Profesorica Pravnog fakulteta u Zagrebu Zlata Đurđević prijavila je mizoginiju i diskriminaciju u udžbeniku iz prirode za šesti razred, zbog načina na koji se u njemu obrađuje lekcija o reproduktivnim organima.
Riječ je o udžbeniku Priroda 6, koji izdaje Školska knjiga. Naime, u lekciji o spolnim organima cjelovito se opisuje muški spolni organi, navodeći 'spolni ud ili penis' kao vanjski dio spolnih organa, dok je kod opisa ženskih spolnih organa vulva potpuno izostavljena, kako na na crtežu, tako i u tekstu.
- Razlog je jasan. Ženski spolni organ je sramota, ne treba ga spominjati ni crtati. Djevojčice moramo naučiti da se stide svoje vulve, da su podčinjene i podređene, naučiti ih nesigurnosti i neslobodi, a dječake da su slobodni, dominantni te spolno, a onda i ljudski superiorni te da ‘žene imaju samo unutarnje spolne organe‘, kako je odgovorio moj sin - napisala je Đurđević.
Đurđević je mizoginiju i diskriminaciju podnijela na adrese triju pravobraniteljica - pravobraniteljice za ravnopravnost spolova Višnje Ljubičić, pravobraniteljice za djecu Helence Pirnat Dragičević te pučke pravobraniteljice Tene Šimonović Einwalter.
Precizirala je u objavi na svom Facebook profilu što smatra spornim.
- U udžbeniku iz prirode u šestom razredu koji je izdala Školska knjiga, a autori su jedan muškarac i šest žena, ženske spolne organe čine jajnici, jajovodi, maternica i rodnica, dok muške spolne organe čine dva sjemenika, dva sjemeno-voda, mokraćno-spolna cijev i spolni ud ili penis. Pri tome je za spolni ud u radnoj bilježnici izričito navedeno da se radi o vanjskom organu muškog spolnog sustava. Na slici 5.13. na stranici 79 udžbenika gdje su nacrtani ženski spolni organi na mjestu vulve je praznina. Vulva je izbrisana iz gradiva i negira se ne samo da je dio ženskog spolnog sustava i vanjski ženski spolni organ već je i vizualno izbrisana - navodi.'
Upozorila je i da se vagina prvi put spominje u osmom razredu osnovne škole i to kao - 'stidnica'.
- U osmom, pak, razredu tako velikoj djeci ipak više ne možemo negirati postojanje ženske 'piše', i učimo ih da, iako je ona sramna, ipak postoji, što naravno ne umanjuje stid žena. Dapače, seksistička edukacija se nastavlja i tada se već internalizirani osjećaj stida djevojčica zbog toga što imaju vulvu utjelovljuje i eksternalizira kroz učenje i crtanje 'stidnice'. Da, stidnice! To je naziv kako se vulva, ženski spolni organ, naziva u drugim nastavnim materijalima ili u biologiji za 8. razred. Nema drugog objašnjenja za negiranje postojanja vanjskog ženskog spolnog organa vulve ili je nazivanje sramotnim, patrijahalnim i misoginim izrazom u 21. stoljeću - napisala je Đurđević.
- Stoga vas molim da pregledate nastavne materijale za osnovnu i srednju školu te da uklonite ovaj teški oblik diskriminacije i degradacije žena kroz oblikovanje njihovih rodnih uloga u duhu stida što su žene. Radi se o teškom napadu na ljudsko dostojanstvo koji se provodi sustavno i institucionalizirano - poručila je pravobraniteljicama te naglasila kako je na reakciju prvenstveno pozvana pravobraniteljica za ravnopravnost spolova.
Na temelju ove prijave pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić je pokrenula postupak, a pravobraniteljica za djecu Helenca Pirnat Dragičević zatražila je očitovanje nadležnog Ministarstva.
Odgovor izdavača Školska knjiga o spornoj situaciji dobio je portal Srednja.hr.
