Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Veljko Martinović KONAČNO Gotove tri ključne odluke za gradske prostore, uskoro raspisivanje natječaja

KONAČNO Gotove tri ključne odluke za gradske prostore, uskoro raspisivanje natječaja

Oko sto prostora je na čekanju

Na samom kraju mandata aktualne splitske vlasti donijet će se tri važne odluke koje se tiču davanja u zakup gradskih prostora. Regulirat će se konačno kriteriji i uvjeti za komercijalne prostore, kulturu i za udruge. Niti jedan natječaj za civilne udruge nije raspisan do sada, dodijeljeno je 15-ak prostora na upravljanje udrugama, i to odlukom gradonačelnika za potrebe Doma mladih tijekom obnove. No, sada su definirani svi uvjeti, jasno su definirani kriteriji i početna cijena za licitaciju ili konkuriranje prema šest zona u gradu. Pročišćeni su i kriteriji udruge, pa se ne mogu više natjecati u toj skupini one koje se bave komercijalnom djelatnošću. 

Što se tiče odluke o zakupu poslovnih prostora, u 'nultoj zoni', koja se odnosi na Rivu i Marmontovu ulicu, zanatska i deficitarna zanimanja imaju najmanji početni iznos zakupnine po kvadratu, 8 eura. Maksimalan iznos predviđen je za financijsku, telekomunikacijsku i poštansku djelatnost te djelatnost osiguranja, kockanja i klađenja - 45 eura po metru četvornom. Iznosi se smanjuju kako se odmiče od centra grada prema rubnim dijelovima Splita. 

Udruge su podijeljene u tri skupine, u prvoj su udruge za ljudska prava i inkluzivnost te zdravlje i socijalnu skrb, drugu skupinu čine one koje se bave održivim razvojem i zaštitom resursa, zaštitom i spašavanjem, Domovinskim ratom i nacionalnom sviješću te mladima, obrazovanjem i kulturom, a u trećoj su sve za sport i rekreaciju. Naknada za korištenje za prvu skupinu u nultoj zoni iznosi 0,90 eura po kvadratu, za udruge iz druge skupine 1,20 te iz treće 1,50. Na kraju, za kulturnjake u nultoj zoni je naknada za korištenje 1,20 eura po kvadratnom metru.

Iz Banovine su nam detaljno odgovorili na sve novosti o važnim odlukama.

Odluka o zakupu poslovnih prostora je usklađena s odredbama izmjena dopuna Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora koje su stupile na snagu u studenom 2024. a kao ključna novost tih izmjena je mogućnost produženja ugovora o zakupu koji je istekao bez obzira na pravnu osnovu na temelju kojeg je ugovor bio sklopljen. Uz to, mogućnost usklađenja cijene zakupa za vrijeme trajanja ugovora o zakupu i izričitu zabranu podzakupa.

- Detaljno su razgraničene djelatnosti u devet različitih grupa s podgrupama jer su dosadašnje bile vrlo šture i dvojbene. Ukinuta je obveza osiguranja poslovnog prostora od strane zakupnika jer Grad osigurava cijelu svoju imovinu bez obzira tko se njom koristi pa je, na temelju važeće Odluke, prostor trebao biti dva puta osiguran. Omogućen je zakup garaže samo za one s prebivalištem ili boravištem u kotaru u kojem se garaža nalazi, a izostavljena je kupoprodaja poslovnih prostora i ona će se regulirati posebnim aktom - izdvojila je Marijana Bronzović, pročelnica gradskog odjela za stanovanje i poslovne prostore.

Niz je novosti i u odluci o dodjeli poslovnog prostora na korištenje organizaciji civilnog društva. Osim što je usklađena s izmjenama i dopunama Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora analognom primjenom u slučaju korištenja prostora, sadržajno je dosta jasna i precizna.

- Detaljno su razrađeni i razgraničeni kriteriji i mjerila za bodovanje kako bi se organizacije civilnog društva međusobno natjecale programima, projektima i društvenom koristi, a ne samo postojanjem. Uvedene su tri grupe djelatnosti s različitom visinom naknade za korištenje, pri čemu se najmanja naknada utvrđuje za društveno najpotrebitije - jedna je od novosti. No, jedna od ključnih odredbi je, nabrojila je pročelnica dalje, da su iz Odluke izostavljene organizacije civilnog društva koje obavljaju komercijalnu djelatnost, kod kojih je članarina ili naknada za usluge jednaka ili približno jednaka tržišnoj cijeni (rekreativno vježbanje, fitness, zabavni događaji...), i na koje će se primjenjivati Odluka o zakupu poslovnog prostora.

- Uvedena je mogućnost komercijalizacije dijela poslovnog prostora organizaciji civilnog društva sa zapaženim rezultatima u aktivnosti od interesa za grad Split (osvojene nagrade, medalje, priznanja za doprinos društvenom razvoju i sl.) pod uvjetom da se prihodi ostvareni tako koriste za ostvarivanje ciljeva i aktivnosti od javnog interesa. U tom slučaju će korisnik za polovinu površine poslovnog prostora plaćati naknadu za korištenje prema odredbama odluke o udrugama, a za drugu polovinu prema Odluci o zakupu poslovnog prostora za tu djelatnost - obrazložila je.

Za Odluku o dodjeli poslovnog prostora na korištenje fizičkoj i pravnoj osobi koja djeluje u području kulture vrijede ista pravila kao i za udruge. S tim da nema grupa djelatnosti jer se odnosi samo na kulturu

- Za sve tri odluke je zajedničko da su redefinirane dvojbene odredbe, jasnije i detaljnije su utvrđena međusobna prava i obveze ugovornih strana te je uvedena elektronička prijava na natječaj. Jasno i nedvojbeno su opisane i ucrtane zone jer dosadašnje nisu bile ni točno ni dobro opisane. U odluke je ugrađena visina naknade za bespravno korištenje kao i naknada za stjecanje bez osnove - rezimirala je Bronzović.

Što se tiče daljnjih koraka, nakon usvajanja na Gradskom vijeću raspisat će se natječaji za sve prazne poslovne prostore koji su useljivi te za neke koji nisu prazni, a u kojima se nalaze korisnici kojima je istekao ugovor o zakupu i koji su, na temelju važeće Odluke, potpisali izjavu kojom su dali suglasnost Gradu da slobodno uđe u posjed ako po provedenom natječaju ne budu utvrđeni najpovoljnijim natjecateljem i za koje je splitska vlast procijenila da produženje isteklog ugovora o zakupu nije gospodarski opravdano. 

- Na natječajima će biti oglašeno stotinjak prostora. Djelatnost koja će se u njima obavljati, komercijalni zakup, organizacija civilnog društva ili korisnik u kulturi, će biti predložena od strane nadležnog upravnog tijela. Pritom će se uvažavati opće stanje poslovnog prostora, posebne uvjete koje poslovni prostor mora ispunjavati za obavljanje određene vrste djelatnosti, iskazani interes potencijalnih korisnika, potrebe lokalne zajednice i usklađenost s razvojnim planovima Grada - najavila je Bronzović. 

Kako se prijedlozi rasporeda prostora po djelatnostima još izrađuju, o točnom broju je rano govoriti.

Vaša reakcija na temu