Industrija putovanja jedna je od najpogođenijih gospodarskih grana uslijed koronavirusa koji je nakon Azije postao globalna ugroza sa žarištima u Europi i na američkom kontinentu.
Dok se situacija u Kini i u ostatku Azije polako normalizira pošast koronavirusa sad se nezaustavljivo širi europskim kontinentom.
Turizam i putovanja općenito u fazi su otkazivanja.
O tome što će se događati sutra i kakve su prognoze o oporavku tržišta teško je govoriti.
Na lokalnoj razini ministar turizma Gari Cappelli nedavno je izjavio kako se nada barem dijelu normalne sezone u srpnju i kolovozu kada se u Hrvatskoj ostvaruje oko 60 posto godišnjih prihoda u turizmu.
Slične prognoze mogu se čuti i od online putničkih tvrtki koji drže tržišni fokus u Europi. Primjer je internetski servis Lastminute.com koji ima udjel na Hrvatskoj bliskim tržištima Velike Britanije, Francuske, Italije, Njemačke i Španjolske.
To su tržišta koja su doslovce poharana koronom i na kojima se bilježi značajan pad potražnje koji se ubrzao s uvođenjem restriktivnih mjera kretanja.
No na temelju usporedbe onoga što se događalo u Kini, i vremenskog intervala trajanja pandemije, vjeruje se da bi ovakvo stanje moglo potrajati tek nekoliko mjeseci.
- Očekujemo da će ljudi ponovno rezervirati praznike i odmor u svibnju i lipnju, da bi dosegli normalnu razinu u srpnju i kolovozu - izjavio je Marco Corradino, izvršni direktor Lastminute.com.
Corradino očekuje da će upravo online servisi najbolje iskoristiti činjenicu da će većina ljudi ostati kod kuće tijekom narednih mjeseci.
- Kao čisti digitalni servis naći ćemo se u boljoj poziciji od tradicionalnih putničkih agencija, jer će većina ljudi sve rezervacije prebaciti u on-line rezervacije jer sada povode vrijeme kod kuće - objasnio je Corradino.
Naravno, ovaj se optimizam oslanja na hotele i avioprijevoznike koji su morali prvi zaustaviti svoje operacije, a tek sa smirivanjem pandemije oni će se moći vratiti na tržište.
Optimizam je nužan jer izvjesno da će oporavak od koronavirusa biti težak i dugotrajan.
S druge strane izvjesno je da će ova kriza donijeti promjene i ubrzati neke procese u turizmu. Očekuje se još veća zastupljenost online i last minute rezervacija putovanja te daljnja digitalizacija procesa u turizmu.
Graf prikazuje teoretsku projekciju oporavka turizma u odnosu na trajanje pandemije u Kini (izvor LM Holding - Lastminute.com, Volagratis, Weg.de.)