Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Photo by mana5280 on Unsplash Na dan Svih svetih performans u jedinoj splitskoj galeriji pod zemljom
Kultura Piše: Dalmatinski portal

Na dan Svih svetih performans u jedinoj splitskoj galeriji pod zemljom

Okupljanje je ispred Galerije Kvart

U jedinoj splitskoj galeriji pod zemljom naziva Trstenikunderground u petak, 1. studenog, u 20 sati, kojom rukovodi Udruga za suvremenu umjetnost Kvart, postavit će se novi rad i izvesti istoimeni performans, naziva Dušni dan. Autorica je mlada splitska multimedijalna umjetnica i scenografkinja Nikolina Kuzmić, ujedno finalistica ovogodišnje Nagrade Radoslav Putar za najboljeg hrvatskog mladog umjetnika.

Budući da je ulaz u Trstenikunderground 'nepristupačan', iz udruge Kvart poručuju da je okupljanje ispred Galerije Kvart na adresi Put Trstenika 1 u 20 sati.

Više o performansu i instalaciji 

Nastavljajući se na projekt 'Izvan vremena' kojim je Nikolina Kuzmić započela svoje bavljenje temama pogreba, zagrobnog života i pogrebnih običaja, 1. studenog 2024. u galeriji Trstenikunderground, udruge Kvart, na trajno počivalište postavit će se instalacija, a uz nju na dan postavljanja održat će se prateći performans naziva 'Dušni dan'. U jednakoj maniri kao i projekt 'Izvan vremena', slikarica i scenografkinja je u tehnici quilta izradila duplikat postojećoj, pronađenoj nadgrobnoj ploči na groblju u okolici Muća, koja ju je estetski i sadržajno zaokupila. U svojoj viziji nadgrobnog spomenika dviju obitelji, iz poštovanja prema pokojnicima, je izostavila tekstualni dio, a stilizirani vizualni predložak je oplemenila svečanim, obrednim brokatnim uzorkom. 

Odabirući tekstil za svoj umjetnički alat, transformira ulogu nadgrobnog spomenika pa ona od utilitarne - dostojanstvene oznake 'drugog' doma i čvrste utvrde koju je nemoguće oskvrnuti, postaje isključivo estetska. Razlog odabira quilta krije se u oponašanju ritualnosti pogreba osobinama zajedničkim i ručnom radu, poput procesualnosti i posvećenosti. Pogreb se sastoji od niza formalnosti i proceduralnog ponašanja, kao i propisanih postupaka, svečanih i simbolički osnaženih. Kako bi navedeno dodatno potencirala autorica odlučuje uključiti i performans. U njemu ceremonijalno postavlja rad na predviđeno mjesto, potom sjeda na sjedalicu i zašiva posljednji šav nadgrobnog 'pokrova'. 

Podzemna garaža i smještaj tkanine na betonski zid, pod gradskim rasvjetnim tijelom prekrivenim paučinom, osvijetljenom svjetlošću blage i ambijentalne jačine, nalikuje grobljanskoj atmosferi. Prema Michelu Foucaultu groblje posjeduje začudnu heterokroniju, istovremeno obuhvaća konačnost i vječnost, koju odašilje i prostor podzemne galerije. Jedinu splitsku galeriju ispod zemlje čini umjetnički arhiv trajno zatočenih radova na mjestu koje ih s vremenom nagriza, navodna vječnost u kojoj oni ipak ne prestaju blijedjeti i nestajati. Nikolinin krhki nadgrobni pokrivač odabran umjesto očekivane hladne kamene ploče, više od spomenika zaboravljenim pokojnicima je spomenik zaboravu, kojeg je nemoguće preduhitriti.

Vaša reakcija na temu