Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Pixabay NAKON PRITISKA POTROŠAČA Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja istražila način formiranja cijena 10 prehrambenih proizvoda

NAKON PRITISKA POTROŠAČA Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja istražila način formiranja cijena 10 prehrambenih proizvoda

Evo što su zaključili

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) je, vezano uz učestale upite potrošača i česte medijske navode, o istim ili sličnim maloprodajnim cijenama prehrambenih proizvoda u Republici Hrvatskoj (RH), provela ispitivanje stanja na tržištu trgovine na malo u odnosu na način određivanja cijena 10 prehrambenih proizvoda kod šest najvećih hrvatskih trgovaca na malo te ispitivanje izjave objavljene u medijima o najavi dobavljača o povećanju nabavnih cijena u 2025. godini.

'Ispitivanje maloprodajnih cijena provedeno je na uzorku od 10 nasumično odabranih prehrambenih proizvoda: svježe mlijeko, tekući jogurt, kefir, pileći file, pileća krila, gazirana prirodna mineralna voda, negazirana prirodna mineralna voda, gazirana bezalkoholna pića, praškasti napitak, čokoladni namaz. U uzorak su odabrani proizvodi hrvatskih proizvođača, ali i nekolicina prepoznatljivih proizvoda međunarodnih proizvođača. Od predmetnog ispitivanja su isključeni proizvodi kojima je određena najviša cijena u trgovini na malo temeljem Odluke o izravnim mjerama kontrole cijena određenih proizvoda i određenih kategorija proizvoda u trgovini na malo (“Narodne novine” br. 17/25., 40/25). Ispitivanje maloprodajnih cijena proizvoda provedeno je za razdoblje od 6 mjeseci, odnosno uključene su promjene cijena proizvoda u razdoblju od 1. rujna 2024. do 28. veljače 2025. godine. Uključeno je 6 najvećih trgovaca na malo u Republici Hrvatskoj (RH), na temelju podataka kojima AZTN raspolaže iz redovnih godišnjih istraživanja trgovine na malo mješovitom robom', poručuju iz AZTN-a.

Proveli su i ispitivanje izjave objavljene u medijima kako su trgovcima na malo dobavljači početkom 2025. godine najavili povećanje nabavnih cijena.

'Podaci i očitovanja prikupljeni su putem upitnika koje je AZTN poslao trgovcima, od kojih su zatraženi podaci o nabavnim i maloprodajnim cijenama proizvoda uključenih u ispitivanje, maržama, načinu i postupku određivanja maloprodajne cijene i primjeni preporučenih cijena. Također, pribavljeni su cjenici dobavljača u kojima isti prema trgovcima na malo predlažu povećanje svojih cijena prehrambenih i neprehrambenih proizvoda u razdoblju od listopada 2024. do siječnja 2025. godine.

Rezultati ispitivanja su za većinu ispitivanih proizvoda pokazali kako isti proizvod kod trgovaca uključenih u ispitivanje ima, u promatranom razdoblju, različitu cijenu.

Trgovci su, u pravilu, maloprodajne cijene tih proizvoda u promatranom razdoblju mijenjali na različite datume. Svi trgovci uključeni u ispitivanje istaknuli su kako samostalno određuju maloprodajne cijene, način formiranja tih cijena te kako pritom međusobno prate ponašanje drugih konkurentskih trgovaca na malo prilikom određivanja svojih cijena iz javno dostupnih podataka', kažu iz AZTN-a.

Trgovci kao razloge za određene razlike maloprodajnih cijena usporedivih proizvoda u RH u odnosu na druge države (primjerice: Njemačka, Italija, Slovenija, itd.) u bitnome navode, između ostalog, porezno opterećenje, teritorijalne posebnosti pojedine države, globalna i nacionalna kretanja, značajniji uvoz prehrambenih proizvoda u RH.

U odnosu na pekarske i konditorske proizvode, za koje je utvrđena najviša prosječna marža u 2023., trgovci kao razloge tome navode natprosječno velike otpise u odnosu na druge proizvode te troškove dodatnog rada i ostale troškove vezane uz dopeku pekarskih proizvoda u trgovinama.

'U odnosu na najavu dobavljača trgovcima na malo o povećanju svojih cijena prehrambenih i neprehrambenih proizvoda, utvrđeno je da su dobavljači primjenu nove (veće) cijene trgovcu predložili u različite datume te u širem rasponu postotka povećanja, koji se razlikuju između dobavljača i pojedinih proizvoda (u rasponu od 2,5 % do 33%).

Nakon pažljivog razmatranja i uspoređivanja svih prikupljenih podataka u ovim ispitivanjima i provedene pravne i ekonomske analize, AZTN je ocijenio kako trenutno nisu utvrđene dostatne indicije za pokretanje postupka po službenoj dužnosti protiv predmetnih trgovaca na malo niti protiv dobavljača, radi utvrđivanja sprječavanja, ograničavanja ili narušavanja tržišnog natjecanja, u smislu članka 8. ZZTN-a koji uređuje zabranjene sporazume poduzetnika', ističu iz Agencije.

Vaša reakcija na temu