Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
DR. KALILIĆ: Stanovnici istočnog dijela Splita ugroženi su u sanitarnom, zdravstvenom, protupožarnom, prometnom i turističkom pogledu

DR. KALILIĆ: Stanovnici istočnog dijela Splita ugroženi su u sanitarnom, zdravstvenom, protupožarnom, prometnom i turističkom pogledu

Kola hitne pomoći nemaju nikakvu mogućnost dolaska do kuća, započet će se izlijevati septičke jame jer ih se ne može prazniti...

Dugo očekivana izgradnja kanalizacijske i vodovodne mreže u istočnom dijelu Splita, poglavito u Žrnovnici i Korešnici, potencijalno će te dijelove Splita, zbog manjka pravovremene organizacije javnih službi Splita dovesti do paralize i opasnih poremećaja života s teškim posljedicama ne samo za stanovnike tog područja već indirektno i za stanovnike ostalog područja Splita. Poručuje to dr. Joško Kalilić, umirovljeni liječnik i jedan od najaktivnijih gradskih ekologa i volontera.

'Stanovnici Žrnovnice, Korešnice, Kamena i ostalih dijelova Splita su desetljećima priželjkivali izgradnju tako važne infrastrukture kao što je kanalizacijska i vodovodna mreža te odobravaju njenu realizaciju ali pod uvjetom da grad formira stručno Povjerenstvo koje će organizacijskim mjerama spriječiti paralizu života stanovnika tog dijela Splita, tim više, što će ta teška situacija trajati tjednima i mjesecima pa čak kako se čuje i godinama što je ne samo nespojivo s normalnim životom već ugrožava sve vitalne dijelove života ljudi na tom području Splita.

Očito je da gradska uprava, javne ustanove kao što su Kanalizacija i vodovod, Čistoća, Civilna zaštita, Dom Narodnog zdravlja, Ustanova za hitnu medicinsku pomoć i ostali nisu na vrijeme organizirali svoje službe da se prilagode novim uvjetima kako bi ne samo olakšali život već i spriječili nepoželjne teške posljedice po stanovništvo tog dijela Splita', kaže dr. Kalilić koji i sam živi u Žrnovnici.

Radove na uspostavi kanalizacije i novog vodovoda izvodi, prema ugovoru s gradom, tvrtka Roco Commerce d.o.o. iz Livna s glavnim uredom u Zagrebu. Stotine njihovih djelatnika obavljaju radove po Žrnovnici, Korešnici, Kućinama... Veliki i akutni problem je nastao zbog toga što građevinski radovi onemogućavaju prilaz vozila stambenim objektima, tjednima i mjesecima zbog potpune blokade prilaznih puteva koji vode do tih objekata koji nemaju nikakvih alternativnih puteva, upozorava dr. Kalilić.

'Što takva neprimjerena blokada ulica i stambenih objekata donosi stanovnicima tih područja može se jasno vidjeti iz sljedećeg.

1. Otežana je mogućnost normalnog odlaska i dolaska s posla i u školu jer je prilaz stambenim objektima onemogućen a teško je ili skoro nemoguće naći bilo kakvo alternativno parkirališno mjesto izvan zone u kojoj se odvijaju građevinski radovi.

2. Vozila Čistoće više ne dolaze preuzimati smeće jer je njihovom vozilu zbog građevinskih radova pristup onemogućen pa Split nije daleko od sindroma Napulja što se tiče odlaganja otpada što će negativno utjecati ne samo na život stanovnika već i na dolazak turista u Split.

3. Posebno velika opasnost leži u nemogućnosti dolaska autocisterni za pražnjenje septičkih jama (sve kuće u Žrnovnici i Korešnici imaju septičke jame a radi se o više tisuća jama) pa nismo daleko od scenarija kad se sadržaj ispunjenih septičkih jama počne izlijevati po ulicama i ostalim površinama te ih u epidemiološkom smislu opasno zagaditi što se u zdravstvenom smislu može vrlo loše odraziti ne samo na lokalno stanovništvo već indirektno i na ostali dio Splita. U takvim situacijama može se očekivati da će se dio fekalnog materijala zbog punih septičkih jama djelomično vraćati unutar stambenih objekata što će ekološki i zdravstveno ugroziti cijelu obitelj, posebno djecu i starije osobe.

Ako strane turističke agencije budu izvještavale čitatelje preko interneta da ulicama Splita plivaju sadržaji septičkih jama to će se vrlo loše odraziti na dolazak turista u Split.

