Ovog proljeća, relativno neprimjetno, na tri lokacije u gradu postavljene su kamere koje su od 0 do 24 sata automatski registrirale i bilježile prometne prekršaje. Srećom po vozače, radilo se tek o pilot-projektu čiji je cilj bio pokazati kako će funkcionirati sustav kakav ćemo, prije ili kasnije, vidjeti na puno širem području.
Same kazne stoga nisu ispisivane i slane na kućne adrese - što je možda i bolje uzevši u obzir podatke do kojih smo došli u gradskoj upravi.
Ispred 'Prerade' na Solinskoj, odnosno Ulici Domovinskog rata, od 7. svibnja do 12. lipnja zabilježeno je 2289 prekršaja - preciznije, 'potencijalnih prekršaja' koji su ostali nekažnjeni.
Na lokaciji u Dubrovačkoj ulici, gdje su legendarne 'krafne kod Mate', u 40 dana detektirano je čak 5530 nepropisnih zaustavljanja i parkiranja, dok ih je na autobusnoj stanici na Pazaru registrirano još više, točno 6416.
Dakle, prosječno 57 do 160 na svakoj od ovih lokacija, svakog dana, petkom i svetkom. Uobičajena globa za ovaj prometni prekršaj iznosi 60 eura, čisto za računanje.
Spomenute kamere više nisu u funkciji jer su poslužile svojoj svrsi i dale ulazne podatke za sustav koji će obuhvaćati puno šire područje - ali prije svega najproblematičnije točke na kojima se vozila parkiraju i zaustavljaju na zabranjenim mjestima i na autobusnim stanicama. Kako nam je potvrđeno u Banovini, upravo se finalizira popis s 20 do 25 lokacija na kojima bi se kamere mogle naći već koncem ove ili početkom iduće godine.
Ovog puta za stvarno, dakle s kaznama koje će doista stizati na kućne adrese.
Popis se, kažemo, još uvijek brusi, provjeravaju se tehničke mogućnosti i detalji, ali mi smo doznali šest sigurnih lokacija: uz njih tri koje su obrađene u pilot-projektu to su još Matoševa ulica u Spinutu (kod 'Vertiga'), Poljička cesta kod broja 1 ('Auto-Hrvatska') i Bušićeva kod broja 4 (blizu 'Sunseta'). Bez sumnje naći će se tu i još nekoliko neuralgičnih točaka na Ulici Domovinskog rata, Dubrovačkoj, Poljičkoj i drugim gradskim avenijama na kojima se bilježi česta blokada prometa ili autobusnih stanica nepropisno zaustavljenim automobilima.
Kako smo već pisali u serijalu 'Di je zapelo', novi sustav će automatski obrađivati pojavu vozila u zabranjenim zonama, pratiti vrijeme zadržavanja i izuzimati minimalno dvije fotografije vozila, uključujući krupni plan s registarskom oznakom. Automatizirano će prepoznavati registarske oznake, državu izdavatelja, ulicu i kućni broj pored kojeg je počinjen prekršaj - odnosno, operateri će na raspolaganju imati lokaciju i tip prekršaja, te referencu na članak zakona, pa će zapravo samo morati baciti oko i kliknuti 'send' kako bi kazne počele putovati prema prekršiteljima.
'U tijeku je priprema za raspisivanje postupka javne nabave za postavljanje sustava automatske detekcije prekršaja na dvadesetak lokacija na području grada Splita, kao trajnog rješenja. Ako postupak javne nabave bude tekao bez žalbi, nadamo se da će do kraja godine sve kamere biti postavljenje i u funkciji', rečeno je za Dalmatinski portal u splitskoj gradskoj upravi.
Po serijskom, automatskom bilježenju prekršaja i masovnom ispisivanju kazni u Hrvatskoj je najpoznatiji Šibenik, grad koji je kamerama pokrio svoj kompletan centar i tako više-manje uspješno zaveo red. Split se očito kreće u tom smjeru, a svakako najvažniji i najveći projekt jest uvođenje skupog ITS sustava u kojoj će sva križanja u gradu biti pokrivena kamerama koje će također automatski prepoznavati prekršaje.
Velik broj kamera već je postavljen, no sam sustav još uvijek se gradi i predviđeno je da potpuno profunkcionira - odnosno, da počne ispisivati kazne prije svega za prolazak kroz crveno svjetlo - točno za godinu dana, u rujnu iduće godine.
DATUMI KOJE ĆEMO PRATITI:
- 31. 12. ove godine, do kada bi - ako proces bude tekao po očekivanjima - mogle početi teći i kazne za parkiranje na autobusnim stanicama i zabranjenim lokacijama
Audio verzija članka može se poslušati ovdje:
***
Programski sadržaj je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija