Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Press Prvi hrvatski spin doktor Ratko Maček prvi puta iznosi tajne HDZ-ovih izbornih kampanja

Prvi hrvatski spin doktor Ratko Maček prvi puta iznosi tajne HDZ-ovih izbornih kampanja

Politički marketing bez dlake na jeziku – od Sanadera do lokalnih izbora!

Ratko Maček, čovjek iza kulisa hrvatske političke scene, poznat kao 'prvi hrvatski spin doktor', napokon je progovorio i to za Politički marketing podcast. U ekskluzivnom razgovoru otkrio je tajne stvaranja imidža Ive Sanadera, strategije koje su srušile Milanovića i Račana, a dao je i sočan uvid u aktualno političko stanje te bez dlake na jeziku prokomentirao izborne strategije HDZ-a, SDP-a, IDS-a i drugih političkih stranaka.

Od HINE do HTV-a: Kako se kalio 'spin doktor'?

Prije nego što je postao majstor političke komunikacije, Maček je brusio zanat u Hrvatskoj izvještajnoj novinskoj agenciji (HINA). 'Tamo sam naučio brzo i promišljeno reagirati i pisati, što me jako pripremilo za bavljenje političkim marketingom', prisjetio se Maček. Nije stao samo na tome, postao je urednik Dnevnika HTV-a u zlatno doba televizije, kada je HTV bio apsolutni autoritet. 'Dokaz tome je činjenica da su ljudi namještali satove prema satu Dnevnika koji je odbrojavao sekunde do 19.30!'

Lokalni izbori 2025.: Znanost, a ne instinkt!

Maček je razotkrio da iza uspješnih kampanja ne stoji puka sreća, već znanost! Analizirajući nedavne lokalne izbore, istaknuo je da je znanstveni pristup ključan. 'Rijeka nije mijenjala vlast ne od 1990., nego od 1945. Kontinuitet jedne stranke prekinut je isticanjem krivog kandidata s pogrešnom komunikacijom', objasnio je uzroke političkih promjena u Rijeci. Zvuči kao da je Rijeka napokon dočekala svoj politički reset. 'Nezavisni Marko Filipović bi pobijedio da je u drugi krug ušla kandidatkinja SDP-a Sandra Krpan umjesto aktualne gradonačelnice Ive Rinčić. Želja za promjenom bila je prejaka i Rijeka se odlučila za promjenu paradigme', zaključio je Maček.

Inovativne kampanje, temeljene na 'mudrom, smislenom i znanstvenom pristupu uz korištenje suvremene tehnologije', zablistale su u Dubrovniku, Splitu, Zagrebu, Osijeku i Vinkovcima. No, nije sve bilo idealno. 'Istra je bila veliko bojno polje. IDS je imao potpuno promašenu kampanju i strategiju, počevši od vizualnih rješenja i slogana, unatoč solidnim kvalitetama kandidata za župana', kritizirao je Maček. Za Dubrovnik je imao jasnu poruku: 'Dubrovnik je sredina koju ne možeš prevariti. SDP tu nije imao šanse, unatoč pumpanju medijskih članaka i anketa. Ako samo kritizirate, a ne nudite rješenje, glasači vas ne smatraju alternativom.'

Sanaderov uspon: Kako se gradi karizma i pobjeđuje na izborima?

'Znanstveni pristup kampanjama je jedini ispravan ako želite pobijediti. Kampanju ne vodite instinktom i osjećajem', izjavio je Maček. Nema tu mjesta za 'gut feeling' – sve je u podacima! 'Osnova svega je znati kako iščitati anketu. S njom dobivate rezultate nužne za razumijevanje što ljudi žele čuti i na koji način s njima morate komunicirati. Tako se određuje cijela strategija, iz znanstveno utemeljene analize.' Dakle, ankete nisu samo brojke, već putokaz do srca birača.

Maček se prisjetio i svojih početaka u politici, kada je kao glasnogovornik HDZ-a gradio komunikaciju za Ivu Sanadera. 'Komunikaciju smo gradili od nule, sa skromnim resursima', prisjetio se. Ključ uspjeha? 'Prvo smo centralizirali svu komunikaciju. Ako stranačka komunikacija nije centralizirana, nikad nije dobra.' Zvuči kao zlatno pravilo za svaku organizaciju!

Od 21% do 36%: Recept za izbornu pobjedu 2003.