4. Veliku opasnost predstavlja eventualni veći požar na stambenim objektima u tom području i nemogućnost brzog gašenja vatre jer vatrogasna kola neće moći voziti do objekta kojeg treba gasiti jer građevinski radovi to tehnički ne dopuštaju.

5. Kod akutnih zdravstvenih problema stanovnika tih područja (npr. srčani infarkt, moždani udar, teže fizičke ozljede, trudnice u trudovima pred porod itd.) kola hitne pomoći nemaju nikakvu mogućnost dolaska do objekta s bolesnikom. U tim slučajevima morali bi se angažirati Gorska služba spašavanja, djelatnici Hitne medicinske pomoći i Crvenog križa da bi takve bolesnike mogli prevesti nosilima po razrovanom putu i to po kiši, vjetru, zimi itd. U nekim težim slučajevima možda će čak i hrvatska vojska morati pružiti tehničku pomoć za prijevoz oboljelih.

Poseban problem su bolesnici na dijalizi koji se svaki dan moraju prevoziti u bolnicu sanitetskim vozilima za  provođenje dijalize i vratiti ih svojim kućama.

6. Prenošenje umrle osobe od kuće do mrtvačnice je također poseban problem jer pogrebna kola ne mogu voziti do kuće da preuzmu preminulu osobu (taj posao će vjerojatno morati odraditi Crveni križ ili HGSS).

7. Kućni posjeti lokalnog liječnika, patronažne sestre, fizioterapeuta oboljelim osobama također nije omogućen jer vozila nemaju pristup kućama.

8. Dostava kućnog namještaja ili većih i težih kućnih uređaja postaje iz istih razloga nemoguća misija.

9. Dostava hrane na kućnu adresu također nije moguća kao ni dolazak turista jer ni taksi vozila također nemaju mogući prilaz kućama.

10. U slučaju kvarova na kućnim aparatima nema mogućnosti ni za dolazak servisera za njihov popravak.

11. Da bi svi stanovnici, zatečeni građevinskim radovima, mogli naći neko slobodno pa makar i udaljeno mjesto za parkiranje svojeg osobnog vozila, treba imati puno sreće, a ako ga i nađu i ostave na gradsku ulicu, postoji mogućnost da pauk odnese vozilo ili da dođe do oštećenja ili krađe dijelova ili cijelog vozila. Ako se djelatnike izvođača radova pita gdje parkirati vozilo kad se iskopani kanal i bager ispriječe nasred ulice, odgovor je vrlo brz i jasan 'to je vaš problem a ne naš, mi samo brinemo o stručnom izvođenju radova'.

Mislim da je očito s koliko ozbiljnih objektivnih problema su  stanovnici suočeni na područjima gdje se obavljaju navedeni građevinski radovi. Cjelokupna situacija bi donekle bila podnošljiva kad bi radovi trajali nekoliko dana ili čak i koji tjedan. Međutim, po vidljivim radovima koji su očito složeni, oni će trajati ne samo tjednima već i mjesecima pa čak i godinama. Put Kučine - Žrnovnica je potpuno blokiran za duže vrijeme što će se uskoro dogoditi i na svim glavnim cestama u Žrnovnici i Korešnici.

Kao primjer kako se izvode građevinski radovi je gradski javni put Put Vrbica u Korešnici. Toj strmoj i relativno kratkoj ulici (nagib je oko 30 stupnjeva) gravitira oko 50 stanovnika koji žive u 15 stambenih objekata (dob stanovnika je od 2 - 85 g.). Alternativnog puta za sve postojeće kuće nema. Put je dug oko 250 m i širok oko 3,5 - 4 m. Svaki objekt ima svoju septičku jamu. Radovi na kanalizacijskoj i vodovodnoj mreži su započeli prije više od 2 mjeseca (u rujnu) i tek se s radovima došlo do manje od pola puta. Građevinski radovi se sastoje od rušenja postojećeg asfalta i betona, kopanjem kanala dubine oko 2 - 3 m i širine oko 1 m. U njemu se postavljaju cijevi za kanalizaciju i vodu, glavni kolektori te brojne šahte za priključak na kanalizaciju i vodu. S radovima se započelo od zadnje kuće pa se ti radovi postupno spuštaju prema sljedećem objektu nakon čega vlasnik kuće nije više u mogućnosti koristiti svoje vozilo, jer nema alternativnog puta, već mora tražiti mogućnost parkiranja kod susjeda na nižim razinama. Taj proces i način rada povećava broj vozila koja se moraju parkirati na nižim razinama ako ima mjesta a pri kraju radova svi stanovnici kuća će morati parkirati na glavnoj ulici (Mosorska ulica) što dovodi u pitanje sigurnost vozila u noći i mogućnost otežanog prometa jer ulica nije dovoljno široka na nekim mjestima da bi se promet mogao neometano odvijati. Time se isključuje mogućnost prijenosa bilo kojeg težeg predmeta ili hrane za domaćinstvo zbog daljine, uspona i razrovanog puta.

