Iz Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije poručuju kako su povodom uplovljavanja broda Moby Drea u Brodosplit radi obavljanja radova u brodogradilištu, a s obzirom na najave skidanja pregrada koje su dio broda s azbestom u brodogradilištu, od 27. srpnja do 3. kolovoza 2025., provodile su se zajedničke stručne konzultacije predstavnika Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i Državnog inspektorata RH ovlaštenim za: inspekcijske poslove i tehničke standarde (MMPI); sigurnost plovidbe i zaštite okoliša na moru i unutarnjim vodama (MMPI); zaštitu okoliša na moru i unutarnjim vodama (MMPI); inspekciju zaštite okoliša (DIRH).
'Kako su prvotne informacije govorile o konačnom odlasku broda Moby Drea na recikliranje u strano brodogradilište, zatražena je provjera informacija od nadležnih tijela u svrhu utvrđivanja činjenica o namjeravanom poslu.
U vezi s recikliranjem brodova mjerodavno je sljedeće pravo: Odluka Vijeća od 14. travnja 2014. o ratifikaciji Međunarodne konvencije iz Hong Konga za sigurno i okolišno prihvatljivo recikliranje brodova iz 2009. od strane država članica ili pristupanju država članica toj Konvenciji u interesu Europske unije (2014/241/EU) OJ L128/45. Uredba (EU) br. 1257/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o recikliranju brodova i o izmjeni Uredbe (EZ) br. 1013/2006 i Direktive 2009/16/EZ (Tekst značajan za EGP) OJ L 330, Zakon o potvrđivanju Međunarodne konvencije iz Hong Konga za sigurno i okolišno prihvatljivo recikliranje brodova iz 2009. (NN 8/20) te Zakon o provedbi Uredbe (EU) br. 1257/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o recikliranju brodova i o izmjeni Uredbe (EZ) br. 1013/2006 i Direktive 2009/16/EZ (NN 96/19)', poručilo je Ministarstvo.
Izvijestili su i o informacijama koje su dobili od nadležnih tijela.
'Brod plovi pod talijanskom zastavom koja je odgovorna za brod i koji su najavili dolazak broda u HR, a isto tako će morati najaviti i odlazak broda iz HR. Brod je pod nadzorom inspekcija Uprave sigurnosti plovidbe koji prate najavu, stanje broda, obavljaju pregled svjedodžbe i sve ostale dokumentacije te usklađenosti broda prema međunarodnim i EU propisima, promjenu zastave i ostalo, sve uključujući i za brod koji tegli Moby Dreu. Kad brod napušta RH, mora ponoviti istu proceduru prijave plovidbe kao kod dolaska koju kontroliraju inspektori Uprave sigurnosti plovidbe uključujući i to da talijanska zastava mora obavijestiti RH o daljnjoj sudbini broda (eventualno recikliranje ili nešto drugo). Brod ide u remontno brodogradilište u Splitu, što je komercijalni ugovorni odnos vlasnika broda i brodogradilišta, a u brodogradilištu se namjeravaju skinuti azbestne pregrade u okviru remonta, uz poštivanje propisa zaštite na radu radi zaštite od azbesta samo brodogradilište nadziru inspekcije zaštite na radu, zaštite od požara, zaštite okoliša i dr.', poručuje MInistarstvo.
Navode kako vezano za recikliranje brodova većih od 500 tona bruto, prema Zakonu o provedbi Uredbe (EU) br. 1257/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenog 2013. o recikliranju brodova Ministarstvo izdaje odobrenje za recikliranje brodova u RH na zahtjev brodogradilišta, vodi popis i dostavlja ga Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, a zasad nema takvih zahtjeva.