Zamislite ovo, lipanj 2003., pola godine prije parlamentarnih izbora, HDZ je na niskih 21%, dok SDP dominira s 35%. 'Shvatili smo da moramo potpuno promijeniti kampanju', otkrio je Maček dramatičnu situaciju. I što su učinili? 'Nismo se probijali u nacionalne medije, fokusirali smo se na lokalne medije. Svaka radio postaja imala je gosta iz HDZ-a, a kasnije smo se tamo oglašavali. Na kraju smo pobijedili omjerom 36 naprema 30.'

Inovacije su bile ključne. 'Inovacija 2003. bila je Sanaderova jamstvena kartica, odnosno glavnih pet točaka programa, koje smo podijelili u milijun primjeraka', objasnio je Maček masovnu komunikacijsku strategiju. Milijun primjeraka! I to nije sve: 'U kampanji je sudjelovalo 72.000 volontera koji su komunicirali svi iste poruke.' Za izbore 2007. strategija je bila još profinjenija: 'Izdali smo knjižice 'Ostvareno' u 21 verziji za svaku županiju i Grad Zagreb, u kojima smo komunicirali projekte i iznose investicija.'

Nema improvizacija, samo hladna znanstvena kalkulacija

Slogani poput 'Idemo dalje' i 'Pokrenimo Hrvatsku', te video spot 'Ja tom čovjeku vjerujem', i danas su sinonim za političke slogane. Maček otkriva tajnu: 'Nisu izabrani jer su nam se najviše svidjeli, već zato što su istraživanja i fokus grupe pokazale da su to najbolje poruke za mobilizaciju i aktiviranje najvećeg broja ljudi.' Dakle, nema improvizacije, samo hladna, znanstvena kalkulacija. Čak su i poznate ličnosti poput braće Kovač bile 'pažljivo odabrane', a presudno je bilo što su 'komunicirali četiri godine, a ne samo dva mjeseca pred izbore.'

Sanader vs. Milanović i jelen na čelu lavova

Maček se osvrnuo i na epski politički obračun Sanadera s mladim predsjednikom SDP-a Zoranom Milanovićem. 'SDP je pokušao suprotstaviti narativ jakog tima Sanaderu kao karizmatičnom vođi. No SDP je tada bio razdijeljen, dok Sanader kao jak vođa može imati slabiji tim. Ako jelen vodi vojsku lavova, onda to više nije vojska lavova.'

Sanader vs. Plenković – slično, a različito

Zanimljiva je i Mačekova usporedba Sanadera i Plenkovića. 'Stvari su između njih slične, ali i vrlo različite', objasnio je. Sanader je bio 'od početka i penjao se stranačkom ljestvicom, istovremeno učeći primati i davati udarce. Imao je velike frakcijske borbe, uz koje je trebao postići državne rezultate.' S druge strane, 'Plenković je došao relativno kasno, nije imao takvu infrastrukturu ni uporište. Političke okolnosti pada vlade HDZ-a i Mosta mogle su dovesti do preslagivanja, ali nisu i Plenković je sjeo za kormilo stranke, a ubrzo potom i države.'

Spin doktor: Uvreda ili kompliment?

Na pitanje smatra li etiketu 'prvog hrvatskog spin doktora' uvredom ili komplimentom, Maček je odgovorio bez oklijevanja: 'Spin doktor ima negativnu konotaciju izvan svijeta političkog marketinga i strategije. Spin doktor je osoba koja zna preokrenuti temu koja ne odgovara političaru u drugu, povoljniju. Ako to može, onda je vrhunski komunikator!'

Budućnost hrvatske politike: Više se ne pobjeđuje samo mahanjem zastavama

Maček je dao i jasne smjernice za budućnost hrvatskih stranaka. 'SDP mora redefinirati svoju strategiju i komunicirati politike koje ljudi razumiju, za što im trebaju stručnjaci. Moraju definirati pet tema i pet lidera koji će argumentirano kritizirati i nuditi rješenja.'

O geografskim specifičnostima kampanja, Maček je zaključio: 'U Istri, Kvarneru, Zagrebu i Zagorju ne pobjeđuje se mahanjem zastavama ni isticanjem nacionalnog naboja. Takvih sredina je sve manje. HDZ apsolutno suvereno drži prostor od centra prema desno. SDP je izgubio veliki stup gubitkom Rijeke te nema čvrste temelje za budućnost.'

Zanimljivo je i Mačekovo gledište o međustranačkim odnosima: 'HDZ-u također odgovara jak SDP, jer bez njega nema ozbiljnog političkog nadmetanja. Politika ne rješava sve u životima, ali postavlja okvire da život čine lakšim.'

Vaša reakcija na temu