Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Žaklina Antonijević Zatvaranje 42. Splitskog salona postavljanjem rada Neli Ružić na zgradu Doma mladih
Kultura Piše: Dalmatinski portal

Zatvaranje 42. Splitskog salona postavljanjem rada Neli Ružić na zgradu Doma mladih

U petak u 19 sati

Postavljanje rada Neli Ružić na zgradu Doma mladih u petak (15. studenog) u 19 sati, označava svršetak 42. Splitskog salona (u org. HULU Split) posvećenog temi Regeneracije i najavu festivalskih događanja  Planet Dom (u org. MKC Split i partnerstvu s Platformom Doma mladih i Koalicijom udruga mladih), kojim se označava nova faza u radu korisnika Doma mladih na izmještenim (satelitskim) lokacijama u gradu budući da zgradi uskoro slijedi rekonstrukcija.

Umjetnička intervencija koju čini svjetlosni natpis od četiri riječi 'Prekasno je za odustajanje' poziva na ustrajnosti, unosi rubni optimizam i nadu u vremenski procjep i prostorni kontekst upisujući se istovremeno u osobno i društveno, specifično i opće. Porozna na vremenski i prostorni kontekst, sintagma odjekuje na nepredvidive načine u javnom prostoru.

Fokus ovogodišnjeg Salona koji je započeo u rujnu otvorenjem skupne izložbe u galerijskom prostoru u Domu mladih bio je suočavanje s brojnim problemima od  društveno političkih do onih ekoloških, pa i urbanističkih, vođen idejom kustosice Jasmine Šarić da predstavi radove koji ne samo oslikavaju i/ili kritiziraju trenutno stanje, već i nude rješenja s određenom dozom poetičnog pristupa - bila ona realna, idejna, pa čak i utopijska. Tema regeneracije i nagona za obnovom poslužila je kao poziv na promišljanje nekih drugačijih sadašnjosti i (bliskih) budućnosti. U intervenciji Neli Ružić 'Prekasno je za odustajanje', urgencija se može iščitati u odnosu na čitav niz spomenutih problematika, podsjećajući nas da smo odgovorni za svijet oko nas. U kontekstu 42. Splitskog salona, rad Neli Ružić označava poziv i poticaj na djelovanje - nudeći nadu da ono što radimo i za što se borimo, u konačnici, možda - ima smisla.

Inicijalna lokacija ove umjetničke intervencije 'Prekasno je za odustajanje' bila je fasada Željezničkog kolodvora u Zagrebu u organizaciji i produkciji Umjetničkog paviljona. Hrabrila je putnike, migrante, izbjeglice kao i brojne druge građane koji su se u njoj prepoznavali. Nakon pročelja Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, gdje se mogla vidjeti sve do 6.studenog ove godine, izmjestit će se na novu splitsku lokaciju - Dom mladih.

Uslijed brojnih nesigurnosti vremena kojeg živimo rad Neli Ružić 'Prekasno je za odustajanje' istovremeno može odražavati i osobno i kolektivno iskustvo, ali uvijek čini snažnu kontekstualnu cjelinu s mjestom postavljanja. Sintagma na fasadi zgrade nastoji osnažiti sve stanare Doma i ukazati na ustrajnost i zajedništvo. Po riječima same umjetnice 'namjera rada je bila unijeti poetsku dimenziju u svakodnevicu, stvoriti prostor bliskosti i brige'.

Svjetleći natpis izokreće vremenske kategorije dovodeći u vezu nepredvidive spone prošlog i budućeg, povezujući različite trenutke povijesti i budućnosti Doma. Zaziva snagu solidarnosti u nesigurnom, iscrpljujućem vremenu koje dijelimo i koje nagriza spone zajednice. Svijetli ponajviše prema budućnosti nezavisne scene. 'Prekasno je za odustajanje' upućuje na promjene, na kraj jednog vremena, ali i na odgovornost prema generacijama koje dolaze. 

Neli Ružić je multimedijalna umjetnica koja istražuje percepciju vremena i različite aspekte temporalnosti u odnosu na povijesne narative, preklapanje osobnog i kolektivnog sjećanja i migracije. U svojoj umjetničkoj praksi koristi različite medije i forme poput intervencija u javnom prostoru, objekata, instalacija, audio i video instalacija. Imala je veliki broj samostalnih izložbi i sudjelovala na brojnim izložbama i festivalima u Hrvatskoj, Europi, SAD-u i Latinskoj Americi. 

Dobila je niz nagrada i stipendija među kojima: godišnja nagrada 'Slobodne Dalmacije' za umjetnost 'Jure Kaštelan' (2024.), druga nagrada T-HTnagrada@msu.hr, MSU, Zagreb (2016.), stipendija Conacyt, Meksiko (2012.-2013.); stipendija ArtsLink (1996.) za rezidenciju u Headlands Center for the Arts, Sausalito, SAD. 

Njeni radovi se nalaze u kolekcijama Galerije umjetnina u Splitu, MMSU Rijeka, MSU Zagreb, Galerije Marino Cettina u Umagu, Canal Mediateca Caixa Forum, Barcelona. 

Diplomirala je slikarstvo na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu i magistrirala na Facultad de Artes, UAEM, Meksiko. Krajem devedesetih godina odlazi u Meksiko City gdje od 2003. do 2012. godine predaje na ENPEG La Esmeralda, Centro Nacional de las Artes. Od 2013. predaje u Školi likovnih umjetnosti u Splitu gdje 2014. osmišljava koncept i program Galerije Škola koju vodi do 2018. godine. Redovita je profesorice na Slikarskom odsjeku Umjetničke akademije Sveučilišta u Splitu. 

Uz umjetničke i obrazovne, povremeno se bavi i kustoskim praksama, između ostalog je 2020. godine bila kustosica Almissa Open Art Festivala u Omišu s temom Hitnost/Emergency. Članica je Hrvatske udruge likovnih umjetnika Split. Živi i radi u Splitu.     

Vaša reakcija na temu