Svečano potpisivanje ugovora o velikoj rekonstrukciji raskrižja Širina u Solinu, službeno drugog najprometnijeg u državi, sad već i službeno možemo proglasiti jednim od najbjednijih predizbornih igrokaza u povijesti hrvatske politike. Dogodilo se to 27. travnja 2021. godine - niti mjesec dana uoči lokalnih izbora - kada su svoje potpise na ugovor vrijedan 176 milijuna kuna stavili ministar Oleg Butković, direktor Hrvatskih cesta Josip Škorić i vlasnik DIV Grupe Tomislav Debeljak, pod budnim okom tadašnjeg gradonačelnika Andre Krstulovića Opare.
Trideset mjeseci kasnije svi radovi su trebali biti završeni, ali uz niz nevjerojatnih obrazloženja do današnjeg dana oni nisu ni započeli. Valjda se čekaju neki novi izbori.
Kilavljenje Hrvatskih cesta oko ovog projekta pretresli smo nekoliko puta, između ostalog početkom kolovoza ove godine i nekoliko mjeseci kasnije, pa smo uglavnom detektirali razloge nevjerojatnog kašnjenja: jedan je arheologija, jer se baš ovdje nalaze ostaci antičke Salone i valjalo ih je istražiti - a zbog političkog i predizbornog marketinga taj posao ostavljen je za period nakon službenog potpisivanja ugovora.
Pa su konzervatori mjesecima istraživali, a onda su se pojavili novi zahtjevi pa su naručena nova istraživanja, na što su potrošeni mjeseci i godine.
Drugi razlog kašnjenja jest nepovjerenje države, odnosno Hrvatskih cesta, da je Debeljakova DIV Grupa u stanju iznijeti ovako veliku investiciju - cijelo vrijeme plesala je na rubu između predstečaja i stečaja i čekalo se hoće li eventualno propasti, pa da se izabere novi izvođač. No to se nije dogodilo.
I taman kad je prije dva mjeseca službeno objavljeno da su sva istraživanja dovršena i da se samo čeka konačni nalaz o njima, dogodio se valjda najbizarniji obrat.
Nakon što su ih prije skoro tri godine iznenadili ostaci antičke Salone, Hrvatske ceste i konzervatori sada su otkrili - Isusa.
'Što se tiče same provedbe zaštitnih arheoloških istraživanja, ona su provedena na svim predviđenim lokacijama osim na jednoj, na kojoj je prije istraživanja potrebno izmjestiti kip, a za čije izmještanje se izrađuje sporazum između Hrvatskih cesta, Grada Solina i Nadbiskupije splitsko-makarske', objavili su prošlog mjeseca iz Hrvatskih cesta.
Isus još uvijek stoji nasred Širine, kao i proteklih nekoliko desetljeća.
Na ovom mjestu svašta bismo mogli nadrobiti - recimo o čudesnoj nesposobnosti Hrvatskih cesta koje pune tri godine nisu uspjele zakopati jednu lopatu na gradilištu koje bi im po svim mogućim parametrima trebalo biti prioritet, jer se time rješava drugo najzagušenije križanje državi i omogućava drugom najvećem gradu u državi da barem malo prodiše. Mogli bismo upozoriti da je ista ta državna tvrtka u rekordnom roku riješila sve cestovne - a uskoro bogme i željezničke - probleme Rijeke na koju se fokusirala, pa čak i Novog Vinodolskog kao rodnog sela ministra Butkovića kojemu se gradi obilaznica višestruko skuplja od svih njihovih splitskih investicija zajedno.
Mogli bismo spomenuti konzervatore koji mjesecima i godinama odugovlače s ispisivanjem svojih nalaza - zadnji put su najavili da će to biti u studenom ili prosincu, ali još ih nema na vidiku - a svakako spomenuti i bezobrazluk s navodnim naknadnim otkrićem kipa Isusa zbog kojega će cijeli projekt ponovno kasniti najmanje šest mjeseci.
Ovdje izgleda kao da sve strane imaju interes otezati, a ne graditi.
Obratili smo se ponovno Hrvatskim cestama i zatražili objašnjenje nove situacije: što ćemo sa solinskim Isusom i kad ćemo na Širini napokon vidjeti nešto konkretno?
'Postigli smo sporazum o premještanju kipa, dobili sve suglasnosti i u najkraćem roku to će se dogoditi', odgovaraju u HC-u na pitanje Dalmatinskog portala.
'Potom slijede istražni arheološki radovi čiji je rok dovršetka planiran do 31. ožujka. Prethodni nalazi upućeni su konzervatorskom odjelu od kojega očekujemo odobrenje ili eventualne dodatne zahtjeve za ostatak trase', dodaju u HC-u.
Nakon što se sve to ispuni - a rok zapravo ne postoji jer konzervatori mogu dati svoje mišljenje sutra, a mogu i dogodine - sve je spremno za uvođenje DIV-a na gradilište i početak radova koji bi trebali trajati 30 mjeseci.
Na Širini će se, po planu, izgraditi dva velika nadvožnjaka kojima će se bez prekida odvijati promet između Splita i Kaštela, dok će se ispod njih rekonstruirati sve postojeće prometnice koje bi spajale ostale pravce ovog vrlo opterećenog križanja - pa i onaj novi prema budućem rotoru u Dujmovači.
U spomenuto davno predizborno doba prije tri godine, kada nam se prodavala iluzija da je rješenje splitskih prometnih problema na vidiku, o ovom projektu napravljen je čak o jedan kratki promotivni film.
Kad Hrvatskim cestama nije neugodno i dalje ga držati aktivnog, nije ni nama problem objaviti ga.
DATUMI KOJE ĆEMO PRATITI:
- 31. ožujka 2024. godine, rok za dovršetak istražnih konzervatorskih radova nakon što se sa Širine premjesti Isusov kip
***
Programski sadržaj je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija