Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
VELJKOVA FOTO-KRITIKA: Izložba 'Prvih 10' je pokazatelj da su pravi momenti svuda oko nas
Fotograf o fotografu Piše: Veljko Martinović

Bilo je impresivno pogledati izložbu na tri razine, prizemlju, prvom i drugom katu Stare vijećnice

U staroj Gradskoj vijećnici je povodom 10 godina od prve izložbe autora mlađih od 30 godina pod nazivom Splitska tiramola izloženo 100 fotografija 81 autora. Prvo treba čestitati organizatorima, Splitskom portalu i kolegici Maji Prgomet, na uspješnom jubileju jer nije lako organizirati izložbu ovih dimenzija. Zbog poticanja budućih autora izdvojit ću autore za koje mislim da su se istakli kvalitetom od svih drugih. Bilo je impresivno pogledati izložbu na tri razine, prizemlju, prvom i drugom katu Stare vijećnice. Da su formati bili još veći, izgledalo bi doista svjetski. Iako parket škripi, što pomalo smeta koncentriranom gledanju izložbe, prostor je idealan. Ovom gradu definitivno nedostaje ovakvih izložbenih prostora.

Gledajući pozorno crno-bijela fotografija je u ovom slučaju odnijela ukupnu pobjedu, s druge strane fotografije u boji su samo u nekoliko slučajeva potvrdile svoju temeljnu svrhu. Iskusnim fotografima je vidljivo da se radi većinom o amaterskim fotografijama jer vrhunske fotografije imaju smisao, poruku, ostavljaju dojam na gledatelja te zauvijek ostaju u memoriji.

Definitivna pobjednica je Palma Poljaković s crno-bijelom fotografijom 'Šetnje po mjesecu'. Iskonska jednostavnost, sljubljenost tonova, a istodobno kontrast je sve što odličnoj fotografiji treba. Gledajući na prvog psa Lajku u svemiru u ovom kontekstu Palma je lansirala gledatelja direktno u orbitu. Odlična autorica ispred koje ne postoje prepreke.

Odlično zapažanje s dubokom porukom nam donosi Sandro Baraba s crno-bijelom fotografijom odnosa između mladosti i starosti, između zdravlja i bolesti, između života i smrti. Sandro donosi život i vrhunsku poruku koju svatko može interpretirati na svoj način.

Iako namješten, što umanjuje vrijednost fotografije, akt u tamnom krugu Vande Trifunović je fotografija koja nosi određenu fotografsku težinu. Golo tijelo kao da pokušava vratiti u prirodno okruženje, prisutna je trava i drvo, vrlo zanimljiv susret sa suštinom, svrhom postojanja. Kontrast svakako pojačava dojam.

Andrea Topić je u vrhu fotografske jednostavnosti uz blage nježne tonove i snažne zaveslaje ruke u moru kao živom akvarelu, a totalno obrnuta je 'samoća' koju donosi Frano Jerkan. Snažna kompozicija, jaki kontrast i nanizane sjene donose jaki osjećaj samoće a jedino što je ostalo je malo vjere u bolje sutra.

Nadalje treba istaknuti ostale (color) autore od kojih su u vrhu Marin Gudelj s fotografijom 'Razmišljanje' gdje je moment iz Plinarske odlično povezan s drugim planom nacrtanim na zidu. Izgleda kao da su se skoro u potpunosti dogovorili o položaju ruke na licu.

Petar Vukičević donosi odličnu fotografiju s Bačvica i jedan od rijetkih kadrova kada višestruko okrenuta leđa objektivu imaju svoju svrhu. Dvoje starijih osoba u prvom planu gledaju igru djece u plićaku i prisjećaju se mladosti. U sredini se nalazi osoba u najboljoj životnoj dobi, na ovoj fotografiji su prisutne sve tri generacije i ona sa sobom nosi životnu zaigranost i uživanje u miru u zasluženoj mirovini.

Roko Birimiša približava običnog čovjeka i donosi odličan radnički portret, a Rocco Zorić dobar moment iz 'Palmine 12'. Hana Ahmetović nam približava katedralu pomoću odličnog detalja i kompozicije kojoj nitko ne smeta.

Ovoj izložbi fali promišljanja, boljeg kadriranja, ispravnije ekspozicije, ali s druge strane odlični autori su pojačali dojam i odvukli na sebe većinu pažnje iskusnijem gledatelju. Izložba 'Prvih 10' je odličan pokazatelj da su momenti svuda oko nas, ali ih treba uočiti, treba se igrati sa svjetlom i bojama smisleno, što svakako nije jednostavno. Samo neka Tiramola ustraje pa neka za sljedeći veći jubilej 'Prvih 20' mogu izdvojiti barem 20 autora.

Kada krenete s fotografskim aparatom na teren snimati prvo se zapitajte 'zašto?', poslije toga 'kako?', a onda 's čim?' Barem ta tri pitanja dovest će vas do boljeg rezultata jer ponavljam fotografija bez poruke nema smisla. Fotografija bez poruke može biti dokumentarna, povijesna, informativna, ali i daleko od umjetničke. Dobra boja, dobar kontrast, zanimljive linije, osmijeh, igra, ljepota samo su neki od odgovora na pitanje - zašto. Perspektiva i pozicija svjetla mogu ići pod 'kako', a npr. izbor objektiva pod 's čim'.

Opažanje, smirenost, koncentriranost i strpljenje samo su neke od odlika koje su potrebne za postati dobar ili vrhunski fotograf i fotoreporter.

Vaša reakcija na temu