U splitskoj Galeriji Manuš u četvrtak, 29. svibnja, u 19 sati, otvorit će se izložba Richarda Deacona.
'Richard Deacon (Bangor, Wales, 1949.) jedan je od najvažnijih britanskih suvremenih skulptora koji svojim umjetničkim angažmanom kontinuirano propituje konvencije kiparstva, na specifičan način istražujući odnose između materijala, prostora i oblikovanja. Njegova umjetnička promišljanja redefiniraju skulpturu kao dinamičan, asocijativan i višeslojan objekt, pozivajući promatrača na aktivnu interakciju i reinterpretaciju. Deaconovo stvaralaštvo objedinjuje eksperiment i tehničku inovaciju, ali istovremeno odražava društvene i filozofske dimenzije kreativnog umjetničkog procesa. U Hrvatskoj su djela Richarda Deacona već prikazana u Galeriji Kula u Splitu 2021. godine, gdje su posjetitelji vidjeli i bolje se upoznali s njegovim slojevitim i raznovrsnim pristupom materijalu, prostoru i vizualnom jeziku. Na izložbi u Zagrebu, imaju priliku nanovo doživjeti ovu umjetničku dinamiku kroz mali ali pomni odabir umjetnikovih crteža i skulptura.
Deaconova serija crteža ističe se bogatom geometrijskom slojevitošću i uravnoteženim kolorističkim odnosima koji, premda apstraktni, ipak prizivaju osjećaj poznate taktilnosti i prostornosti. Svaki je crtež zapravo vizualna enigma koja uvlači promatrača u istraživanje njihove unutarnje strukture i logike. No, posebno je intrigantna uporaba poliesterske površine, koja crtežima, uz pojavnu specifičnost, pridružuje i novi sloj značenja. Poliester kao industrijski, umjetno stvoren materijal suštinski se može promatrati kao metafora za suvremeni svijet i tehnološki napredak, ali i ljudsku udaljenost od prirode. Ovaj sintetički materijal ima jedinstvenu glatku površinu koja omogućava precizno i intenzivno prikazivanje boja i oblika, što je Deaconu izuzetno važno za njegove apstraktne, gdjekad geometrijske, a ponekad organski oblikovane prizore.
U izloženim Deaconovim skulpturama (Shiver My Timbers) razvidna je slična dinamika, samo što se ovdje forma razvija u trodimenzionalnom prostoru. Njegove drvene skulpture, često tordiranih apstraktnih vertikalnih oblika, evociraju stanoviti rast i napetost, odnosno drhtanje, kao da se organski elementi zaustavljaju u trenutku pokreta – na što aludira i sam naslov (kojem svakako valja pridružiti i značenje svojevrsne piratske zakletve, jer jezik je, kao i višestruke semantičke relacije, izrazito važan u cijelom Deaconovom opusu). Upravo konture i zaokreti unutar njihovih struktura prenose taj osjećaj kretanja, reflektirajući zapravo ideje iz crteža u fizičkom obliku. Tekstura drveta kontrastira sa poliesterskom površinom crteža, što stvara zanimljiv vizualni dijalog između potpuno različitih materijala. Taktilnost drveta poziva na topliji i intimniji doživljaj skulptura, dok sjaj poliesterskog crteža pridonosi osjećaju kakve nepredvidljive promjene.
Kombinirajući crteže i skulpture, Deacon kao da pokazuje kako apstraktni oblici mogu funkcionirati kao predlošci za trodimenzionalne strukture i kako skulpture mogu postati prostorna verzija ideja prisutnih u crtežima. Poliester na neki način simbolizira rezistentnost i slojevitost, dok drvo svojom organskom kvalitetom podsjeća na prolaznost i prirodni ciklus. U konačnici, Deaconovo stvaralaštvo nadilazi površinsku estetiku; ono istražuje odnos između materijala, prostora ali i svijesti. Njegova umjetnost djeluje kao refleksija o energiji stvaranja, pozivajući promatrača da razmisli o prolaznosti, formi i općenitom učinku umjetničkog izraza. Na taj način, njegov rad uspostavlja zanimljiv odnos između crteža i objekta, dvodimenzionalnosti i volumena, pozivajući promatrača da premosti jaz između percepcije i stvarnosti.
Ukratko, Deacon upućuje promatrača u svijet gdje granice između crteža i skulpture postaju fluidne, gdje materijal i prostor postaju pravi sugovornici. U njegovim djelima svjetlost i sjena, glatkoća i hrapavost nisu samo estetski elementi; oni su medij kroz koji umjetnik izražava svoja razmišljanja o 'prirodi' i 'prirodi stvaranja'. U Deaconovu radu materijal i forma stapaju se u jedno, stvarajući bogatstvo značenja koje nadilazi puki vizualni dojam i koje se artikulira kao poziv na poniranje u dublje spekulativne prostore', predgovoru izložbenog kataloga napisao je Dalibor Prančević.
Izložbu možete razgledati do 1. kolovoza.