Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
DI JE ZAPELO? Promet u gradskoj luci: još uvijek nema ni trajnog, ni privremenog rješenja
Di je zapelo? Piše: Damir Petranović

DI JE ZAPELO? Promet u gradskoj luci: još uvijek nema ni trajnog, ni privremenog rješenja

…ali se jednogodišnji 'brainstorming' u Banovini, izgleda, napokon privodi kraju

Vrijeme je zeznuta kategorija jer neumitno curi, a konkretna obećanja i najave znaju se pokazati sličnima jer ih je lako provjeriti: tako je objava gradonačelnika Ivice Puljka s konca lipnja 2022. godine o 'posljednjem ljetu u kojemu ćemo gledati prometne gužve u gradskoj luci' danas evidentno - pa, rekli bismo pristojno, brzopleta i promašena.

Ne, tako nešto još uvijek nije na vidiku.

O prometnim problemima strogog centra grada zajedno s trajektnom lukom ispisani u brojni traktati, a u serijalu 'Di je zapelo' pretresli smo ih u srpnju ove godine, godinu dana nakon znamenite Puljkove izjave da će 'do kraja 2022. godine biti poznato konačno rješenje prometnog izlaza iz luke, a onda u suradnji s Hrvatskim cestama i Hrvatskim željeznicama u roku od godine dana realiziran taj projekt - dakako ukoliko se ne pojave nenadani administrativni problemi'.

Po tim najavama upravo ovih dana trebali smo imati pristojan prometni izlaz iz gradske luke.

Sam gradonačelnik Puljak ozbiljno se uvrijedio kada smo u srpnju registrirali da do kraja mandata neće uspjeti ništa učiniti kako bi se riješio ovaj, za grad evidentno gorući problem: dok smo se mi poželjeli hvatati rokova, u Banovini je trajao kontinuirani 'brainstorming'…

Jer anketnim natječajem koji je doista proveden do kraja 2022. godine nismo dobili 'konačno rješenje prometnog izlaza iz luke', nego nekoliko mogućih varijanti koje su i gradonačelnik i gradski urbanisti odlučili miksati i kombinirati - pa ih se, evo, kombinira sve do današnjeg dana.

Istina, u srpnju je najavljeno da će 'između listopada i prosinca', na osnovu ljetnog brojenja prometa, biti izrađeni 'modeli' kako bi se svi ti radovi s natječaja smiksali - i barem ti rokovi danas se poštuju.

'Voditelj izrade mikrosimulacijskih modela prometnih tokova za nagrađene radove na anketnom urbanističko-arhitektonskom natječaju za Istočnu obalu, dr.sc. Dražen Cvitanić, sa svojim suradnicima sa splitskog FGAG-a, predstavio je gradonačelniku i stručnim tijelima gradske uprave radnu verziju završnih rezultata analiza prometnih tokova predmetnog područja, a utemeljenu na prometnim rješenjima iz nagrađenih radova po anketnom natječaju, i brojanju prometa iz srpnja, na radnom sastanku održanom 6. prosinca 2023. godine u zgradi gradske uprave. Završni elaborat bit će službeno dostavljen Gradu Splitu do 27. prosinca. Temeljem ovog elaborata izradit će se idejno rješenje kao podloga za daljnje aktivnosti, između ostalog i upoznavanje Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, te državnih institucija koje imaju nadležnost na promatranom području (HŽ, HC, Lučka uprava Split). Očekujemo da se ovo realizira tijekom siječnja iduće godine', službeno su iz gradske uprave odgovorili Dalmatinskom portalu.

Prevedeno na hrvatski, u prvim mjesecima iduće godine napokon će započeti izrada idejnog rješenja za nove prometnice koje bi trebale 'odčepiti' centar Splita, a tek tada slijede mukotrpni razgovori s nizom tvrtki - pa tako i Hrvatskim cestama koje bi sve to trebale izgraditi. U ovoj državnoj tvrtki, koja se odnosom prema prometnim problemima Splita i okolice u najmanju ruku nije proslavila, barem po ovom pitanju su u lagodnoj poziciji: tvrde da će izgraditi sve što treba čim im se dostavi što to zapravo jest.

