Otkako je zid trgovačkog centra izgrađen svega nekoliko metara od prozora stanara, Kaufland na Trsteniku ne prestaje izazivati kontroverze.
Revoltirani susjedi pokušali su ishoditi zabranu izdavanja uporabne dozvole trgovačkom centru, no nisu uspjeli, jer je Kaufland svoja vrata otvorio još u prosincu prošle godine. No, nakon otvaranja pojavili su se novi problemi.
- Kad čujete psovke i automobilske sirene, znate da je stigao šleper s robom - kaže nam stanarka Papandopulove ulice, koja nam je poslala video kako bi pokazala izvor problema.
Pristup garaži trgovačkog centra i ulazu za dostavna vozila omogućen je s Velebitske ulice, nedaleko od križanja s Poljičkom cestom. Prema riječima stanara, nekoliko puta dnevno šleperi se zaustavljaju na Velebitskoj ulici i unatrag voze prema gospodarskom ulazu, gdje istovaruju robu.
Velebitska ulica na tom dijelu četverotračna je prometnica, ali dostavna vozila koja dolaze u Kaufland redovito blokiraju promet kako bi u rikverc pristupila trgovačkom centru.
- Nitko od vozača osobnih automobila ne može predvidjeti manevar kamiona. Vozač šlepera upali sva četiri žmigavca, sjedne na sirenu kako bi upozorio ostale sudionike u prometu, ali problem nastaje kada pri manevriranju zauzme dvije prometne trake niz Velebitsku, a nerijetko i onu iz suprotnog smjera. Ako pak kamion uđe prednjim dijelom, i dalje mora dodatno manevrirati naprijed - natrag kako bi se konačno smjestio na plato za dostavu – priča nam stanar koji smatra da je prilazna prometnica Kauflandu preuska da bi vozači kamiona mogli nesmetano obaviti dostavu.
- Problem je što vozač šlepera istovremeno mora voditi računa o kupcima koji automobilima ulaze ili izlaze iz trgovačkog centra, jer koriste isti ulaz kao i teretna vozila. Zbog toga se promet na Poljičkoj i Velebitskoj ulici više puta dnevno zaustavlja dok kamion ne završi manevriranje i oslobodi prolaz. Pri tome često prelazi punu liniju i ulazi u suprotni trak, što dodatno stvara rizik. Osim toga, manji dostavni kamioni, kako bi uštedjeli vrijeme, redovito krše prometne propise i prelaze punu liniju kako bi iz Velebitske skrenuli prema Poljičkoj - pripovijeda nam stanar koji svakodnevno svjedoči ovim manevrima, ističući da ozbiljno ugrožavaju sigurnost prometa.
Kako je policija odgovorna za sigurnost u prometu, kontaktirali smo Policijsku upravu i proslijedili im snimku teretnog vozila koje unatrag ulazi na opskrbni punkt. Objasnili su nam da su radnje vozilima u prometu, uključujući vožnju unatrag, regulirane su Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, ali odgovor koji smo dobili bio je neodređen.
- Napominjemo da će biti izvršena dodatna provjera prometne situacije na terenu kako bi se utvrdile sve okolnosti i, ako bude potrebno, poduzete odgovarajuće mjere za osiguranje sigurnosti svih sudionika u prometu - najavili su iz policije.
Jedan od ključnih zakonskih elemenata na koji se policija poziva jest procjena sigurnosti. Građani su uvjereni da vozači šlepera pri manevriranju ugrožavaju sigurnost prometa, ali do sada nisu dobili povratnu informaciju od policije potvrđuje li se takva procjena.
Pritom je kažnjavanje vozača kamiona samo privremeno rješenje, dok je glavno pitanje je li gospodarski ulaz Kauflanda uopće predviđen za ovakvu vrstu vozila.
Kako je Grad Split odobrio glavni projekt, zanimalo nas je što je u njemu navedeno – kako je predviđeno korištenje gospodarskog ulaza s Velebitske ulice i za koje dimenzije vozila je projektiran. Na ta pitanja još nismo dobili odgovor.
Kontaktirali smo i Kaufland, proslijedili im snimku problematične dostave i postavili konkretna pitanja, a njihov prvi odgovor bio je kratak i formalan:
- Zahvaljujemo što ste nam se obratili. Svakako ćemo dodatno skrenuti pozornost našim prijevoznicima na važnost pridržavanja prometnih pravila - tako glasi odgovor na nekoliko postavljenih pitanja.
Nezadovoljni ovim odgovorom, poslali smo dodatne upite, a novi odgovor otkrio je da je Kaufland itekako svjestan problema.
- Dostavna vozila duljine do 18 metara mogu nesmetano manevrirati unutar dvorišta naše poslovnice. Međutim, ako je pristupna cesta koja služi za ulazak dostavnih vozila i automobila kupaca na bilo koji način blokirana, primjerice parkiranim vozilima, onda se dostavna vozila moraju okrenuti jer nisu u mogućnosti proći. No kao što smo već rekli, svakako ćemo dodatno skrenuti pozornost našim prijevoznicima na važnost pridržavanja prometnih pravila - poručili su.
Stanari su jasno ukazali na problem - svakodnevne prometne zastoje, opasne manevre teretnih vozila i ozbiljan sigurnosni rizik. Policija je obećala provjeru situacije, no konkretne mjere još nisu poduzete. Grad Split, koji je odobrio projekt, nije odgovorio na ključna pitanja o regulaciji gospodarskog ulaza, dok Kaufland prebacuje odgovornost na prijevoznike.
Ostaje nejasno tko će i kada pronaći rješenje, ali jedno je sigurno - stanari su na opasnost upozorili na vrijeme. Hoće li se čekati da dođe do prometne nesreće prije nego što nadležni reagiraju? Tko će tada preuzeti odgovornost?