Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Press Sunce objavilo godišnji izvještaj o radu Zelenog telefona u 2024. godini

Sunce objavilo godišnji izvještaj o radu Zelenog telefona u 2024. godini

Zaprimili ukupno 129 prijava

U 2024. godini u Suncu su zaprimili ukupno 129 prijava. Važno je napomenuti da su neke prijave bile vezane uz više kategorija, zbog čega ukupno bilježe 136 prijavljenih kategorija u 2024. godini. Detalje su objavili u priopćenju koje prenosimo u cijelosti.

'Za one slučajeve koji se vode kao neriješeni, uglavnom su poduzete potrebne mjere s naše strane, ali se čekaju odgovori nadležnih institucija kojima su prijavljeni, dok je 67 predmeta uspješno riješeno.

Najveći broj prijava odnosio se na kategoriju otpada (38 prijava), a druga najbrojnija kategorija prijava ove godine bila je onečišćenje mora (29 prijava), unutar koje se većina slučajeva odnosi na onečišćenja koja su uzrokovale fizičke osobe, vlasnici ili zapovjednici brodova/brodica.

Kampanja 'A di se ti sidriš' uvela novu kategoriju 'more'

Tijekom ljeta 2024. godine, Sunce je provelo kampanju pod nazivom 'A di se ti sidriš', s ciljem podizanja svijesti među nautičarima i ljubiteljima mora o važnosti očuvanja Jadranskog mora. Kampanja je pozivala građane na prijavu slučajeva onečišćenja mora, što je rezultiralo povećanim brojem poziva na Zeleni telefon.

Kao rezultat, tijekom ljetnih mjeseci 2024. zaprimili smo 29 prijava onečišćenja mora, osim prijava vezanih uz otpad, zbog čega smo uveli novu kategoriju 'more'. Ovi podaci omogućit će nam da u sljedećoj sezoni pojačamo svoje zagovaranje pri nadležnim institucijama, sa ciljem postizanja učinkovitije zaštite mora, obzirom da rastući broj prijava ukazuje da postoji temelje za daljnje izmjene odnosno bolju provedbu postojećeg zakonskog okvira.

Zadovoljni smo što smo uspjeli motivirati ne samo nautičare, već i širu javnost na aktivniji angažman u zaštiti mora i obale. Pozitivan odgovor na kampanju potiče nas da nastavimo s inicijativama koje kombiniraju edukaciju, praktične savjete i poziv na odgovorno ponašanje, jer svaka prijava doprinosi stvaranju temelja za konkretne promjene.

Primjeri dobre prakse i poziv za očuvanje mora

Nažalost, od navedenih 29, za sedam predmeta još uvijek čekamo odgovore, ali za primjer dobre prakse izdvajamo prijavljeno pucanje kanalizacijske cijevi na lokaciji Uvala Zenta, Split. Nakon naše paralelne komunikacije s ViK-om i JUŠO-om, sanacija kanalizacijske cijevi krenula je nakon nepuna dva tjedna, što je u odnosu na našu dosadašnju praksu zaista kratak rok. Cijeli slučaj možete pročitati na poveznici.

Zbog uvođenja nove kategorije onečišćenja mora i povećanog broja prijava od strane građana, objavili smo članak koji detaljno opisuje korake prijave u slučaju pojave onečišćenja mora. Koga je potrebno obavijestiti o onečišćenju mora saznajte ovdje.

Upozorili smo na ozbiljan problem onečišćenja mora, koji se posebno pojavljuje tijekom ljetnih mjeseci uslijed povećanog plovnog prometa. Naglasili smo da takvo onečišćenje može ozbiljno ugroziti morski ekosustav, kao i zdravlje lokalnih zajednica. Stoga smo pozvali sve da se aktivno uključe u očuvanje čistog mora i okoliša, jer samo zajedničkim naporima možemo osigurati dugoročnu održivost našeg prirodnog blaga. Kakva je situacija na terenu možete pročitati na poveznici.

