Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Unsplash POLICIJA UPOZORAVA Porast internetskih prijevara uoči Crnog petka

POLICIJA UPOZORAVA Porast internetskih prijevara uoči Crnog petka

Pokrenuta kampanja 'Budimo realni'

Uoči 'Crnog petka', razdoblja kada tradicionalno raste broj internetskih kupovina, ali i pokušaja online prijevara, Hrvatska udruga banaka (HUB) upozorava na sve sofisticiranije oblike krađe osobnih i kartičnih podataka. 

'Prevaranti upravo u danima najvećih sniženja pojačavaju aktivnosti, ciljajući korisnike lažnim ponudama, oglasima i internetskim trgovinama koje izgledaju uvjerljivo - ali služe isključivo prikupljanju i zlouporabi osobnih podataka.

Rastući broj prijevara - lažne trgovine, oglasi i nagradne igre

Zbog porasta pokušaja prijevara i znatno većeg broja lažnih internetskih oglasa i web trgovina koji se svake godine pojavljuju uoči svjetskog shop vikenda važno je provjeriti vjerodostojnost oglasa koji privlače na iznimno povoljnu online kupovinu, ali i istovremeno izlažu zloupotrebi i neovlaštenom uzimanju osobnih podataka.

Svake godine uoči najvećeg globalnog shopping vikenda bilježi se znatan porast lažnih internetskih oglasa i na društvenim mrežama, posebno onih koji nude 'nevjerojatne popuste' - hot sale, 80% off, discount sale i slično. Sve češće prevaranti kreiraju i lažne trgovine hrvatskih brendova u kojima oglašavaju totalnu rasprodaju zbog zatvaranja ili promjene asortimana. Takvi oglasi često vode na lažne web stranice čija je svrha isključivo krađa podataka. Kupci najčešće ne dobiju proizvod, a ukradeni podaci kasnije se koriste za neovlaštena terećenja na drugim internetskim trgovinama.

Građanima se savjetuje da prije kupnje dobro provjere internetsku trgovinu, uključujući i iskustva drugih korisnika, te da podatke o kartici unose samo na sigurnim i pouzdanim stranicama. Ako postoji i najmanja sumnja, vjerodostojnost trgovine mogu provjeriti putem servisa: https://iffy.cert.hr/.

HUB pokreće nacionalnu kampanju 'Budimo realni'

Kako bi građanima pružila konkretne informacije i smanjila broj žrtava prijevara, HUB je uz podršku MUP-a i CARNET-ovog Nacionalnog CERT-a pokrenuo kampanju 'Budimo realni' posvećenu odgovornom ponašanju na internetu.

Kroz TV spotove i edukativnu internetsku stranicu www.budimorealni.hr, kampanja prikazuje stvarne primjere najčešćih oblika prijevara - od lažnih stranica banaka i phishing poziva do romantičnih i investicijskih prijevara. Glavno lice kampanje je glumac Hrvoje Kečkeš, koji u ulozi 'susjeda heroja' uz prepoznatljivu frazu 'Budimo realni' upozorava na situacije u kojima prevaranti koriste povjerenje i brzopletost građana.

'Digitalno okruženje donosi brojne prednosti, ali i nove oblike rizika. Želimo građanima pokazati da oprez ne znači nepovjerenje, nego svijest o tome kako prepoznati sumnjive situacije i reagirati na vrijeme. Budimo realni, prijevara se može dogoditi svakome, ali se uz dozu pažnje može i spriječiti', izjavila je Tamara Perko, direktorica Hrvatske udruge banaka.

Praktični vodič za građane: kako sigurno kupovati online u razdoblju sniženja

Kako bi se građani zaštitili, HUB podsjeća na nekoliko osnovnih savjeta za sigurnu online kupovinu.

10 savjeta za sigurnu kupovinu internetom:

- Budite sumnjičavi: Kada su popusti preveliki i nisu realni (npr. poznati brend snižen 50 % i više), nemojte žuriti s kupnjom iako je navedeno da je ponuda još kratko dostupna. Provjerite sve prije plaćanja.

- Kupujte od pouzdanih izvora - Koristite marke i trgovine koje su vam poznate.

- Provjeravajte recenzije prodavatelja - Posebno provjerite nepoznate trgovine i prodavatelje (https://iffy.cert.hr/, https://www.scamadviser.com/)

- Provjerite web trgovinu:

- Provjerite je li prijenos podataka prikladno zaštićen - Prilikom pregledavanja interneta koristite https i ssl protokole. Upamtite: sam simbol lokota ne znači da je internetska stranica zakonita/legitimna.

- Kad kupujete online/putem interneta provjerite web adresu - Nikada ne koristite veze dobivene elektroničkom poštom ili preko društvenih mreža. Podatke unosite isključivo izravno na sigurnim internetskim stranicama.

- Provjeravajte ponavljajuća/trajna plaćanja - Prije nego što pošaljete podatke o svojoj kartici za plaćanje trajnih usluga preko interneta, detaljno pročitajte uvjete na stranici na koje pristajete unosom kartičnih podataka i informirajte se o načinu prekida usluge.

- Ne šaljite novce nepoznatima - Ako ne biste novac dali osobi koju ste slučajno sreli na ulici, ne činite to ni na internetu. Ukoliko je moguće, zadržite pravo najprije primiti robu.

- Ne šaljite podatke o kartici putem elektroničke pošte ili drugim komunikacijskim servisima - Nikada ne šaljite presliku kartice, broj kartice, pin ili druge podatke o kartici putem elektroničke pošte. Nikada ne šaljite jednokratne zaporke sms-om, messengerom, whatsappom, viberom ili drugim servisima.

- Pažljivo provjerite što i koliko plaćate - Prije potvrde transakcije, posebno one koja zahtijeva pouzdanu autentifikaciju klijenta (sca), obratite pažnju na iznos koji potvrđujete na ekranima banke te naziv prodajnog mjesta u transakciji za koju dajete odobrenje. Provjerite je li sve u skladu s vašom kupnjom, tako smanjujete rizik od neželjenih troškova i prijevara.

- Sačuvajte sve dokumente vezane za vaše online kupovine - Mogli biste ih trebati da utvrdite uvjete prodaje ili dokažete da ste platili robu.

- Educirajte se o trendovima u online sigurnosti - Digitalno okruženje brzo se razvija pa je važno pratiti promjene u sigurnosnim praksama. Informirajte se o novim vrstama prijevara i savjetima za sigurnu kupovinu, pratite savjete banaka, regulatora i stručnjaka za sigurnost.

Detaljniji savjeti za sigurnu online kupovinu, ali i informacije o najčešćim vrstama online prijevara mogu se pronaći na mikrostranici kampanje www.budimorealni.hr', stoji u priopćenju.

.

Vaša reakcija na temu