U riječkoj je luci svečano otvoren Rijeka Gateway terminal, tehnološki najnapredniji i potpuno automatizirani kontejnerski terminal u ovom dijelu Europe. Riječ je o investiciji vrijednoj 380 milijuna eura, najvećem privatnom ulaganju u logističku infrastrukturu u Hrvatskoj.
Otvorenjem terminala započinje nova faza razvoja riječkog lučkog sustava i hrvatske logistike, uz otvaranje brojnih gospodarskih mogućnosti.
Predsjednik Vlade Republike Hrvatske Andrej Plenković tom je prilikom izjavio da je 'ovo zaista veliki dan - za Hrvatsku, za Rijeku, za Primorsko-goransku županiju i za Europu'. Naglasio je da Rijeka Gateway treba promatrati u kontekstu šire modernizacije Hrvatske - u financijskom, infrastrukturnom i političkom smislu. Premijer je istaknuo kako projekt predstavlja ogledni primjer uspješne suradnje države i privatnih partnera u razvoju ključne infrastrukture, dodavši da „u vremenima nesigurnosti državama i gospodarstvima trebaju čvrste politike." Podsjetio je da se ovaj događaj odvija u godini danskog predsjedanja Vijećem EU. 'Nakon što smo LNG terminalom osigurali energetsku sigurnost, Hrvatska postaje i regionalno logističko središte', rekao je Plenković.
Dodao je da je Vlada prepoznala stratešku važnost projekta Zagrebačke obale te prednost riječkog terminala s dubinom od 20 metara, koja Rijeku svrstava uz bok najvećim europskim lukama poput Rotterdama. 'U drugoj fazi terminal će dobiti svoju punu funkcionalnost, a ono što slijedi jest izgradnja nizinske pruge Rijeka - Zagreb - Budimpešta. Sada dolazi vrijeme željeznica', poručio je premijer.
Potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković tom je prigodom istaknuo kako je današnji dan važan ne samo za Ministarstvo, već i za cijelu Republiku Hrvatsku. 'Danas svečano otvaramo jednu od najvažnijih logističkih investicija u suvremenoj povijesti Hrvatske - Rijeka Gateway terminal, projekt koji trajno mijenja položaj naše zemlje na prometnoj i gospodarskoj karti Europe', rekao je ministar Butković. Podsjetio je da je projekt rezultat koncesijskog ugovora potpisanog 2021. godine između Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te partnera APM Terminals iz Nizozemske i ENNA Grupe iz Hrvatske.
'Ovaj projekt pokazuje da Hrvatska može biti siguran, stabilan i pouzdan partner za velika međunarodna ulaganja, kada ima jasnu viziju, snažnu Vladu i odgovorne institucije', naglasio je Butković. Ministar je istaknuo kako puni potencijal terminala proizlazi iz niza pratećih infrastrukturnih projekata koje je pokrenula i realizirala Vlada Republike Hrvatske, većinom uz potporu europskih fondova. Među njima je posebno izdvojio državnu cestu DC403 od čvora Škurinje do luke Rijeka, vrijednu gotovo 86 milijuna eura, intermodalni terminal te brojne zahvate u lučkom području koji povezuju more, cestu i željeznicu u jedinstvenu logističku cjelinu. U završnom dijelu obraćanja Butković je naglasio kako Vlada Republike Hrvatske nastavlja s ulaganjima u prometni sustav koji povezuje Jadran i srednju Europu, pri čemu je nizinska pruga Rijeka - Zagreb - Budimpešta sljedeći strateški prioritet.
Predsjednik Uprave Rijeka Gatewaya Peter Corfitsen rekao je kako je '10. rujna stigao dugo očekivani trenutak kada je na novi terminal uplovio prvi kontejnerski brod'. Podsjetio je da je samo dvije godine ranije na mjestu današnjeg terminala bilo gradilište te da je iza njih zahtjevan put pun izazova. Također je istaknuo da su zahvaljujući partnerstvu APM Terminals-a i ENNA Grupe, kao i podršci svih dionika, radovi završeni na vrijeme. Dodao je kako zahvaljuje svima koji su omogućili da terminal postane operativan te poručio da je 'ambicija postati najbolji terminal unutar APM Terminals'.
'Kada smo u studenom 2021. godine potpisali koncesijski ugovor za Rijeka Gateway, rekao sam da je to najveći i najvažniji ugovor u povijesti riječke luke za sve nas, za ovaj Grad, Županiju, Lučku upravu, riječku luku, riječki prometni pravac i cijeli lučki prometni sustav Republike Hrvatske', prisjetio se ravnatelj Lučke uprave Rijeka Denis Vukorepa, istaknuvši kako je ovo najvažniji i najsloženiji projekt u našoj povijesti, generacijski, u riječkoj luci. 'Rijeka Gateway nastavlja razvoj terminala i u idućih deset godina će investirati novih 180 milijuna eura u drugu fazu, a ona obuhvaća produljenje obale za dodatnih 280 metara', nastavio je te dodao kako će tada terminal imati kapacitet od 1,1 milijun TEU-a godišnje.
Podsjetimo kako se projekt realizira u okviru Ugovora o koncesiji za razvoj i gospodarsko korištenje terminala na Zagrebačkoj obali u luci Rijeka, potpisanog u studenome 2021. godine. Terminal se razvija u suradnji s koncesionarom APM Terminals iz Nizozemske (članica Maersk grupe) i ENNA Logic d.o.o. iz Hrvatske, a u njegovu izgradnju i opremanje, kao i u popratnu prometnu infrastrukturu, bit će uloženo oko 500 milijuna eura.
Dodajmo kako su, uz predsjednika Vlade Plenkovića, potpredsjednika Vlade i ministra Butkovića, predsjednika Uprave Corfitsena i ravnatelja Vukorepu, današnjem otvaranju terminala nazočili i ministar vanjskih poslova Kraljevine Danske Lars Løkke Rasmussen, predstavnici APM Terminals i A.P. Moller - Maersk Keith Svendsen i Vincent Clerc te Boštjan Napast, predsjednik Uprave ENNA grupe.