Javna događanja stvaraju veliku količinu otpada zbog korištenja jednokratnih opcija za piće i hranu. Većinu otpada čini jednokratna plastika, a određene su vrste jednokratne plastike prema SUP Direktivi zabranjene. Republika Hrvatska jedna je od 17 država članica EU-a koje su dobile opomenu Europske Komisije zbog neprovođenja Direktive. S obzirom na opomenu i ozbiljnost globalnog izazova zagađenja plastikom, za očekivati je stroži nadzor i provjere provođenja Zakona.
Velike količine jednokratne plastike koja se koristi, i količine otpada koji posljedično nastaje, javna događanja predstavljaju jednu od većih prepreka za kvalitetno upravljanje otpadom. Iako sva javna događanja predstavljaju izazov, može se reći da Advent kao jedno od najdužih javnih događanja na otvorenom predstavlja i najveći izazov u upravljanju otpadom.
Višekratne čaše na Adventu u Splitu
'No, stvari se ipak mijenjaju na bolje. Tako smo nakon nekoliko godina upornog zagovaranja postigli uspjeh da se i Split može pohvaliti višekratnim rješenjima na Adventu u Splitu', poručuju iz udruge Sunce.
Ove se godine na Adventu u Splitu prvi put mogu naći višekratne tematske plastične čaše. To je dogradonačelnik Splita Bojan Ivošević i najavio tijekom panela Poslovni sektor za održivi Split: Kako lokalno djelovanje može dovesti do sustavnih promjena? koji je Sunce organiziralo u sklopu projekta Zeleni telefon - Posudi svoj glas okolišu II!
- Za idući natječaj Grad Split razmislit će i o uvrštavanju financijskih kazni za one koji ne poštuju stavku ugovora o zabrani korištenja jednokratne plastike. - najavio je Ivošević.
Naime, Grad Split u ugovore sa zakupoprimcima redovito uvrštava zabranu korištenja jednokratne plastike za ugostitelje tijekom javnih događanja, no, nažalost nema kontrole poštivanja ugovora, a ni posljedica za one koji ne poštuju ugovor.
Advent kroz oči posjetitelja
Provodeći kampanju Zajedno bez plastike, Sunce zagovara smanjenje upotrebe jednokratne plastike i prelazak na višekratna rješenja gdje god je to moguće, a da je to moguće dokazuju brojni primjeri dobre prakse diljem RH.
Tijekom Adventa Sunce je provelo online upitnik među posjetiteljima adventskih kućica. Ove godine, samo 20 % posjetitelja koristilo je jednokratnu plastičnu ambalažu, što je znatno poboljšanje u odnosu na prethodnu 2023., kada je taj postotak iznosio čak 86 %. Za pohvaliti je kako je 70 % ispitanika koristilo višekratne plastične čaše uz kauciju, nitko nije koristio jednokratnu plastičnu ambalažu za hranu te nitko od ispitanih nije koristio jednokratni plastični pribor za jelo. Čak 60 % posjetitelja održivost ovogodišnjeg splitskog adventa ocjenjuje ocjenom četiri od pet.
Analizom odgovora utvrđeno je da je većina posjetitelja uočila samo kante za miješani komunalni otpad, no ne i kante za pravilno odvajanje otpada. Većina posjetitelja također tvrdi kako kante nisu lako dostupne te da generiranje otpada na adventu predstavlja problem.
Kante za odvojeno prikupljanje otpada trebale bi biti postavljene na više lokacija te bi trebale biti lako dostupne posjetiteljima, a također bi se trebalo kontrolirati njihovo pravilno korištenje. Unatoč spomenutim zabranama, 20 % ispitanika ipak je koristilo jednokratnu plastičnu ambalažu.
Ugostitelji o jednokratnim i višekratnim rješenjima
Volonteri Sunca, posjetivši adventske kućice na Rivi, Prokurativama i Obrovu, proveli su upitnik u cilju ispitivanja stajališta ugostitelja te mapiranja stvarne situacije podijele višekratnih i jednokratnih čaša.
