeta, voditelj Ambasador Art galerije, predstavnik hotela Ambasador, te povjesničar umjetnosti, kustos dr. sc. Dalibor Prančević i U svojim su izlaganjima ponudili stručan uvid u Murtićev likovni opus i njegov značaj u kontekstu suvremene umjetnosti.
'S ponosom mogu reći da smo ugostili brojne velike umjetnike poput Vidovića, Veže, Kojdla, Kaštelančića, Nobila, Mihanovića, Rendića, Lupina, Medveščeka, Mamića, Peke i drugih te nekolicinu mladih neafirmiranih umjetnika koje mi je - kao voditelja ove galerije - cilj promovirati i afirmirati. Na moju veliku radost i veselje sada smo doveli velikana hrvatske umjetnosti', istaknuo je Vrdoljak Mandeta.
Napomenuo je kako mu je velika čast što se i gospodin Murtić pridružio otvorenju kao i prezentaciji sve njegove ljepote.
'Edu Murtića doista nije potrebno posebno predstavljati. Riječ je o jednom od najvećih imena hrvatske, pa i svjetske povijesti umjetnosti. O njegovu radu pisali su brojni kritičari, nastale su monografije, tekstovi i studije koje ga smještaju među ključne umjetnike 20. stoljeća. Međutim izdvojio bih jedno posebno ime povezano s Murtićem - Pierrea Restanyja, uglednog francuskog likovnog kritičara i kulturnog djelatnika. Restany je poznat po svom djelovanju u pariškom umjetničkom miljeu 1960-ih, gdje se afirmirao kao idejni začetnik pokreta Novih realista. Upravo se u Vrsaru intenzivno družio s Edom Murtićem, a iz tog se odnosa razvila i zanimljiva kritička interpretacija Murtićeva stvaralaštva.
Promatrajući Murtićeve gvaševe krajem 1990-ih i početkom 2000-ih, Restany ih je okarakterizirao kao 'nove apstrakcije', pružajući na taj način svježi interpretacijski okvir Murtićevim djelima. Riječ je o refleksivnoj apstrakciji - apstrakciji koja ne teži pukoj dekonstrukciji predmetnog svijeta, već o njemu razmišlja i reflektira kroz boju i gestu, na onaj prepoznatljivo murtićevski način.
Upravo to možemo vidjeti i u djelima izloženima ovdje - ciklusu grafika nastalom prema tim snažnim i ekspresivnim gvaševima. Zahvaljujući vrhunskoj digitalnoj tehnologiji, zadržana je puna izražajna vrijednost originalnih radova, što predstavlja presedan u domaćoj umjetničkoj produkciji. Ti radovi nisu samo reprodukcije - oni su novi artefakti, s punom umjetničkom vrijednošću, i svjedoče o potencijalu suvremenih tehnologija u službi likovne umjetnosti.
Važno je istaknuti i kolekcionarsku vrijednost svakog od izloženih radova. Posebno mi je drago što Fondacija 'Edo Murtić' sustavno radi na očuvanju, promociji i medijaciji opusa ovog neosporno velikog umjetnika.
Veseli me što imamo priliku vidjeti ovu izložbu - možda i kao svojevrsni uvod u jednu ozbiljniju retrospektivu koju Split doista zaslužuje. Nadam se da će se to i ostvariti te da ćemo u nekoj budućoj prigodi imati priliku vidjeti i druge segmente Murtićeva bogatog i raznolikog stvaralaštva', iznio je Prančević.
Otvorenje izložbe popraćeno je glazbenim programom Puhačkog kvinteta učenika Glazbene škole Josipa Hatzea pod vodstvom profesorice Marije Bašić Markotić.
Izložba ima i prodajni karakter. Zainteresirani posjetitelji moći će se informirati o kupnji radova na recepciji hotela Ambasador.
Predstavnici hotela naglašavaju važnost izložbenog prostora kao dijela šireg pristupa umjetnosti izvan institucionalnih okvira.
'Izložbe u hotelu Ambasador održavamo s ciljem da umjetnost približimo i domaćim i stranim gostima, ali i da pokažemo kako umjetnost ne mora biti rezervirana isključivo za muzeje i galerijske prostore. Umjetnost možemo i trebamo pronaći svuda oko nas', poručuju iz hotela.