Samo što 'konačno rješenje' i dalje nije na vidiku. Ali gradska uprava sada već stidljivo objavljuje da je Ministarstvu prometa predložila osnivanje zajedničkog tijela koje će raditi na tome, kao i na kompletnom uređenju Istočne obale te, što je još važnije pripremama za natječaj za Kopilicu kao najvažniji i najvrjedniji splitski prostor.

'Ukratko, Grad Split poduzima sve, a nada se da će na isti način postupiti i navedena nadležna tijela, da se uspostavi stručna suradnja kojoj je prioritetni cilj u prvoj fazi ishođenje građevinske dozvole za realizaciju novog cestovnog prilaza i izlaza iz Gradske luke, a u drugoj izrada Urbanističkih planova za Istočnu obalu i Kopilicu. Slijedom navedenog, u smislu rokova i dinamike, razvidno je da je Grad Split poduzeo sve što je trebao poduzeti da dođemo u fazu u kojoj se sukladno zakonskoj regulativi očekuje sudjelovanje nadležnih tijela. Obzirom na kompleksnost pitanja koja se razmatraju i preispituju, te veliki broj dionika koji u procesu sudjeluju, nezahvalno je davati procjene trajanja budućih aktivnosti, ali gradska tijela poduzimaju sve što je u našoj nadležnosti da se procesi odvijaju u optimalnim rokovima', prenijet ćemo kompletan citat iz Banovine, čisto da se ne osjećaju zakinuti.

A Hrvatske ceste, Hrvatske željeznice i Lučku upravu upitat ćemo za zdravlje jednom kada se i od njih bude očekivalo da nešto konkretno naprave.




Samo način rješavanja problema izlaska iz gradske luke zapravo se još odavno nazire: planira se 'skraćenje' željezničke pruge da bi se na njenom mjestu uredio veliki rotor koji bi vodio do novog tunela ispod Toća, a onda i dalje prema izlazu izu grada. U samoj luci promet se - izuzev onoga za trajekte - želi minimizirati i uglavnom usmjeriti na sadašnji stražnji dio željezničkog kolodvora, gdje bi se nalazila velika garaža, manji autobusni terminal i drugi sadržaji. Ozbiljno se razmatra čak i opcija produljenja Rive i pješačke zone sve do pothodnika, odnosno spomenika Tuđmanu.

U međuvremenu - jer se radi o pothvatu koji je za splitske prilike neviđeno složen, makar su ga te iste Hrvatske ceste u gradovima poput Rijeke izvele brzo, bezbolno i skupo - u srpnju ove godine najavljena je interventna mjera: najavljeno je proširenje mosta na Bačvicama i reorganizacija prometa jer su stručnjaci objasnili da najveće začepljenje zapravo stvaraju pješaci koji baš ondje prelaze cestu. Pa ih je trebalo preusmjeriti da se do Bačvica kreću samo jednom stranom ceste, ili da prolaze ispod samog mosta.

Poslić je trebao biti obavljen do iduće turističke sezone, no, znakovito, jedino na pitanje gdje je s time zapelo iz Banovine nam nisu odgovorili baš ništa.




DATUMI KOJE ĆEMO PRATITI:
- 27. prosinca ove godine, do kada će biti završen elaborat oko prometa u luci
- siječanj 2024. godine i izrada idejnog rješenja kao podloge za razgovor s Hrvatskim željeznicama, Hrvatskim cestama i Lučkom upravom
- ljeto 2024. godine, do kada je - barem po prethodnim najavama - trebao biti proširen most na Bačvicama i do kada je trebalo organizirati znatno drugačije pješačke tokove


***

Programski sadržaj je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Vaša reakcija na temu