'Brodogradilište koje ima dozvolu za recikliranje brodova mora biti u EU i međunarodnom Registru. Kod recikliranja konkretnog broda, vlasnik broda podnosi plan recikliranja na koji u RH izdaje suglasnost nadležni županijski ured. U prethodnom postupku za brod Moby Drea zatražen je Plan recikliranja broda i odobrenje nadležnog tijela države u koju brod planira na recikliranje (ako je takav plan izrađen). Međutim, prema informacijama nadležnih tijela na dan 31. srpnja 2025., u ovom slučaju brod nakon potencijalnog izvršenja navedenih radova u Brodosplitu ne ide na recikliranje već ide na daljnji remont u brodogradilište u Grčkoj. Administrativnom pretragom je utvrđeno da u Grčkoj nema ovlaštenih postrojenja za recikliranje brodova, kao ni u Hrvatskoj. Stoga u ovom slučaju, prema dostupnim informacijama, nije mjerodavna regulativa koja uređuje recikliranje brodova', ističu iz Ministarstva.
Osim toga, dodaju, prema informacijama dobivenima od nadležnih tijela, a i sukladno medijskim istupima predstavnika Brodosplita, proizlazi da će se prije odlaska na remont u Grčku, u brodogradilištu u Splitu skidati dijelovi broda koji u naravi predstavljaju pregrade s azbestom. Zbog toga su objavili svoje mišljenje koje prenosimo u cijelosti.
'Ako je namjera sudionika u komercijalnom poslu, pregrade s azbestom odvojiti u brodogradilištu u Splitu nakon čega bi brod otplovio na daljnji remont u drugo brodogradilište, tako izdvojene pregrade s azbestom bi, a na temelju rezultata provjere činjenica s nadležnim tijelima, predstavljale otpad. Otpad nastao na brodu podložan je prethodnom notifikacijskom postupku i traženju odobrenja od nadležnog tijela za provedbu Uredbe (EZ) br. 1013/2006.
Sukladno Zakonu o gospodarenju otpadom (NN 84/21, 142/23 - Odluka USRH) i Uredbi (EZ) br. 1013/2006 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. lipnja 2006. o pošiljkama otpada (SL L 190, 12. 7. 2006.), kako je zadnje izmijenjena i dopunjena Delegiranom uredbom Komisije (EU) 2020/2174 оd 19. listopada 2020. o izmjeni priloga I.C, III., III.A, IV., V., VII. i VIII. Uredbe (EZ) br. 1013/2006 Europskog parlamenta i Vijeća o pošiljkama otpada (SL L 433, 22. 12. 2020.); (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1013/2006.):
- zabranjeno je na teritorij Republike Hrvatske isporučiti opasni otpad, miješani komunalni otpad i ostatke od spaljivanja miješanog komunalnog otpada radi zbrinjavanja, a sukladno članku 11. stavku 1. točki (e) Uredbe (EZ) br. 1013/2006.;
- ministar naredbom može zabraniti isporuku otpada u Republiku Hrvatsku radi sprječavanja negativnog utjecaja na nacionalni sustav gospodarenja otpadom određen Planom gospodarenja otpadom Republike Hrvatske;
- prekogranični promet otpadom koji podliježe notifikacijskom postupku Ministarstvo odobrava pisanim odobrenjem;
- zahtjevu za ishođenje odobrenja Ministarstvo donosi rješenje.
Dodatno, prilikom davanja ovog mišljenja Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije je proučilo relevantnu sudsku praksu uz izdvajanje:
Presude suda EU od 16. svibnja 2019. u odnosu na Zahtjev za prethodnu odluku (Okoliš, Pošiljke otpada, primjene Uredba (EZ) br. 1013/2006 - Otpad na koji se primjenjuje postupak prethodne pisane obavijesti i odobrenja, Otprema unutar Europske unije, Isključenje iz područja primjene, Otpad nastao na brodu, Otpad na brodu nakon havarije u predmetu C‐689/17, u vezi s odlukom od 29. studenoga 2017. koju je Sud zaprimio 8. prosinca 2017., u postupku Conti 11. Container Schiffahrts‐GmbH & Co. KG MS 'MSC Flaminia' protiv Land Niedersachsen.
Izuzeća od primjene Uredbe (EZ) br. 1013/2006 o pošiljkama otpada u vezi s prethodnom najavom i notifikacijskim postupkom se mogu primijeniti u posebnim slučajevima i to samo za vrijeme dok je otpad na brodu nastanka.
Otpad koji bi nastao na brodu izdvajanjem (demontažom) pregrada koje sadrže azbest nije moguće odložiti u Hrvatskoj', objavili su.