Baletni spektakl Orašar, najizvođeniji bijeli balet na svijetu, naslov koji i u Hrvatskoj godinama ruši sve rekorde u posjećenosti i popularnosti, i ove je sezone na programu Hrvatskog narodnog kazališta Split. Koreografiju Waczlawa Orlikowskog prenijela je koreografkinja Božica Lisak, a cijeli ansambl Baleta, s mladim plesačima iz Baletnoga studija, uključen je u ovu raskošnu produkciju s više od 130 plesača na sceni.
Osim onoga što publika vidi na sceni u 110 minuta, tu je i orkestar kojim je dirigirao Ivan Šćepanović, kao i brojna druga tehnička služba koju smo upoznali snimajući reportažu iza zastora ove popularne predstave. Matea Milas, solistica Baleta Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu, bila je naš 'vodič' kroz ovu uzbudljivu večer u kazalištu.
- Mnoštvo toga što se događa iza zastora publika ne vidi, od same izmjene scenografije do kostima jer svaki plesač ima više uloga u predstavi i to sve mora, uz pomoć kostimografa i garderobijera, promijeniti i vratiti se na pozornicu s osmijehom na licu spreman izvoditi jedne od najzahtjevnijih plesnih pokreta. Iza zastora Orašara je mnoštvo ljudi koji se kreću s određenim zadatcima i točno znaju kada i što trebaju raditi. Iza kulisa je vrlo živo, a publika to ne može ni zamisliti - navodi nam Matea, bez koje bi se teško snašli u ovom 'behind the scenes Orašara'.
Ansambl Orašara je ovoga puta, a vjerujemo i svakog kada izvodi predstavu, u HNK Split boravio punih šest sati, a sve kako bi brojna publika uživala u dvosatnom baletu.
- Uvijek vam se nešto događa, prije, za vrijeme, ali i poslije same izvedbe. Došli smo oko 16 sati, odradili smo probe, šminkanje, frizure, zadnje korekcije, odigrali predstavu u trajanju od dva sata. Iz kazališta izlazimo oko 22 sata, ali nama to sve proleti u čas jer vlada veliko uzbuđenje - zaključila je Matea, koja smatra da je Orašar čarobna božićna priča.
Tajnu iznimne popularnosti Orašara pokušao je objasniti ukrajinski koreograf Orlikowski, koji je Ščelkunčika postavio u Zagrebu 1970. te je njegova koreografija postala referentnom točkom za sve kasnije produkcije Orašara u Hrvatskoj. Veliki je Čajkovski, naime, jedan od rijetkih skladatelja koji je svoju glazbu skladao u uskoj suradnji s koreografima potičući na ples.
- Puna je magije i kao takva je bijeg od svakodnevice, baš u ovo predbožićno vrijeme. Meni, baš kao i svakoj balerini, Orašar je bio uvod u daljnju karijeru. Od malih nogu sam dijelom ove predstave, prvo budeš mali, onda veliki miš, zatim vojska, a onda s godinama napreduješ i gradiš sebe. Prvi put sam Orašara plesala kada sam imala oko sedam godina - ispričala nam je.
Mateinim stopama nada se ići i malena Larisa Furčić, koja je utjelovila lik Crnčića.
- Došlo me gledati puno ljudi i jako sam uzbuđena, a najviše mi se svidjela plesačica Yuka Nojo 'Vila šećera'. Nadam se da ću jednoga dana biti kao ona - iskreno će preslatka šestogodišnja balerina.
Giulia Del Grande utjelovila je lik Klare, a pred nastup nam je pokazala kako izgleda priprema baletnih papučica kako ne bi bile sklizave na pozornici.
- Na špice(baletne papučice) stavljam kolofonij, koji nam pomaže da se ne skliznemo ili padnemo na pozornici - otkrila je Giulia i dodala:
- Uvijek sam sanjala da jednog dana plešem ulogu Klare. Sad sam napokon dobila priliku i uistinu uživam. Plešući baš ovo svaki put budim dijete u sebi - zaključila je.
Naučila je i nekoliko hrvatskih riječi kako bi joj život u Hrvatskoj bio lakši.
- Znam reći 'pomalo', 'hvala', 'maslo', zapravo znam dosta riječi kada je u pitanju hrana, moram se nekako hraniti - našalila se.
Princa je utjelovio Kaynan Pereira Oliveira, koji kaže kako je za njega igranje glavne role uzbudljivo i izazovno.
