Foto: Unsplash VIDEO Galaksija koja začuđujuće nalikuje našoj uočena na drugom kraju svemira

VIDEO Galaksija koja začuđujuće nalikuje našoj uočena na drugom kraju svemira

Od nas je udaljena 12,4 milijarde svjetlosnih godina

Znanstvenici su u razdoblju vrlo ranog svemira otkrili galaksiju koja se čini previše razvijenom da bi se formirala u tako kratkom vremenu. Radi se o galaksiji SPT0418-47 koja je od nas udaljena 12,4 milijarde svjetlosnih godina, odnosno koja je nastala kada je svemir bio star samo 1,4 milijarde godina, javlja Index.

Ono što SPT0418-47 čini posebnom jest nevjerojatna sličnost s našom galaksijom, Mliječnom stazom. Iako joj nedostaju karakteristični spiralni krakovi, ova se drevna galaksija također sastoji od ravnog, rotirajućeg diska i ima sličnu masu kao Mliječni put.

Kao i većina drugih spiralnih galaksija, SPT0418-47 u svom središtu ima zbijenu nakupinu zvijezda, piše Science Alert.

Iako su znanstvenici već ranije uočili rotirajuće galaksije s ravnim diskom, SPT0418-47 je najstarija galaksija za koju smo utvrdili da ima središnju nakupinu zvijezda; što upućuje na to da su se galaksije formirale sasvim drugačije nego što smo prije mislili.

'Ovo otkriće je vrlo važno za znanost koja proučava formiranje galaksija. Pokazuje da su strukture koje opažamo u obližnjim spiralnim galaksijama i u našem Mliječnom putu već postojale prije 12 milijardi godina', rekla je astrofizičarka Francesca Rizzo s Instituta za astrofiziku Max Planck u Njemačkoj.

U ranim danima svemira sve je bilo mnogo kaotičnije nego danas. Galaksije su bile vruće, a zvijezde unutar njih gibale su se kaotično, često se međusobno sudarajući.

No nedavna otkrića prikazuju ponešto složeniju sliku. SPT0418-47 je relativno hladna galaksija slabog sjaja te ju je do sada bilo jako teško uočiti. Astronomi su je primijetili slučajno, zbog njene pozicije. Naime, između nas i SPT0418-47 nalazi se druga galaksija koja stvara fenomen poznat pod nazivom gravitacijska leća.

Budući da je galaksija između nas jako masivna, ona oko sebe savija prostor-vrijeme, uzrokujući zakrivljeno putovanje svjetlosti. U ovom slučaju stvorila je izobličenu, uvećanu verziju SPT0418-47 koja ima oblik prstena.

Astrofizičari su nakon toga mukotrpno, pomoću računalnog modela i praćenja plinova, radili na rekonstrukciji stvarnog izgleda galaksije. Očekivali su neurednu formu, no naišli su na uredan disk koji podsjeća na oblik Mliječne staze.

'Ono što smo pronašli bilo je prilično zagonetno. SPT0418-47 je najuredniji galaktički disk ikad primijećen u ranom svemiru', izjavila je astrofizičarka Simona Vegetti iz Instituta Max Planck.

Činjenica da je ova galaksija bila tako dobro formirana u davnoj prošlosti svemira još je jedan dokaz da procesi formiranja galaksija u tom razdoblju svemira nisu trajali toliko dugo koliko to sugeriraju naši modeli.

Posljednjih godina znanstvenici su u ranom svemiru pronašli masivnih, ultramasivnih galaksija i kvazara više nego što su mislili da je moguće. Sada tome možemo pridodati ovu uredno oblikovanu galaksiju. Sva ova otkrića sugeriraju da se u ranim svemirskim godinama događalo puno više toga nego što smo pretpostavljali.