Građani okupljeni u inicijativi 'Zdravi Split' uputili su gradonačelniku Tomislavu Šuti, predsjedniku Gradskog vijeća Igoru Stanišiću i svim vijećnicima zahtjev za očitovanje i hitnu zabranu uplovljavanja broda Moby Drea u splitski škver. Pozvali su ih, kako su naveli, na odgovorno postupanje prema zakonima Hrvatske i Europske unije.
'Zabrinuti smo zbog najavljenog uplovljavanja broda Moby Drea u Brodosplit, brodogradilište u vlasništvu Viktora Debeljaka. Brod Moby Drea, porinut 1975., dopremljen je iz Italije u Brodosplit, radi uklanjanja azbestnih panela (cca 250 tona). Prvotni plan bio je transport broda u Tursku, ali je ona odbila primitak - nakon čega je hrvatski brodograditelj preuzeo brod temeljem privatnog ugovora s talijanskom kompanijom.
Planira se kompletno uklanjanje azbesta i zbrinjavanje u RH (tvrtka Ciak d.o.o., ovlašteni sakupljač i zbrinjavatelj opasnog otpada,) dok je još uvijek javnosti nepoznata krajnja destinacija ovog otpada. Zbog nedostatka relevantnih činjenica i saznanja kojima bi se isključila potencijalna ugroza za zdravlje ljudi i okoliš, tražimo da Grad poduzme sve potrebite radnje kako bi spriječio trajnu štetu za sve stanovnike grada Splita i okolice', naveli su iz inicijative.
Istaknuli su nadalje kako su upoznati s činjenicom da Grad nema direktnu ovlast fizički zabraniti uplovljavanje, ali kako, prema njihovim riječima, ima pravo i dužnost tražiti postupanje nadležnih tijela i zahtijevati zaustavljanje postupaka dok se ne utvrdi zakonitost i sigurnost te ima pravo hitno zatražiti obustavu uplovljavanja broda Moby Drea u Brodosplit do provedbe neovisne i transparente procjene rizika.
'Podsjećamo da, prema Zakonima Republike Hrvatske i europskoj pravnoj stečevini, uplovljavanje takvih brodova bez transparentne dokumentacije i ekološke procjene može biti nezakonito i štetno za zdravlje ljudi i okoliš.
Pozivamo se na sljedeće pravne temelje:
- Zakon o zaštiti okoliša (NN 80/13 i dr.)
Čl. 15. - Načelo predostrožnosti i prevencije: ako postoji i vjerojatnost štete, moraju se poduzeti mjere i prije potpune sigurnosti.
Čl. 182. - Lokalna samouprava ima pravo i obvezu tražiti zaštitu okoliša i zdravlja stanovnika.
- Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama (NN 158/03 i dr.)
Čl. 59. - Uplovljavanje se može ograničiti ili zabraniti radi zaštite interesa RH, okoliša i zdravlja ljudi.
- Zakon o komunalnom gospodarstvu
Čl. 4. - Grad je odgovoran za komunalni red i zaštitu okoliša.
- Uredba (EU) 1257/2013 o recikliranju brodova
Brod mora imati popis opasnih materijala (IHM) i plan reciklaže, što do danas nije objavljeno.
Stoga zahtijevamo: hitno očitovanje Grada Splita o saznanjima vezanim uz brod Moby Drea, provođenje hitnog nadzora Lučke kapetanije, zaštite okoliša i sanitarne inspekcije prije eventualnog uplovljavanja, privremenu zabranu uplovljavanja dok se ne utvrdi potpuna zakonitost i sigurnost, objavu svih dozvola i inspekcijskih nalaza vezanih uz brod.
Ako se utvrdi kršenje propisa, tražimo pokretanje kaznenih i upravnih postupaka protiv odgovornih pravnih i fizičkih osoba', poručili su iz 'Zdravog Splita.