- Nastojim biti što uvjerljiviji publici, kako bi svaki moj korak i pokret bio sjajan. Koliko je ovo naporno za plesača govori i činjenica i da izgubimo od dva do tri kilograma tijekom jedne predstave. Tako da se za nastup treba dobro pripremiti, ali i odmoriti. U pauzi između dva čina odem do garderobe i pojedem nešto da mi povrati energiju, to su najčešće jaja, neka tortilja ili čokolada - otkriva nam.
Pričali smo s Kraljem miševa kojeg utjelovljuje Askhatbek Yusupzhanov. Godine 2004. dolazi u HNK Ivana pl. Zajca, u riječkom kazalištu pleše narednih osam godina, nakon čega 2012. postaje član Baleta HNK Split. Nakon godina uživanja u plesu i brojnim odigranim ulogama, smatra da je ova posebna za njega.
- Nadam se da publika uživa, kao i svake godine. Kralj miševa je jako opasan i svaki put pobjedi - našalio se ruski baletan.
Iako postoji podjela na glave i sporedne, svaka uloga je itekako važna. Baš kao ona Vojske.
- Mi smo podrška Orašaru i Klari, koja ima odličnu ideju da baletnom papučicom pobjedi kralja miševa, tako što ga udari po glavi. Čast je igrati ovu predstavu, nadamo se jednoga dana napredovati i biti poput naših starijih kolegica - kazala nam je Nika Stubnja, a s njom se složila i Fiona Hadžiavdić, koja otvara predstavu u ulozi Sobarice.
Jedna od najvažnijih osoba za kompletnu provedbu svih detalja je inspicijentica Tetyana Borščagivska, koja vodi cijeli tim za predstavu.
- Kako bi predstava prošla dobro moram znati svaki detalj na pozornici, od postavljanja poda, sve tehničke i tonske zadatke provjeravam pa sve do pokreta baletana i balerina. S plesačima provodim sate i sate na probama u baletnom, tako da točno u svakom trenutku znam tko treba biti na pozornici i koja je njegova koreografija. Dakle, moram znati predstavu od početka do kraja. Mi smo kao jedna velika obitelj - ispričala nam je pa pozvala na mikrofon sve uključene u predstavu.
Ostalo je još kratko vremena za pripremu pa smo skočili do soba za uljepšavanje. Punih 37 godina u šminkeraju splitskog kazališta radi Dolores Žanko, a tu večer upoznale smo i vješte ruke njenih kolegica Ivone Ćosić Latković, Anđe Šilović i Marinele Palade.
Orašar se igra u dva čina između kojih je pauza od 20 minuta. U drugom činu gledatelje je dočekao turski, španjolski, ukrajinski i mnoštvo različitih plesova. Plesači su se pripremali, presvlačili, a baš tada smo odlučili zaviriti u krojačnicu.
- Ovdje nastaju kostimi koje gledate na pozornici, a kolegice i ja tijekom cijele predstave atento čekamo hoće li trebati neke hitne preprave. To je uobičajeno, nekome nešto pukne, nešto treba hitno prekrojiti i tu smo mi da to napravimo - navodi nam Antonia Bilonić, jedna od devet krojačica koje su radile na predstavi.
- Bez njih ništa ne bi bilo moguće, svi ljudi koje ne vidite na pozornici su itekako zaslužili pljesak - poručio je Leonardo Souza, koji je tumačio lik Orašara, a s kojim se itekako slažemo nakon sati provedenih iza zastora jedne od najpopularnijih predstava.
A kada se crveni zastor otvori, publika krene uživati u čaroliji koju je pripremalo na desetke različitih majstora svog zanata, kreće čarolija koju ne može zamijeniti ni jedna umjetna inteligencija, roboti, ništa od tehnologije koja svakim danom napreduje.
Upoznajte u videozapisu ljude koji stvaraju Orašara.
@dalmatinskiportal IZA ZASTORA ORAŠARA Na pozornici se izmijeni 130 plesača, a evo što se događa iza kulisa najizvođenijeg bijelog baleta na svijetu Matea Milas, solistica Baleta HNK Split, bila je naš ‘vodič’ kroz ovu uzbudljivu večer u kazalištu @HNK Split #orašar #nutcracker #balet #behindethescenes #kazaliste #dalmatinskiportal original sound - Dalmatinski portal