Predavanje u Splitu: Mobilnim igrama do milijunskog uspjeha

Predavanje u Splitu: Mobilnim igrama do milijunskog uspjeha

Suvlasnik Nanobita gostovao je na Open Coffee meetupu u 'Back baru Plana B'

Alan Sumina, suosnivač i suvlasnik Nanobita, jedne od najuspješnijih domaćih tehnoloških tvrtki, gostovao je na Open Coffee meetupu u Back baru Plana B gdje se okupila mahom mlada ekipa. Bilo je tu srednjoškolaca, studenata, mladih koji još traže svoj posao iz snova, ali i uspješnih poslovnih ljudi, koji uvijek rado poslušaju životne i poslovne priče inspirativnih poduzetnika, piše SplitTechCity. 


Alan je još kao student računarstva počeo razvijati poslovne ideje s partnerom Zoranom Vučinićem. Nakon neuspješnog pokušaja naplaćivanja usluga domaćim tvrtkama, odlučili su se okrenuti stvaranju svojih proizvoda. Iako je to bilo vrijeme početka globalne financijske krize, vodili su se željom da upravo svojim proizvodom postanu financijski neovisni. Odlučili su pokušati razviti aplikaciju iz sfere 'Health&Fitness'. Zbog povećanog obujma obveza i stresa, Alan je čak razmišljao odustati od te poslovne priče. Naposljetku je ipak odlučio odustati od studiranja.

- Drugi su nam govorili da smo ludi, no nismo ih slušali. Smatramo da nije bila ogromna hrabrost otvoriti tvrtku i pokrenuti posao jer zapravo nismo imali puno toga za izgubiti. Kad ne znate ništa, to vam pomaže jer stvari izgledaju jednostavnije nego što jesu pa krenete i učite na pogreškama - kazao je Alan.

Nasmijao je publiku prepričavajući kako su te 2009. godine jedva došli do iPhonea, koji im je bio neophodan za testiranje aplikacije. Bilo je tu i ulaganja novca od stipendije, ali i posuđivanja od obitelji, a sve kako bi krenuli s razvojem i distribucijom aplikacije. Srećom, isplatilo se: upravo su aplikacijom Tap&Track, pomoću koje su korisnicima savjetovali kako držati dijetu i zdravo živjeti, zaradili prvi milijun dolara. Globalno priznanje donijelo im je širenje tima i preseljenja u veće urede. Međutim, 2012. godine prihodi su im počeli stagnirati i morali su nešto promijeniti. Poželjeli su se okušati u novom području, u kojem dotad nisu imali ni malo iskustva: odlučili su se baciti u gaming i razvijati svoje mobilne igre. Prve dvije pokazale su se neuspješnima, no imali su treću sreću i nastavili. Stalno su ulagali u nove igre, a najuspješnijima su se pokazale one koje su primarno ciljale na žensku populaciju, piše SplitTechCity.

- Razvili smo preko 30 igara i aplikacija, no većina njih je bila teški promašaj, tako da mi zapravo živimo od samo 4-5 svojih proizvoda! Međutim, da smo odustali nakon što nismo uspjeli s nekom od igrica, ne bismo došli ni do ovih uspješnih; iz svake smo greške i neuspjeha učili i primjenjivali naučeno u kreiranje kvalitetnijeg proizvoda - istaknuo je.

Danas Nanobit zapošljava više od 120 ljudi, među kojima ima i stručnjaka različitih profila iz cijelog svijeta: 'Igre nisu samo development nego i umjetnost, ali i analitika i marketing. Kompleksno je to područje, koje ima utjecaj na ogromnu populaciju, i to je ono što nas najviše ispunjava – u moru zabavnih aktivnosti, toliki ljudi odabiru naše igrice za odmak od svakodnevnih briga i opuštanje.'

Nanobit osvaja prestižne nagrade, među koje se ubrajaju EY Poduzetnik godine, Zlatni ključ za najboljeg izvoznika, Deloitte Fast 50, Zlatna Bilanca itd. Ipak, Alan se ne voli hvaliti uspjesima jer, kako kaže njemu draga izreka, u prijašnjem uspjehu je sjeme uništenja.

- Vrlo lako se umisliti, ali ako stalno ne inoviraš, konkurencija će te pomesti i nećeš više biti na vrhuncu! - kazao je.

Istaknuo je i kako zadnjih deset godina razvijaju tvrtku, a tek zadnje tri imaju stalan rast i razvoj. 

- Razdoblje od 2015. do 2017. godine također je obilježila stagnacija. Imali smo puno neuspješnih pokušaja stavljanja novih igara na tržište. Pitali smo se hoćemo li morati otpuštati ljude ili pribjeći nekom novom poslovnom modelu? - rekao je.

U svom se poslu susreće s različitim izazovima, poput globalne konkurencije i privlačenja talenata. S obzirom na to da u Hrvatskoj baš i nema game developera, pokušavaju identificirati talente koje mogu obučiti za taj posao. U njihovim redovima rade genijalci koji su osvajali matematičke i informatičke olimpijade, odlični studenti i mladi željni učenja.

- Zaposlenicima je bitna kultura koju njegujemo u tvrtki, a nama je bitno da je njima ugodno i poticajno raditi kod nas. Srećom, kad imate rastuću firmu, možete priuštiti dodatne poticaje svojim ljudima, tako da smo mi lani iznajmili avion i svi skupa pet dana odsjeli u hotelu s pet zvjezdica na Kreti - pojašnjava Sumina.

Zanimljivo je da djevojke i žene čine čak 40% zaposlenih, kao i da se jednom godišnje u tvrtki organizira hackathon na kojem svi zaposlenici imaju priliku kreirati prijedlog za igricu kakvu god žele. Alan je istaknuo kako se u zadnjih pet godina scena gaming tvrtki u Hrvatskoj izrazito razvila te kako je potencijal iste puno veći nego što se priča i zna. Što se tiče planova za iduću godinu, na popisu su daljnji rast od postojećih proizvoda i lokaliziranja najpopularnijih igara, kao i probijanje na azijsko tržište. Okupljenima je savjetovao da ne slušaju tuđe savjete, već svoju intuiciju, ali i podijelio nekoliko najvažnijih stvari koje je naučio tijekom stvaranja Nanobita: 'nikad nije idealno vrijeme za započeti, ne postoji uspjeh preko noći i ne postoji recept za vođenje biznisa!', piše SplitTechCity.

Ovim predavanjem, upotpunjenim oduševljenim reakcijama publike, završio je ovogodišnji ciklus predavanja u sklopu Open Coffee meetupa.

Vaša reakcija na temu
Aloooo article_emotions(55544, "");
Pregledaj komentare
29