Nažalost, ekološki problemi u Vranjičko-solinskom bazenu, koji pratimo od 2020. godine, dokazali su nam primjer kršenja prava građana na pravovremenu informaciju o okolišu, a samim time i na Ustavom zajamčeno pravo na zdrav i čist okoliš. Što kaže Zakon o zaštiti okoliša po pitanju informacija o okolišu, možete pročitati ovdje.

Vidljivost rada Zelenog telefona

Tijekom 2024. godine, rad Zelenog telefona Sunca pratile su objave na raznim komunikacijskim kanalima, čime je osigurana široka vidljivost i dostupnost usluge građanima. Ključne informacije i aktivnosti vezane za Zeleni telefon redovito su objavljivane na službenim platformama Udruge, uključujući web stranicu, Instagram, Facebook, LinkedIn te newsletter Sunca.

Osim vlastitih kanala, o radu Zelenog telefona izvještavali su i brojni mediji, poput Televizije Dalmacije, Radio Dalmacije, Slobodne Dalmacije, Dalmatinskog portala, Dalmacije News, Portala grada Kaštela, eZadar i specijaliziranih portala poput Morski.hr, Croatia Week, Green.hr, Kreni zdravo, Generacija.hr, Pomorsko je dobro, Ajme.hr i Bolja energija.

Suradnjom s različitim medijima i platformama, uključujući i društvene mreže, osigurano je da Zeleni telefon ostane prepoznatljiv i lako dostupan široj javnosti, pružajući podršku građanima u rješavanju okolišnih problema.

'Nova brošura: Korak po korak do učinkovite prijave okolišnih problema'

Ove godine na javnim događanjima Sunca predstavili smo novu informativnu brošuru Zelenog telefona koja građanima pruža detaljan vodič o tome kako prijaviti okolišne probleme i kako njihove prijave mogu doprinijeti sustavnim promjenama.

Brošura je službeno predstavljena na 13. Splitskoj biciklijadi, gdje su voditeljica projekta, stručna suradnica pravnica i ESS volonterka putem info štanda odgovarale na pitanja građana te ih poticale na aktivnije sudjelovanje u zaštiti okoliša.

Brošura je predstavljena i studentima Ekonomskog fakulteta u Splitu na Danu stručne prakse, gdje se mladima pružila prilika za uključivanje u DKU praksu u Suncu.

Na panelu i radionici 'Poslovni sektor za održivi Split: Kako lokalno djelovanje može dovesti do sustavnih promjena?', u organizaciji Sunca, prezentiran je rad Zelenog telefona pred predstavnicima lokalne vlasti, poslovnog sektora, akademske zajednice i zainteresiranom javnošću. Poseban naglasak stavljen je na ulogu građanskih prijava u poticanju sustavnih promjena u gospodarenju otpadom i implementaciji kružnog gospodarstva.

Godišnja skupština Sunca također je bila prilika za isticanje rezultata Zelenog telefona, uz predstavljanje brošure koja detaljno objašnjava načine prijave i doprinos građana u očuvanju okoliša.

U brošuri se nalaze konkretni primjeri prijava koje su rezultirale pozitivnim promjenama, uz korisne savjete za građane koji žele aktivno sudjelovati u zaštiti okoliša, a brošuru možete preuzeti ovdje.

Nastavak rada Zelenog telefona u 2025. godini

Zeleni telefon u 2024. godini sufinanciran je kroz projekt Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost „Posudi svoj glas okolišu II. U 2025. nastavljamo s predanim radom na Vašim prijavama te Vam zahvaljujemo što nam svojim pozivima pružate bolji uvid u stanje okoliša u raznim sredinama. Bez naše zajedničke brige za okoliš, izostala bi njegova djelotvorna i pravovremena zaštita.

Vaš okolišni problem možete prijaviti na već poznati broj 072 123 456 ili obratiti se našim pravnicama direktno putem e-maila: info@sunce-st.org.

Nadamo se da će 2025. biti označena još većim napretkom u kreiranju ljepšeg i zdravijeg okoliša te pravnog ozračja u kojem građani mogu na siguran i djelotvoran način prakticirati svoja okolišna prava.'

Vaša reakcija na temu