Brodogradilište koje slovi kao miljenik Vlade među velikim škverovima, 3. maj, idućih dana konačno ide svom kraju. Vlada je prošli tjedan dala odobrenje da se brod koji je za državni proračun vjerojatno bio i najskuplja gradnja, Nov. 527, počisti hipoteka i isporuči kupcu, kanadskom brodaru Algoma.
Isporuka tog samoiskrcavajućeg broda za rasute terete za promet sjevernoameričkim Velikim jezerima, a koja uzgred opet probija ugovoreni rok, trebala bi po odluci Vlade biti provedena u osmom tjednu veljače, javlja Poslovni dnevnik.
Stoga je potrebno rasteretiti brod opterećenja i zabilježbi upisanih po kreditima kojima je država stala uz 3. maj kako bi se ova gradnja, nakon niza godina od prvog ugovora, finiširala.
Izvorno je brod, naime, bio ugovoren još 2016., preko Uljanika, u čijem je vlasništvu tada bio 3. maj, koji ga je i gradio. Tako je već stečajem pulskog brodogradilišta državi 527-ica predstavljala gubitak, ali je u dobroj vjeri da će 3. maju dati vremena da se presloži, brod za 1 kunu iz stečajne mase država preuzela i prepustila riječkom škveru.
Za dovršetak gradnje od tada je Vlada Andreja Plenkovića bila doista puna razumijevanja i široke ruke, dala je u serijama gotovo 90 milijuna eura jamstava, pri čemu su ona pokrivala sveukupan iznos zaduženja, u odnosu na ustaljenu praksu kojom država pokriva 80 posto vrijednosti u kredita. Posebnost je bila i da kupac broda, sve do prije pola godine, nije sudjelovao u financiranju, nego je zbog specifičnosti stanja u 3. maju, bilo ugovoreno da Algoma brod plati po isporuci.
Ljetos, kad se slučaj zakomplicirao jer je 3. maj ostao bez novca i probio rok isporuke, te je Algoma raskinula ugovor, država je uskočila i s Kanađanima dogovorila deal da se ‘vrate u igru’ i financiraju dovršetak gradnje, te kupe brod uz nižu cijenu od ugovorne. Sve brojke i detalji iz ugovora nisu javno objavljivani, no procjene onih koji znaju ugovorene vrijednosti, govore da će, kada se pribroje i aktivirana jamstva iz prve, Uljanikove faze, konačan gubitak države na ovom brodu biti oko 50 milijuna eura.
To brod za Algomu, Nov. 527 definitivno upisuje na listu projekata na kojima je država imala najveći gubitak. Kada Algomin brod za rasute terete, duljine 225 metara, širine 23,8 metara i nosivosti 29.300 dwt, isplovi iz Rijeke, kako se čuje, prema Španjolskoj i potom preko Atlantica, riječki 3. maj uputit će se na trgovački sud radi otvaranja stečajnog postupka.
Njegov nasljednik 3. maj Rijeka 1905. već je preuzeo imovinu, koncesiju i dio radnika, i zapravo se neobično tiho odvija proces gašenja i početka funkcioniranja kroz koji prolaze te dvije tvrtke. Bilo bi, nakon svega, realno očekivati tenzije iz redova kooperanata kojima će škver ostati dužan, kao i iz redova radnika, od kojih neće biti posla za sve, a ima ih oko 500, niti postoji prostor za isplatu otpremnina onima koji neće prijeći u novu tvrtku.
Kapacitete novom škveru popunit će u startu posao na projektu polarnog kruzera koji u Rijeci gradi australska grupacija Scenic, preko svoje hrvatske tvrtke MKM Yachts, a na kojemu bi novi 3. maj trebao raditi trup, uz još neke poslove u daljnjoj fazi gradnje.
Proteklih su dana u Rijeku isporučene prve količine čeličnih limova za gradnju kruzera, na kojemu bi škver mogao imati posla za narednih godinu, godinu i pol dana. Ni MKM Yachts još nije, kako se čuje, zaključio financijsku konstrukciju za projekt procijenjene vrijednosti oko 250 milijuna eura, ali se očekuje da će to biti uskoro okončano.
Bit će to i treći takav brod koji Scenic gradi u Hrvatskoj, nakon što je jedan proizveden u Puli, a drugi u Rijeci. Ova suradnja na projektu trebala bi osigurati novom 3. maju i njegovom menadžmentu, koji vodi Vjera Marić, vrijeme da pohvata konce i osigura nove poslove, te dočeka moguće nove vlasnike. Trenutačno je 3. maj 1905. u vlasništvu države, u portfelju CERP-a, ali je plan da se do kraja godine pokrene privatizacijski postupak, objavio je Poslovni dnevnik.