Građevinski radovi su vrlo zahtjevni te se odvijaju sporo (u prosjeku oko 5 m na dan) jer to uključuje rušenje asfalta, iskop i odvoz zemlje, postavljanje kolektora,  betonskih šahti te cijevi za kanalizaciju i vodu uz stalno zatrpavanje i konačno djelomično asfaltiranje). Nisu rijetki prekidi postojeće vodovodne mreže s obveznim popravcima. Radove usporavaju i brojni podzemni električni kabeli koje treba pažljivo tražiti da se ne oštete.

Četiri građevinska djelatnika koji u ime ugovorenog izvođača obavljaju te radove čine to stručno i savjesno a izloženi su stalno hladnom vremenu, podzemnoj vodi, blatu, buci bagera i ostalim teškim fizičkim poslovima pa s tolikim brojem djelatnika i takvom organizacijom građevinski radovi i ne mogu biti brži', pobrojao je dr. Kalilić.

Naposljetku predlaže:

'Uprava grada Splita je prije početka navedenih opsežnih radova  trebala formirati stručno krizno Povjerenstvo (koje bi uključilo i Civilnu zaštitu) koje bi izradilo plan s gradskom tvrtkom Vodovod i kanalizacija i izvođačima da se radovi odvijaju tako da ne ugrožavaju stanovnike do te mjere kako je navedeno u ovom dopisu.

Budući da svi stanovnici Žrnovnice i Korešnice imaju trenutačno  izgrađenu vodovodnu mrežu i zadovoljavajuću opskrbu vodom (osim nekih uzvišenih područja za koje je nužna pumpa) te izgrađene septičke jame, organizacija građevinskih radova je trebala biti takva da se oni odvijaju ne na cijelom području istočnog Splita odjednom, već ulicu po ulicu, s tim, da se umjesto jednog tima građevinara od 4 djelatnika (bagerist, vozač kamiona i dva radnika na cijevima i šahtama) postavi istovremeno najmanje 5 - 6 timova koji bi istovremeno obrađivali jednu ulicu koju bi tako završili vrlo brzo u roku od nekoliko dana pa strpljivi stanovnici ne bi bili toliko ugroženi kao što su to sada. Npr. zbog loše organizacije rada na ulici kao što je Put Vrbica trebat će pola godine da se svi radovi završe što je neprihvatljivo za sve stanare te ulice. Treba posebno naglasiti da se građevinski radovi ne izvode vikendima što znači 8 neradnih dana mjesečno, te za vrijeme kiše što znači u prosjeku još 5 -1 0 izgubljenih dana mjesečno što iznosi oko 15-ak neradnih dana mjesečno.

Zbog trenutačne sanitarne, zdravstvene i epidemiološke opasne ugroze stanovništva Žrnovnice i Korešnice te i drugih dijelova Splita trebalo bi dovršiti građevinske radove koji su u toku i privremeno na nekoliko dana obustaviti sve građevinske radove da se stanovnicima omogući pražnjenje septičkih jama te opskrbu i servisiranje time spriječi eventualnu epidemiološku ugrozu stanovnika istočnog područja Splita. Također bi to omogućilo ugroženim stanovnicima opskrbu raznim artiklima  te servisiranje raznih kućnih uređaja posebno u ovo predblagdansko vrijeme.

Također, krizno povjerenstvo treba organizirati najbrži način pružanja pomoći kod hitnih medicinskih intervencija ili prijevoza umrlih osoba.

Stanovnici istočnih dijelova Splita su desetljećima strpljivo čekali uspostavu kanalizacijske i vodovodne mreže (postojeća vodovodna mreža relativno dobro funkcionira osim na uzvišenim dijelovima za koja, posebno u ljetnim mjesecima, treba uključiti i pumpu za dovod vode). Pohvalno je da su konačno radovi na uspostavi kanalizacijske i vodovodne mreže započeli ali ne pod uvjetom da životi stanovnika zbog izostanka dobre organizacije radova budu u većoj mjeri ugroženi te očekujemo da uprava grada Splita prihvati neka od predloženih rješenja za dobrobit stanovnika istočnog dijela Splita ali i ostalih područja Splita u kojima se obavljaju navedeni građevinski radovi', poručuje dr. Joško Kalilić.

Vaša reakcija na temu