Mekećući pjevati, brzo i glasno stupati, spretno izgovarati jezične brzalice... Sve to i još mnogo naoko banalnih, ali istinskih tajni kazališnog zanata, svladavaju srednjoškolci u novoosnovanom trogirskom Kantunu kulture, a kako bi na daske, koje bi nekima od njih u budućnosti mogle i život značiti, do proljeća iduće godine postavili 'Životinjsku farmu' Georgea Orwella.
Prava je to mala kazališna akademija za koju je ideja nastala tijekom druženja 'Ekipe iz Kantuna' i za polaznike trogirske gimnazije i srednje strukovne škole potpuno je besplatna.
Ugledna spisateljica i prokušana kazalištarka, Trogiranka Marina Vujčić, postavši voditeljicom kulturnih programa Kantuna kulture, naime, odvažila se napraviti korak više. Odlučila je kako Kantun kulture neće biti još jedna suhoparna birokratska ustanova, već mjesto susreta, razmjene znanja i vještina, prostor u kojem će se mladi, ali i oni nešto stariji osjećati ugodno i rado se vraćati.
U Trogir je zato pozvala poznatu redateljicu Noru Krstulović, koja je bez previše razmišljanja 30 godina života u Zagrebu zamijenila Trogirom. Nora je odmah prigrlila družinu Ekipe iz Kantuna. Kao rođenoj Korčulanki, kaže kako joj ova drastična promjena nije teško pala te kako jedva čeka prvu trogirsku zimu provesti u društvu mlade i ambiciozne, izuzetno nadarene ekipe srednjoškolaca koja sa žarom upija poduke iz glume, ali i svega ostalog što čini teatar, kroz cijeli niz stručno vođenih radionica.
'Trogir je moj rodni grad. Meni je stalo da ovdje napravim neke dobre stvari', pojašnjava svoju karijernu prekretnicu Marina Vujčić.
Kaže kako u Kantun kulture dolaze sve dobne skupine. Ljudi srednjih godina dolaze na predstave, četvrtkom u kino, na književna događanja. Svraćaju i umirovljenici. Oni su redoviti posjetitelji gotovo svih događanja. Sada su, upravo zbog projekta Ekipe iz Kantuna počeli dolaziti i mladi. Doveli smo Noru Krstulović i odlučili raditi 'Životinjsku farmu' zato što je to lektira u drugom razredu srednje škole i zašto što taj tekst uključuje i neku vrstu građanskog odgoja. Predstavu postavljamo tako da oni sve sami rade. Osim što glume, izrađuju plakate, bave se promidžbom i marketingom, rade sve što treba da bi jedna kazališna predstava bila postavljena. Svatko se odučio za područje koje ga najviše zanima, a mi smo im osigurali mentore s kojima rade. Tako su likovnjaci radili maske, izvođači pripremaju uloge. PR-ovci stalno idu okolo, fotografiraju, evidentiraju sve, pišu tekstove o tome, šalju objave na društvene mreže', pojašnjava nam Marina Vujčić, dodavši kako joj je bilo važno u sve ovo uključiti domaće, trogirske snage.
Tako Maja Maljković, koja vodi PR u Muzeju grada Trogira, radi s PR grupom. Magdalena Kudelik koja je likovnjakinja, radi taj likovni dio. Lucijan Roki iz splitskog GKL-a podučavat će svjetlu, a Anja Ostojić će raditi pokret. U cijelu priču će se uključiti i Ivanka Mazurkijević i Mrle koji će im održati glazbenu radionicu u siječnju.
'Tako je lijepo vidjeti da oni srijedom, nakon šestog sata dođu tu i dva sata uživaju u tom procesu. Druže se, rade nešto kreativno. Odgajamo i buduće kreativce, ali odgajamo i publiku za događanja koja ovdje priređujemo', kaže nam Vujčić.
Iako je sve poniklo iz velikog entuzijazma, ipak će se za projekt osigurati i neki novac. Grad Trogir je već prepoznao važnost ovakvog sadržaja te iz proračuna već izdvaja sredstava, a uskoro bi nešto trebalo kapnuti i od Ministarstva kulture.
'Imamo mi i studenata. Neki nam dolaze iz Splita. Dolaze nem djeca iz Kaštela. Profesorica Jelena Đorđević sa splitskog Filozofskog fakulteta, koja je također Trogiranka, u sve ovo uključila je neke svoje studente. Trenutačno smo u fazi potpisivanja ugovora kako bi Kantun kulture postao nastavnom bazom Filozofskog fakulteta. To znači da će studenti raditi ovdje, a to će im se računati kao praksa', kaže nam Marina Vujčić.
Ekipa iz Kantuna je projekt Nore Krstulović.
'Nora nam je radila web stranicu, puno smo komunicirale oko programa i tako je došla do ideje. Ja sam se oduševila. Odmah smo otišli u jednu školu, u drugu školu i predstavili što planiramo i nudimo. Posebno nam je drago da su se djeca iz strukovne škole uključila, njih čak imamo i više od gimnazijalaca', ističe voditeljica kulturnih programa Kantuna kulture.
Nora Krstulović već radi u nacionalnoj školi kreativnosti za darovitu djecu 'Novigradsko proljeće' pa tako ima dosta iskustva s radioničkim programima za djecu. Za postavljanje 'Životinjske farme' kaže kako se odlučila jer je riječ je izuzetno likovnoj drami, atraktivnoj, a maske djeci omogućavaju da se osjećaju ugodno dok nastupaju na sceni.
'A ono što je najvažnije, ova predstava nam omogućava i svu silu radionica. To im je i lektira, a ne samo da je sjajan literalni predložak, nego je i izvanredna polazna točka za razgovore o odnosima moći, za neku vrstu građanskog odgoja. Imamo stvarno fantastičan odaziv, a imamo i djece s posebnim potrebama, koja su se fenomenalno uklopila, a vršnjaci ih tretiraju izvanredno', kaže nam Nora Krstulović.
Ela Putnik (17) za Ekipu iz Kantuna čula je u školi. Oduševljena je.
'Postavljajući
'Životinjsku farmu' sve smo sami radili, od maski do glume. Imamo
izvrsne mentore. Izvrsno se zabavljamo', otkriva nam Ela.
Niku Slade (16) za Ekipu iz Kantula preporučila je njezina školska knjižničarka.
'Vidjela je moj potencijal. Meni je isprva bilo neugodno, jer sam introvertna. No ovo mi je jako pomoglo da se oslobodim, opustim', kaže nam Nika.
Djevojke nam kažu kako se ne boje učenja tekstova, što mnogi smatraju najtežim dijelom glumačkog posla, a posebno stoga što im je u ovoj predstavi dopuštena kreativnost improvizacije.
Djeci je posebno zabavno na probama, budući da Marini i Nori 'ruke da' i Trogiranin, glumac kojeg u zadnje vrijeme gledamo u duhovitim reklamama na televiziji, Zvonko Hrabar. On mladu ekipu kroz smijeh i igru podučava zanatu, a i sam se dobro zabavlja, zadovoljan što svoje znanje može prenijeti na mlade naraštaje upravo u svom gradu.