Pomorski brodari obavljaju pomorske prijevoze po najprostranijem putu - moru, a pri tom se koriste kapitalno jako skupim prijevoznim sredstvima - brodovima. Dobro organiziran i zato relativno jeftin pomorski promet, pokretač je svjetske trgovine i svjetskog gospodarstva, a uloga brodarskih poduzeća u tomu je golema, i nimalo laka. Problemi s kojima se susreću brodari brojni su i raznoliki, a proizlaze iz tehničkih, tehnoloških, organizacijskih, pravnih i tržišnih promjena na globalnoj razini.
Svaka pomorska kompanija koja je započela putovanje prema poslovnoj izvrsnosti stvara svoju kulturu, osnovicu daljnjeg razvoja, svoj 'personality'. Pomorske organizacije žele biti prepoznatljive sukladno zahtjevima svjetskog tržišta. Organizacijska kultura smatra se temeljnom pretpostavkom u ostvarivanju strategije i funkcioniranja pomorske kompanije. Posebno, participativna organizacijska kultura uključuje vjerovanje u zaposlenike i timski rad, te kvalitetan izlaz informacija u korist i dobit iste.
Međuovisnost organizacijske kulture i timskog rada usmjeruju kompaniju ka novim znanjima i vještinama jer realno tržište traži participativnu, jasnu, proaktivnu kulturu zajedno s timskim radom.
U novije vrijeme organizacijska kultura se smatra važnim organizacijskim konceptom i gotovo sve pomorske brodarske kompanije temelje svoj rad na multikulturološkom i timskom sustavu vrijednosti koji utječe na djelotvornost kompanije.
Razvijene sredine danas žele znanje, vještine i kulturu, žele iskazati vlastite sposobnosti, žele vizualizaciju boljeg stanja i na putu prema novim spoznajama upravo im pomaže organizacijska kultura prepoznavanja ljudskih resursa bez obzira na porijeklo i običaje - investicija u budućnost.
Relevantan čimbenik broda su ukrcani pomorci. Neki od njih prihvaćaju timski rad i žele usvajati nove vještine i znanja. Tim pomorcima se mora omogućiti da se njihova mišljenja uvažavaju ako su ona usmjerena prema kvalitetnom ostvarivanju zahtjeva pomorske kompanije. Organizacijska kultura i timski rad na brodu kao zasebnoj cjelini pokazuju kretanje te kompanije prema profesionalnom ponašanju, usvajanju i praćenju standarda kvaliteta koje propisuje Međunarodna pomorska organizacija.
Organizacijska kultura se povezuje s upravljanjem, pa se danas govori o javnom menadžmentu u kompaniji. Tako govorimo o administrativnoj i menadžerskoj kulturi. U administrativnoj se naglašavaju procedure, koje se povezuje s kulturom kontinuiteta, a menadžerska kultura se odnosi na postizanje rezultata, uključujući, odgovornost i inovativnost.
U dobroj organizacijskoj kulturi se susrećemo s jasnim ciljevima, strategijom, otvorenošću prema novim idejama, njegovanjem odnosa povjerenja među zaposlenicima, stvaranjem kulture pripadnosti kroz viziju i misiju. U njoj se razvija odgovornost prema zaposlenicima na svim razinama.
Timski rad i pripadnost toj sredini u kojoj se zatekne pomorac vrlo je važan čimbenik za uspješnost te grupe i pojedinca. Zbog specifičnih radnih uvjeta, nužnih međusobnih različitosti i dugotrajnog boravka na brodu, pripadnost pojedinca timu na brodu važan je čimbenik funkcioniranja brodske radne sredine.
Organizacijska kultura je postojani sustav vrijednosti, odnosa, shvaćanja, uvjerenja, etike, životnih stilova, osobnosti i karaktera radne organizacije. Brodska organizacijska kultura je prilagodljiva i brzo odgovara na zahtjeve broda, ali i konzistentna jer sve pomorce tretira jednako i pošteno. Kao relativno novi koncept razumijevanja organizacijskog ponašanja, organizacijska kultura je baza za stvaranje identiteta i imidža brodarske organizacije i važan čimbenik njenog uspjeha. Danas uspješne pomorske organizacije slijede spoznaje suvremene znanosti koja u središte zbivanja stavlja pomorca. U međuljudskim odnosima primjenjuju se otvorena - pisana i nepisana pravila, njeguju vrijednosti i standardna načela koja usmjeravaju ponašanje u nekoj organizaciji.
Kvaliteta kao poslovna učinkovitost postaje brigom svakog zaposlenika u pomorskoj kompaniji. To znači da svaki zaposlenik mora ostvariti svoje zadaće uz minimalan utrošak svih potrebitih resursa. Da bi on to mogao, mora biti odgovarajuće osposobljen za rad u organizaciji visoke kulture. Organizacijska kultura usmjerava interakcije zaposlenika unutar organizacije na ostvarivanje strateških ciljeva odnosno vizije. Svaka organizacija ima jedinstvenu kulturu koja je stvarana kolektivno tijekom duljeg vremena. Ta je kultura presudan preduvjet za postizanje trajnijeg uspjeha i za brže prilagođivanje novim uvjetima poslovanja. Postojeću organizacijsku kulturu treba objektivno prepoznati, kako bi bio omogućen njen učinkovit razvoj zbog zadovoljavanja budućih potreba. Najčešće se ona sama neće razvijati sukladno budućim potrebama organizacije, već je neophodno odgovarajuće usmjeravanje od strane lidera odnosno menadžmenta. Zadaća je lidera, odnosno menadžmenta da neprestano usklađuje organizacijsku kulturu s brzim promjena na vrlo zahtjevnom pomorskom tržištu. Zato svaki značajniji razvoj organizacijske kulture unutar pomorske kompanije započinje liderstvom. Manadžment na taj način postupno stvara temeljne preduvjete za postizanje cjelovite kvalitete (Total Quality - TQ), ili poslovne izvrsnosti (Business Excellence). U jednoj opsežnoj anketi više od 40% ispitanika je izjavilo da su za potencijalnoga lidera ključne sljedeće karakteristike: poštenje, vizionarstvo, inspirativnost, kompetencije, nepristranost i pružanje podrške. Imaju li naše kompanije takve lidere i koliko?