Analizom upitnika, Sunce je utvrdilo kako višekratne plastične čaše posjetiteljima adventa nude sve ispitane adventske kućice, osim jedne. Sve ispitane adventske kućice koriste jednokratnu papirnatu ambalažu za hranu, dvije od šest kućica imaju plastične slamke te jedna kućica ima jednokratni plastični pribor za jelo. Dobra je vijest da četiri od šest kućica nude drveni pribor za jelo te pet od šest kućica imaju na raspolaganju višekratnu ambalažu za piće.
Ugostitelji navode kako višekratne čaše peru po dogovoru u restoranima. Što se tiče donošenja vlastite ambalaže, ugostitelji kažu kako je ta opcija moguća ako kupac po svoju narudžbu dođe na šank, dok je posluživanje za stolovima u vlastitoj ambalaži kupaca ipak za vrijeme velike gužve logistički zahtjevno.
Višekratna ambalaža funkcionira po principu kaucije, što znači da posjetitelji Adventa pri naručivanju pića plaćaju i kauciju za čašu, koju kasnije, pri vraćanju korištene čaše, mogu dobiti natrag. Na računima je vidljiv iznos kaucije, no posjetitelji, ako žele, uvijek mogu čašu ponijeti kući kao suvenir.
Papirnate čaše
Iako je ustaljeno mišljenje kako su sve papirnate čaše papirnate i kompostabilne, to nije istina. Papirnate čaše uočene na splitskom Adventu imaju i sloj plastike te opasne PFAS kemikalije i upravo se zbog takvog sastava, prema EU direktivi, svrstavaju u jednokratnu ambalažu. Zbog toga što takve čaše u svom sastavu imaju plastike, papira, aluminija i ostalih aditiva, odlažemo ih u miješani komunalni otpad i ne mogu se reciklirati.
Čak 80 % ispitanih posjetitelja Adventa koristilo je jednokratnu papirnatu ambalažu. Sve ispitane kućice koriste papirnatu jednokratnu ambalažu za jelo, a četiri od šest kućica koriste jednokratne papirnate čaše u kojima uglavnom poslužuju kuhano vino, kavu i ostale tople napitke. Alarmantno je kako ljudi nisu svjesni štetnosti i nereciklabilnosti 'papirnatih' čaša.
Otpad kao društveni i pravni problem
Splitski advent ove je godine napravio značajan korak prema održivosti uvođenjem višekratnih čaša i smanjenjem upotrebe jednokratne plastike. Ovaj pozitivan pomak pokazuje da je moguće organizirati javna događanja s manje otpada, unatoč preprekama.
Iako je vidljiv pomak, mjesta za napredak i održivost ima još napretek pa bi u budućnosti trebalo naći višekratnu alternativu za takozvane 'ekološke' papirnate čaše s plastičnim premazom koje završavaju u miješanom otpadu i ne mogu se ponovno niti upotrijebiti niti reciklirati. Trebalo bi također naći rješenje za događanja kojima organizator nije Grad Split, poput Ultra Europe festivala, Split Park festivala, koncerata na Gripama, Sustipanu, Žnjanu i sportskih događanja koja nisu još uvela višekratna rješenja.
Rezultati anketa među posjetiteljima i ugostiteljima ukazuju na rastuću podršku višekratnim rješenjima, no još uvijek postoji prostor za unapređenje, posebice edukacijom građana i strožom kontrolom provođenja pravila.
'I ti možeš pomoći u ovom procesu! Korištenjem višekratnih proizvoda, širenjem svijesti o štetnosti jednokratne plastike i prijavom problema putem Zelenog telefona - besplatnog alata za sve građane koji žele prijaviti neki problem vezan za zaštitu okoliša i prirode, možeš doprinijeti čišćem i održivijem Splitu. Putem Zelenog telefona Sunce godišnje zaprimi više od 200 prijava, od kojih se značajan broj odnosi na gospodarenje otpadom. Ovo ukazuje da su građani sve svjesniji problema zagađenja otpadom te da se odlučuju na aktivno djelovanje prijavom problema koje uoče', zaključuju iz udruge Sunce.