Svih pet čuvara Park šume Marjan je na bolovanju, među njima i glavni čuvar prirode Marjan Gavrančić koji je dobio i opomenu pred otkaz.
Gavrančić se našao na udaru, kako neslužbeno doznajemo, zbog toga što nije htio predati šifru za službeno računalo, što je zatraženo nedugo nakon što se na rampi na Institutu usprotivio odluci ravnatelja Marka Pejnovića da se propusti kamion s građevinskim materijalom za sanaciju lukobrana. Bilo je to 20. siječnja, zbog neposluha glavnog čuvara prirode, Pejnović se dovezao do rampe te naložio njezino dizanje i prolazak kamiona.
Gavrančić, koji se natjecao i za ravnatelja ustanove na posljednjem natječaju, kamion nije htio pustiti jer nije imao sve potrebne papire za ulazak u zaštićenu zonu. U dva navrata je komunicirao s Damirom Babićem iz komunale Grada Splita koji mu je poslao svu raspoloživu dokumentaciju, ali ne i suglasnost Županije, koja je potreban papir izdala tek idući tjedan nakon što smo ih i mi upitali što je s tim. Kako smo čuli, Gavrančića je zvao i dogradonačelnik Bojan Ivošević, ali on je ostao pri svome, rampu nije htio dignuti.
Ravnatelj Pejnović ima obrazloženje zašto je kamion pušten unatoč protivljenju glavnog čuvara prirode. S njim smo se oko ove situacije čuli koncem prošlog mjeseca.
'Čuvar prirode problematizirao je ulaz vozila, što mi je najavio Grad Split za radove koji bi se tek trebali izvesti sukladno potvrdi glavnog projekta za sanaciju lukobrana na području Instituta nakon što se dobije dopuštenje Splitsko-dalmatinske županije, što je bilo izvjesno uzevši u obzir činjenicu da se u sklopu ishođenja potvrde glavnog projekta očitovalo i Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja sukladno uputi Upravnog odjela za zaštitu okoliša, komunalne poslove, infrastrukturu i investicije, koji i daje dopuštenje.
Sukladno članku 144. Zakona o zaštiti prirode, dopuštenje Splitsko-dalmatinske Županije je zatraženo i ishođeno 25. siječnja, a radovi nisu započeli. Stoga, ni u jednom trenutku nije bilo potrebe za postupanjem čuvara prirode sukladno Zakonu o zaštiti prirode. Još jednom ponavljam kako nije bilo niti jednog razloga za zaustavljanje ranije najavljenog vozila, o čemu čuvar prirode nije imao saznanja jer je usmena najava Grada Splita došla u trenutku kada sam bio na sastanku. Za dovoz materijala koji će se u budućnosti koristiti nije potrebno navedeno odobrenje, već samo za njihovo izvođenje', kaže Pejnović.
Početkom veljače potvrdio nam je da je Gavrančiću izrečena opomena, ali i ustvrdio kako nema nikakve veze s dizanjem rampe na Institutu.
'Njena tematika neće biti javno prezentirana. Sve informacije vezane uz rad ustanove, a imaju javni značaj, uvijek će biti transparentno komunicirane, dok opomene prema djelatnicima nisu u toj kategoriji', zaključio je Pejnović.
Evo kako je išlo s odgovorima u Županiji koja izdaje suglasnost. Najprije nam je dva dana nakon upita, 25. siječnja, upravo na dan kada je Županija izdala suglasnost, odgovoreno sljedeće.
'Na zahtjev Instituta za oceanografiju i ribarstvo u listopadu 2021. tvrtka Plovput izradila je glavni projekt sanacije lukobrana. Sanaciju je naložila Lučka kapetanija Split. Ističemo da je za predmetni zahvat Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja izdalo mišljenje da za isti nije potrebno provesti postupak ocjene o potrebi procjene utjecaja zahvata na okoliš. U odnosu na zaštitu prirode, od dokumentacije je nedostajalo dopuštenje koje je ovo Upravno tijelo izdalo podnositelju zahtjeva, Institutu za oceanografiju i ribarstvo', stoji u odgovoru pročelnice Marije Vuković.
Zatražili smo preciznije pojašnjenje.
'U ime investitora i nositelja predmetnog zahvata, sukladno odredbama važećih Zakona o gradnji i Zakona o prostornom uređenju, projektant je proveo postupke putem informacijskog sustava Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine te ishodio posebne uvjete, no ne i dopuštenje ovog Upravnog tijela.
Naime, kako se utvrdilo da za sanaciju lukobrana nije potrebne ishoditi akte građenja, posebni uvjeti ne utvrđuju se putem eDozvole, već je, sukladno članku 144. Zakona o zaštiti prirode, određeno da je pravna ili fizička osoba koja namjerava provoditi zahvat dužna ishoditi dopuštenje. Kako je Institut za oceanografiju i ribarstvo investitor i nositelj zahvata, isti je ovom Upravnom tijelu podnio zahtjev te je dopuštenje izdano 25. siječnja.
Zaključno ističemo da je u konkretnom slučaju Lučka kapetanija Split naložila Institutu za oceanografiju i ribarstvo sanaciju lukobrana, znatno oštećenog od vjetrova i plimnog vala, sve kako ne bi došlo do daljnjeg urušavanja i rušenja istog'.