HDZ-ov gradonačelnički kandidat Andro Krstulović Opara je odgovorio na pitanja Sanija Mardešića, čelnika Gradskog kotara Žnjan.
Kojom dinamikom i kojim novcem mislite izgraditi dvije ključne ulice za kotar, a to su Lovrinačka i Bračka ulica? Kako do njihove izgradnje mislite riješiti normalan protok ljudi i vozila u kotaru Žnjan?
- Prije izgradnje Lovrinačke i Bračke ulice, koje su ključne ulice ne samo za gradski kotar Žnjan nego i za cijeli istočni dio Splita, potrebno je izgraditi nekoliko manjih kvartovskih ulica koje bi povezale sve sadašnje i buduće objekte uz ove dvije glavne ulice. To su prije svega pristupne ceste novoj osnovnoj školi Žnjan-Pazdigrad, bez kojih ova moderna škola ne može normalno raditi. Uz završetak radova na izgradnji i opremanju škole moguće je završiti spojnu cestu od škole do Puta Duilova, takozvanu Os-13, i rotor pored Plodina, južni nogostup uz magistralu od Mertojaka do Puta Duilova te autobusno stajalište Lovrinac-jug, što će omogućiti osnovni pristup novoj školi i pristup iz smjera Duilova i Orišca koji je sada zapriječen.
Sljedeće godine moguće je završiti neizgrađene dijelove Pazdigradske i Vinogradske ulice i spojiti ih na ulicu Os-13, isto tako spojiti Primoštensku ulicu na Biogradsku te Igransku na Lovrinačku ulicu, što su manji zahvati od oko 100 metara dužine, a ukupne vrijednosti od oko 10 milijuna kuna. Na taj način omogućio bi se pristup školi s Pazdigrada i Žnjana, što je sada potpuno zapriječeno ili neprimjereno.
Izgradnjom ovih ulica omogućio bi se privremeno normalan protok ljudi i vozila u kotaru Žnjan, do izgradnje glavnih ulica za koje su navedene manje ulice preduvjet. Izgradnja Bračke i Lovrinačke, uz navedene preduvjete, moguća je u sljedeće dvije godine, i to uz intenzivniji rad na rješavanju imovinsko-pravnih poslova i ishođenju dozvola te uz povoljan tijek financiranja ovakvih zahvata iz gradskog proračuna, ali i uz moguća sufinanciranja. Procijenjena vrijednost svih poslova za Bračku ulicu od Puta Trstenika do Velebitske ulice i od Žnjanske do Lovrinačke ulice je oko 85 milijuna kuna, a za Lovrinačku ulicu od Osi-13 do Bračke ulice oko 35 milijuna kuna. Rješavanje ovih problema nam je važno, za normalno funkcioniranje života u kvartu, ali i gradu uopće, jer prometna paraliza istočnog dijela grada u konačnici paralizira cijeli grad.
Put Žnjana je važan alternativni prolaz u kotaru u smjeru istok-zapad, pogotovo dok se ne napravi Bračka ulica, a sada je u planu djelomično komunalno uređenje te ulice. Kada ona može biti u potpunosti infrastrukturno opremljena i asfaltirana sve do hotela Zagreb?
- Put Žnjana i Put Orišca najdulje su ulice koje povezuju GK Žnjan u smjeru istok-zapad i komunalno su zapuštene, nažalost kao i većina ulica u GK Žnjan. Put Žnjana je prema planskoj dokumentaciji podijeljen na tri dionice ukupne duljine 1210 metara za što je u tijeku ishođenje dozvola. Procijenjena vrijednost svih poslova, pripreme, projektiranja, imovinsko-pravnih odnosa i izgradnje je oko 38 milijuna kuna. Završetak ovog zahvata moguć je za tri godine, uz izgradnju jedne dionice godišnje, te intenzivniji rad na rješavanju imovinsko-pravnih poslova i ishođenju dozvola, a uz povoljan tijek financiranja ovog zahvata iz gradskog proračuna. Put Orišca također treba rekonstruirati, što se može paralelno pripremati i završiti nakon dodatne dvije-tri godine.
Na koji način i kojom dinamikom mislite na području kotara Žnjan dovesti kanalizacijsku mrežu tamo gdje ne postoji?
- Najbolji način za dovođenje kanalizacije i svih drugih pratećih instalacija za komunalno opremanje u sve dijelove kotara je u sklopu rekonstrukcije postojećih ili izgradnje novih cesta. Prethodno je naveden niz zahvata na cestama koje je nužno i moguće izvesti, a u sklopu njihove izgradnje predviđeni su kanalizacijski cjevovodi. Za razvoj kanalizacijske mreže nadležan je Vodovod i kanalizacija, kao i ostale komunalne službe za druge instalacije, ali u koordinaciji sa službama Grada Splita potrebno je organizirati optimalno usklađenje zahvata na komunalnom opremanju ulica, te su na taj način mogući zahvati na kanalizacijskoj mreži već sljedeće godine.
Kako i kada mislite bar pješački povezati kotar Žnjan u smjeru sjever-jug, jer sada takva povezanost uopće ne postoji, od Velebitske ulice pa do Puta Duilova?
- Gradski kotar Žnjan nažalost ima puno prepreka za nesmetano kretanje, a kao kotar koji se proteže uz more neshvatljivo je da ima najviše prepreka u smjeru mora. Postoji nekoliko mogućih rješenja tog problema: uređenje pješačke pa i biciklističke staze u nastavku sadašnje Lovrinačke ulice za pristup moru uz Lovrinački potok, uređenje prolaza u nastavku sadašnje Žnjanske ulice uz potok do crkvice Gospe od Žnjana do mora, potom u nastavku Pazdigradske ulice preko stubišta s Vinogradskom ulicom put mora te pješačkom stazom pored hotela Zagreb do mora. Međutim, postoji niz poteškoća poput neriješenih vlasničkih odnosa, neizgrađene Lovrinačke cesta, neizgrađenog stubišta između Pazdigradske i Vinogradske, neuređenih potoka. Ali dobrom suradnjom gradskih i komunalnih službi kao i Hrvatskih voda, moguće je i nužno realizirati pješačku povezanost kotara Žnjan u smjeru prema moru i to tijekom sljedećih godina.
Kolika mislite da trebaju biti decentralizirana sredstva za kotareve i treba li svaki kotar dobiti jednak iznos, obzirom na broj stanovnika i komunalnu opremljenost?
- Odlukom o mjesnoj samoupravi decentralizirana sredstva u korist gradskih kotara i mjesnih odbora utvrđena su u minimalnom iznosu od 1,2 posto vlastitih proračunskih sredstava Grada Splita, koja su podjelom na 34 gradska kotara i mjesna odbora nedostatna za iole ozbiljniji komunalni zahvat u njima. Upravo stoga držim kako ova sredstva treba znatno povećati, jer ljudi s terena najbolje poznaju potrebe svojih sugrađana i brzom reakcijom mogu otkloniti neke hitne probleme. Da bi u tome uspjeli potrebno je povisiti iznos kotarskih sredstava, vodeći računa o komunalnoj opremljenosti, broju stanovnika, uplaćenoj komunalnoj naknadi, površini itd. i ja kao gradonačelnik spreman sam ih u tome podržati. Baš kao što je na nacionalnoj razini potrebno težiti decentralizaciji sredstava, tako je i na lokalnoj razini potrebna decentralizacija i cilj nam je to provesti u što skorije vrijeme.