Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
SPLITSKA UMJETNIČKA SCENA Daniela Cikatić Javorčić: Kronično je niska likovna kultura društva
Splitska umjetnička scena Piše: 'Abeceda' 39. Splitskog salona

SPLITSKA UMJETNIČKA SCENA Daniela Cikatić Javorčić: Kronično je niska likovna kultura društva

HULU Split i Dalmatinski portal daju riječ likovnoj umjetnici

Kako je oblikovana ta splitska likovna scena? Po mom mišljenju presudno je nekoliko čimbenika. Kao prvo, to je kronično niska likovna kultura društva za koju su zaslužni likovni pedagozi koji su sami likovno neobrazovani i produciraju ljude koji su skloni mainstreamu, čak i kiču. Druga stvar je kronični nedostatak likovne kritike, dakle stručne likovne kritike u medijima. Novinari koji se bave predstavljanjem umjetnika u medijima uglavnom su likovno needucirani ili su slabo likovno educirani, i predstavljaju likovnu umjetnost na potpuno kriv način, senzacionalistički i populistički. I treća stvar koja je bitna za oblikovane splitske likovne scene jesu umjetničke institucije koje su uglavnom prepuštene letargiji te su popustile pod pritiskom likovnog mainstreama. Prepustile su se klanovskim interesima ili su pod utjecajem čitavog tog pada likovnih kriterija u društvu. Kad kažem institucije, to su i Akademija i HULU i neke galerije. 

Mainstream afirmira likovne vrijednosti koje su prvenstveno orijentirane tržištu, a koje ne pomiču granice struke. Scena koja pomiče granice bi bila istraživalačka inovativna scena koja je kod nas poprilično nevidljiva i prepuštena privatnom okružju, dakle umjetniku samom. Velika likovna scena podijeljena je u dvije glavne 'scene': tržišno orijentiranu (etablirani splitski umjetnici po kojima je Split poznat, državotvorni umjetnici koji rade spomenike velikanima itd.) i alternativnu scenu koja bi doista trebala biti alternativna, ali to nije (to su video performeri, alternativa ovim prvima, koji definitivno ne pomiču granice likovnog medija, nego idu utabanim putevima). 

Te dvije osnovne struje splitske scene se međusobno ne smetaju, pokrivne su u medijima i galerijski. Treća 'scena' koja je najmanje vidljiva i najmanje u medijima prezentirana, jest istraživalački orijentirana scena, koja pokušava biti inovativna.

- Mislim da je umjetnik jako bitan. Zato i moja nastojanja nikako da prestanu jer smatram da su umjetnici ti koji moraju pomicati granice i pokušati napraviti iskorak, doprinositi onome što nazivamo umjetnošću.

Vaša reakcija na temu