Pojasnili su da se udžbenici izrađuju u skladu s kurikulumom nastavnog predmeta, gdje pritom autori udžbenika ne određuju sadržaje i ne kreiraju samostalno ishode. Oni, napominju, prate smjernice kurikuluma kako bi osigurali da se edukativni materijali usklađuju s obrazovnim ciljevima i standardima koji su propisani. Kurikulum Prirode i Biologije dizajniran je tako da podržava spiralnu nadogradnju znanja, omogućavajući učenicima da postupno, kroz različite obrazovne etape, izgrade čvrste temelje i razumijevanje bioloških koncepata, uključujući reprodukciju i anatomiju čovjeka, dok se u 6. razredu učenici upoznaju s osnovama reprodukcije što postavlja temelje za detaljnije istraživanje u kasnijim godinama, navode.
- Budući da su autorice spomenutog udžbenika većinski žene, da ga je uredila urednica žena, da su glavna urednica kao i direktorica školskog programa također žene, oštro demantiramo navod da je ‘razlog’ zbog kojeg u udžbeniku nisu navedeni svi dijelovi ženskog spolnog organa ‘jasan’ i da je, kako navodi prof. Đurđević – ‘Ženski spolni organ je sramota, ne treba ga spominjati niti crtati. Djevojčice moramo naučiti da se stide svoje vulve, da su podčinjene i podređene, nesigurnosti i neslobodi, a dječake da su slobodni, dominantni te spolno, a onda i ljudski superiorni (…)’. Na prikazu koji gospođa Đurđević smatra spornim nisu označeni svi dijelovi ženskog spolnog organa naprosto zato što usvajanje ishoda propisanog u kurikulumu 6. razreda ne zahtijeva tako detaljan prikaz - rekla je izvršna direktorica Školske knjige Matilda Bulić.
Bulić je istaknula kako razumiju da je reakcija možda proizašla iz legitimne zabrinutosti za obrazovanje djece i mladih kao i činjenicu da bi takav prikaz možda mogao dovesti u zabludu neke učenike 6. razreda pa su spremni u sljedećem izdanju udžbenika dodati detaljniji prikaz koji neće opteretiti razumijevanje sadržaja propisanog kurikulumom Prirode u 6. razredu osnovne škole. Dodali su da im je svaka povratna informacija važna za kontinuirano poboljšanje obrazovnih materijala.
- Ističemo kako se u 8. razredu detaljnije obrađuje spolni sustav, uvodeći pojmove poput stidnice, zajedničkog naziva za vanjske ženske spolne organe, (s naglaskom na razumijevanju funkcija tih organa umjesto na njihovom detaljnom imenovanju) kao što je vidljivo i na poveznicama na materijale nakladnika Profil Klett koje je gospođa Đurđević također priložila svom osvrtu. Isti se pojam koristi i u udžbenicima nakladničke kuće Alfa. Dakle, pojam stidnica koristi se u svim udžbenicima hrvatskih nakladnika jer se u udžbenicima prednost daje hrvatskim, a ne latinskim nazivima. U srednjoškolskom se obrazovanju (u 2. razredu), kurikulum nadograđuje detaljnijim proučavanjem građe vanjskih i unutarnjih spolnih organa pa se na prikazima vide i svi ostali dijelovi ženskog spolnog organa kao i njegov smještaj - rekla je za Srednju.hr Bulić.
Naglasila je i razumijevanje važnosti transparentnosti i dijaloga, na čemu zahvaljuju gospođi Đurđević na njezinom tumačenju i drugačijem pogledu na odabrani slikovni prikaz, ali smatraju da jedna lekcija nipošto ne smije biti osnova za tako oštre osude cjelokupnog obrazovnog sustava. Dodala je i da razumiju i cijene različite perspektive koje svatko donosi u ovu važnu raspravu te pozivaju i na širu raspravu o kurikulumima koji su ključni obrazovni dokumenti.
- Naše je zajedničko nastojanje da odgojimo generacije mladih koji su informirani, osnaženi i spremni za izazove budućnosti. Zajedno možemo osigurati da naše obrazovanje odražava vrijednosti poštovanja, razumijevanja i jednakosti za sve - rekla je Bulić.